Vilniaus kelių policijos vadovas Dainius Šalomskas: kur slypi trikojų fenomenas?

Lietuvos miestų gatvėse ir apskričių keliuose atsiradus vadinamiesiems trikojams – lazeriniams greičio matuokliams „PoliScan FM1“ – vairuotojai pamiršo net ir lentelių su žaliomis rodyklėmis problemą. Tiesa, dalis eismo dalyvių reagavo adekvačiai. Tačiau nemaža dalis ėmė protestuoti prieš trikojus.

Iš pradžių reikalauta, kad kelių policija žymėtų trikojų vietas specialiais ženklais. Vėliau – kad skelbtų gatvių sąrašą.

Netrukus socialiniuose tinkluose pradėjo kurtis grupės, kuriose nuolat pranešama apie vietas, kuriose tą dieną trikojai matuoja greitį. O kai kurie aktyvistai netgi susibūrė į būrius, statančius prieš matuoklius dviračius su įspėjamaisiais ženklais.

Kitaip tariant, Lietuvos vairuotojai turi naują diskusijų temą, naują fenomeną. Apie jį kalbėjomės su Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos viršininku Dainiumi Šalomsku.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Vilniuje pristatytas jau veikiantis mobilus greičio matuoklis, Dainius Šalomskas
Luko Balandžio / 15min nuotr./Vilniuje pristatytas jau veikiantis mobilus greičio matuoklis, Dainius Šalomskas

– Rodos, iš esmės niekas nepasikeitė: anksčiau greitį keliuose matavo nežymėti „Caddy“. Vėliau jie išnyko, kaip ir Kelių direkcijos prižiūrimi 139 stacionarūs greičio matuokliai. Bet atsirado sektoriniai matuokliai, trikojai. Tikslas tas pats, tik priemonės kitokios. Tai kodėl visuomenė taip domisi lazeriniais matuokliais „PoliScan FM1“?

– Tas ažiotažas pamažu atslūgs. Tereikia mėnesio, kito. Žmonės gavo naują žaislą, davėme visuomenei „spalvotą kamuolį“. Tai ir žaidžia dabar. Todėl toks susidomėjimas, todėl ir ieško būdų apie juos pranešti. Kalbant paprastai, tai yra naujovė, kuri tikrai daro gerą prevencinį poveikį eismo dalyviams. Mes tikrai džiaugiamės tokiu susidomėjimu, nes greitis gatvėse mažėja. O trikojų baimė nesunkiai paaiškinama: juk nežinai, kurioje tiksliai vietoje jis bus.

Kai kurie miestai skelbia tikslų gatvių, kuriose trikojais matuojamas greitis, sąrašą. Ir nors tas sąrašas labai ilgas (taigi tikimybė atspėti vietą nedidelė) pastebime, kad skaitytojams ši informacija labai svarbi.

– Toks nuraminimas, skelbiant gatvių sąrašus, nėra blogas. Bet aš vis tiek manau, kad atspėti, kur šiandien ar rytoj stovės trikojis – beveik jokių šansų. Nes vien Vilniaus apskrityje tokių atkarpų – apie šimtą.

– Tai ar planuojate paviešinti šį sąrašą, nes kiti miestai tai jau padarė?

– Nematau problemos, tą pavojingų eismo saugumo prasme gatvių sąrašą esame perdavę viešųjų ryšių skyriui. Aš ir buvau vienas iš tų pareigūnų, kurie žadėjo tą sąrašą paviešinti. Bet galutinį sprendimą priims mano vadovai: verta ar neverta. (Red. past. – 15min gavo Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus atsakymą, kuriame teigiama, kad tokia informacija gali būti skelbiama, tačiau tikslios vietos nurodomos nebus).

– Vien Vilniaus apskrityje greitį gali matuoti 7 trikojai. Kiek pareigūnų išmokyti su jais dirbti?

– 20 pareigūnų. Mokymus jiems organizavo UAB „Lema“, tiekianti matuoklius. Mokėme ir dirbančius rajonuose, tad dabar galėsime darbuotis visu pajėgumu.

– Matuoklių pristatymo metu minėjote, kad jų greičio tolerancijos riba – 20 km/val. Kodėl tokia didelė?

– Tolerancijos riba gali būti nustatoma skirtingai kiekvienu konkrečiu atveju. Taigi linkusiems viršyti greitį, džiaugtis nėra ko. Jei greitis matuojamas gatvėje prie mokyklos, tolerancija bus minimali. Jei mažiau pavojingoje pėstiesiems, bet vis tiek avaringoje vietoje, tarkime, Laisvės pr. prie „Pasakų parko“, tada, manau, riba gali būti padidinta iki 20 km/val.

Svarbu suvokti ir tai, kad, viršijant greitį iki 10 km/val., gresia tik įspėjimas. Viršijus 11–20 km/val., – bauda simbolinė (12–30 Eur – red. past.). Tad reikia paskaičiuoti, ar ekonomiškai apsimoka administruoti tokią nuobaudą – išlaidos prasideda nuo 10 Eur ir daugiau.

– O kuo skiriasi greičio matavimas trikoju mieste ir užmiestyje? Ar tiesa, kad jie statomi skirtingu kampu į važiuojamąją dalį, kad mieste matuojama iš arčiau?

– Iš esmės nesiskiria niekuo. Tik kiekvienu atveju reikia iš naujo permatuoti kelio plotį, eismo juostų plotį, dar keletą parametrų. Tad matuoklio paruošimas darbui gali būti ilgesnis, jei eismas intensyvesnis.

– Automatinis baudų išrašymas. Buvo kalbėta, kad jau nuo 2020 m. pradžios vairuotojai pranešimą apie KET pažeidimą į savo telefoną gaus labai greitai. Tai neva būtų ir labai gera pedagoginė priemonė – kaltės jausmas apimtų vos padarius nuodėmę. Ar ši sistema jau veikia?

– Ne, ji dar neveikia. Bet, kai veiks, pedagoginis poveikis tikrai bus. Sistema nauja, ji derinama, dar taisomos klaidos. Norime, kad automatinė baudų išrašymo sistema veiktų idealiai.

– O kaip jūs vertinate trikojų „Facebook“ grupes ar statomus dviračius šalia kelio? Ar grasinimus sunaikinti matuoklius? Jums tai kelia pasipiktinimą, šypseną? O gal džiaugiatės, nes tai irgi savotiška pažeidimų prevencija?

– Mes neturime tikslo bausti. Tiesiog norime pažadinti žmonių sąmonę ir mažinti greitį gatvėse. Ir jeigu vairuotojai žinos, kad Laisvės prospekte stovi trikojis, bet nežinos tikslios vietos, tai visu prospektu važiuos neviršydami greičio. Nes bijos, kad neužfiksuotų matuoklis.

Aišku, kai žmonės pereina prie kvailiojimo, peržengia saugumo ribas, tada nemalonu. Arba jei patys pažeidžia taisykles.

Bet, jei tik praneša apie matuoklį, nematau jokios problemos. Kuo daugiau vairuotojų apie tai žinos, tuo lėčiau važiuos.

TAIP PAT SKAITYKITE: Kokios trys vairuotojų grupės viršija greitį?

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai