Norint tokių dalykų išvengti, geriau iš anksto užbėgti problemai už akių. Štai keletas patarimų, kaip nepatirti nemalonumų žiemą.
Ar tikrai kaltas akumuliatorius?
Dažnai automobilio užvedimo problemų žiemą kyla visai ne dėl akumuliatoriaus. Jis – tik gedimo pasekmė. Paprastai akumuliatorius jau būna ant „mirties“ ribos dėl netvarkingos elektros instaliacijos ar blogai veikiančio generatoriaus arba taip vadinamos įtampos relės-reguliatoriaus.
Paprastai užvesti automobilį pakanka 40 proc. akumuliatoriaus galios. Žiemą, kai oro temperatūra nukrenta gerokai žemiau nulio, akumuliatoriaus pajėgumas sumažėja ir jeigu jis nepilnai įkrautas, jo galios užvesti sustingusį variklį nebepakanka. Taigi, ką daryti?
Pirmiausia, reikėjo dar neprasidėjus žiemai, patikrinti akumuliatoriaus įtampą. Išjungus automobilio variklį ir visus elektros prietaisus akumuliatoriaus įtampa turėtų būti apie 12,7 V. Jeigu įtampa mažesnė – žiemą laukite problemų. Tačiau nebūtina iš karto mesti tokį akumuliatorių lauk – paprastai užtenka jį pilnai įkrauti.
Įjungus variklį ir jam veikiant apie 1 500–2 000 aps./min. režimu, įtampa turėtų būti tarp 13,8 – 14,5 V. Įtampa neturėtų smarkiai keistis įjungus šviesas ar kitus elektros prietaisus. Jeigu ji per maža, reiškia kaltas ne akumuliatorius, o generatorius arba relė-reguliatorius, tai reiškia, kad akumuliatorius pilnai neįkraunamas. Kai kada įtampa būna net didesnė, tačiau tai taip pat pavojinga – akumuliatoriui gresia „užvirti“, skystis jame ima virsti dujomis ir kai kuriais atvejais akumuliatorius gali paprasčiausiai sprogti!
Generatorius gali pilnai neįkrauti akumuliatoriaus ir dėl kitų priežasčių. Pavyzdžiui, jeigu automobilyje įmontuota galinga garso aparatūra, ji vartoja kur kas daugiau energijos negu generuoja generatorius. Reiškia, „stekenamas“ akumuliatorius.
Kokį akumuliatorių pirkti?
Klaidinga manyti, kad nusipirkę galingesnį akumuliatorių išspręsite problemas.
Akumuliatorių nusakantis vienas pagrindinių parametrų – jo talpa, kuri matuojama ampervalandėmis (Ah).
Išjungus automobilio variklį ir visus elektros prietaisus akumuliatoriaus įtampa turėtų būti apie 12,7 V. Jeigu įtampa mažesnė – žiemą laukite problemų.
Gamintojai rekomenduoja į automobilį montuoti tam tikros talpos akumuliatorių. Specialistai nepataria montuoti daugiau kaip 10 % talpesnį akumuliatorių. Tarkim, jeigu gamintojas rekomenduoja naudoti 55 Ah, tai didesnės talpos nei 60 Ah akumuliatoriaus montuoti nepatariame. Priežastis paprasta – automobilio generatorius apskaičiuotas įkrauti tam tikros talpos akumuliatorių ir talpesnio tiesiog pilnai neįkraus, t. y. didesnė talpa netenka prasmės. Nebent sumontuosite ir galingesnį generatorių. Be to, ir starteris nuo to nepasidarys galingesnis – jis vartos tik tiek elektros energijos, kiek numatyta jo techninėje charakteristikoje.
Tiesa, čia irgi yra niuansų – jeigu automoilį pirkote atvarytą iš kurios nors Pietų šalies, jame gali būti sumontuotas kur kas mažesnės talpos akumuliatorius. Tad geriausia pasitikrinti, kokios talpos akumuliatorių rekomenduoja naudoti gamintojas mūsų šalyje, o ne pirkti tokį patį, kuris buvo.
Tarkim, gan dažnai pasitaiko, kad iš Italijos atvažiavęs „VW Golf“ turi daug mažesnės talpos akumuliatorių, negu jo brolis, parduotas Lietuvoje.
Akumuliatoriai būna trijų tipų – aptarnaujami, iš dalies aptarnaujami ir neaptarnaujami. Patariame pirkti pastaruosius. Nors jie šiek tiek brangesni, tačiau nereikalauja absoliučiai jokios priežiūros.
Tie, kas mėgsta „gyventi“ garaže, gali pirkti aptarnaujamą akumuliatorių – toks pigesnis, tačiau reikalauja nuolatinės priežiūros (elektrolito lygio tikrinimas, skysčio papildymas).
Dėl bėdų kaltas ir purvas
Dažnai dėl bėdų žiemą kalta ir paprasčiausiai netvarkinga elektros instaliacija arba tiesiog nešvara. Tad patariame atlikti keletą paprastų darbų, kurie gali nulemti ramius žiemos rytus.
Pirmiausia apžiūrėkite akumuliatoriaus gnybtus – jie turi būti švarūs ir neaprūdiję, o varžtai, laikantys laidus tvirtai prisukti.
Dažnai akumuliatoriaus srovę „vagia“ netvarkingi elektros prietaisai – tarkim visą laiką veikianti bagažinės lemputė. Galbūt netvarkingas laidas su pažeista izoliacija.
Netvarkingi aukštos įtampos laidai, užsiteršę kontaktai ir purvo sluoksnis variklio skyriuje – visa tai gali lemti tai, kad dalis elektros energijos išeikvojama „pro šalį“.
Miestiečių laukia didesni pavojai
Jeigu automobiliu važinėjate retai arba trumpais atstumais, generatorius nespėja įkrauti akumuliatoriaus, ypač kai žiemą sujungiate šviesas, pilnu pajėgumu veikia šildymo sistema ir kt. Dėl to rekomenduojama bent kartą per metus akumuliatorių nuimti ir pilnai įkrauti namie arba servise. Tai nebrangi paslauga, kuri gali jums sutaupyti daug laiko ir nervų ląstelių ateityje.
Sunaudota elektros energija, žiemą užvedant variklį, normaliai veikiančiame automobilyje atstatoma tik per maždaug 20 minučių variklio veikimo. Tačiau prisiminkite, kad visa automobilio elektronika, įjungta vienu metu suvartoja kelis kartus daugiau elektros energijos, negu generuoja generatorius. Todėl tiems, kurie važiuoja labai trumpais atstumais patariame kartais nejungti šildymo pilnu pajėgumu, kad vakare iš darbo netektų grįžti visuomeniniu transportu.
Dar keli patarimai
Didžiausias akumuliatoriaus priešas – užmaršumas. Paliktos įjungtos šviesos akumuliatorių iškrauna per kelias valandas.
Išvažiuojant į kelionę savaitei, akumuliatorių gali nusodinti įjungta signalizacija, todėl patariame išvykstant atjungti akumuliatorių.
Tikrinti akumuliatoriaus būklę gamintojai rekomenduoja kiekvieno tepalų keitimo metu.
Dažnai akumuliatoriaus srovę „vagia“ netvarkingi elektros prietaisai – tarkim visą laiką veikianti bagažinės lemputė. Galbūt netvarkingas laidas su pažeista izoliacija.
Jeigu akumuliatorius visai išsikrovė, kuo greičiau jį įkraukite – iškrautame akumuliatoriuje prasideda negrįžtami procesai, jo talpa sparčiai mažėja ir po kurio laiko net pilnas įkrovimas nebepadeda. Ypač tai galioja žiemą, nes išsikrovęs akumuliatorius greičiau užšąla, o susidarę ledo kristalai išardo viduje esančias plokšteles.
Ir pabaigai patarimas, jeigu automobilis nebeužsiveda ir bandote jį užvesti laidais nuo kito automobilio akumuliatoriaus. Pirmiausia prijunkite teigiamus polius, tik po to neigiamus. Kito automobilio variklis turėtų būti išjungtas, nes gali sudegti jūsų automobilio variklio valdymo procesorius. Užvedus variklį, laidus atjunkite atvirkštine tvarka – pirmiausia atjunkit neigiamą polių, o tik po to teigiamą.
Beje, trumpai apie „krokodilus“. Nepirkite pigių gnybtų, kurie tarpusavyje sujungti plonais ir ilgais laidais. Kuo laidas tarp gnybtų trumpesnis, tuo mažiau elektros energijos prarandama kraunant akumuliatorių. Tas pats ir su laido storiu: kuo storesnis – tuo geriau.
Galų gale, jeigu jau įsigijote naują akumuliatorių, nepamirškite, kad senojo išmesti bet kur negalima – tai ne tik kenkia gamtai. Už tokius darbus galite būti nubausti nemenkomis piniginėmis baudomis. Tačiau mesti akumuliatoriaus lauk neapsimoka dar ir dėl to, kad jį galite priduoti ir už tai gauti atlygį.
Kai kurios įmonės akumuliatorius superka, mokėdamos atlygį priklausomai nuo akumuliatoriaus svorio, tačiau dažniausiai atsikratyti niekam nereikalingos senienos galima perkant naują akumuliatorių – paprastai pardavėjai už seną pasiūlo keliasdešimties litų nuolaidą naujam.