Šiauliuose sukurtas toks elektromobilis, kuris ne tik ekologiškas, bet ir atsiperkantis. Pasaulyje elektra varomus automobilius gamina daugelis įžymių kompanijų, tačiau jų produktai tokie brangūs, jog ir labai pigiai važiuodamas, nesutaupysi.
Prieš keletą mėnesių pabaigtas, o vėliau kruopščiai tobulintas ir verslo parodoje „Šiauliai-2012“ visuomenei pristatytas šiaulietiškas elektromobilis jau pradėjo sertifikavimo procedūrą.
„Pagaliau gavome dokumentaciją, reikalingą sertifikacijos pradžiai. Tačiau dar bus nemažai darbo, kol oficialiai pradėsime smulkią serijinę elektromobilių gamybą“, – gazas.lt sake elektromobilio kūrėjas Donatas Skulskis
Įmonės „PB Group“ vadovui D.Skulskiui ir jo meistrams ant „Renault Twingo“ bazės pavyko sukonstruoti ir ištobulinti kažką įperkamo ir ekonomiško. Pavadino savo kūrinį „Electron Twingo“.
Elektromobilis „Elektron Twingo“. |
Dabar D. Skulskis su komanda tobulina keturis elektromobilius „Fiat Panda“ bazėje. Tai bus keturių ir dviejų durų automobiliai bei kabrioletas. Juos pristatys balandžio mėnesį Klaipėdoje vyksiančioje autoparodoje.
Keletas pirkėjų jau užsisakė „Electron“ automobilius ir iš anksto sumokėjo pirmąsias įmokas. Dabar jie kantriai laukia, kol automobiliai bus pabaigti. Anot D.Skulskio, pirmieji pirkėjai – išsilavinę, techniką išmanantys žmonės. Keli iš jų planuoja krauti elektromobilį turimomis saulės baterijomis, įmontuotomis ant mašinos kėbulo.
Nebijo šalčių
Iš išorės ir salone tai paprastas automobilis – atsisėdi, įsijungi, važiuoji ir apie nieką negalvoji. Tačiau po variklio dangčiu – daugybė akumuliatorių ir 15 kilovatų galingumo elektros variklis. Dalis akumuliatorių yra ir salone, todėl automobilis tapo dviviečiu su nemaža bagažine.
Teigiama, kad „Electron“ šiandien yra dar tobulesnis, nei prieš mėnesį, tačiau jo kaina išliko ta pati. Įdiegtas baterijų ir salono šildymas dyzeliniu šildytuvu, kuris per valandą sunaudoja stiklinę degalų.
„Electron“ pasiekia 80 kilometrų per valandą greitį. Su vienu įkrovimu galima nuvažiuoti apie 70 kilometrų. Vienas įkrovimas išnaudoja elektros už 4–5 litus.
„Tokie šalčiai, kaip šią žiemą – iššūkis ir benzininiam automobiliui, – pasakojo D.Skulskis. – Baziniame automobilyje taip pat įrengėme elektrinį šildytuvą, kurį galima įjungti nuotoliniu būdu dar prieš pradedant kelionę. Salonas šildytuvu prišildomas iki 25 laipsnių. Tuo pačiu įjungiamas ir baterijų pašildymas. Visa tai vyksta tuomet, kai automobilis yra įjungtas krovimui. Važiuojant veikia mažesnis (96 vatų) šildytuvas, kuris tik palaiko šilumą salone“.
Sukurtas miestui
„Žmogui reikia, kad automobilis atrodytų tradiciškai, todėl novatoriškus savadarbius kėbulus atmetėme. Dėl to Renault Twingo yra idealus variantas. Sunku sukonstruoti kažką lengvesnio, kas galėtų pavežti du žmones ir 300 kilogramų švino akumuliatorių,“ – kalbėjo elektromobilio kūrėjas.
Kodėl švino? D.Skulskis primena fiziką – ličio baterijų griežtai nerekomenduojama krauti šaltesniu oru. Švino akumuliatoriai šaltyje gal ir nėra tokie talpūs, tačiau veikia.
„Electron“ laisvai pasiekia 80 kilometrų per valandą greitį. Su vienu įkrovimu galima nuvažiuoti apie 70 kilometrų. O gal ir daugiau, jei dažniau stosite. „Elektromobilį Dievas sukūrė specialiai miestui. Mes įpratę, kad mieste mašina degalų ima gerokai daugiau. O su Electron kuras netgi tauposi. Prie kiekvieno šviesoforo, stabtelėjus ar leidžiantis į pakalnę akumuliatoriai truputį atsigauna, rekuperuoja“, – aiškino automobilio kūrėjas.
Baterijos – ne problema
Akumuliatoriai visiškai pakraunami per keturias valandas, įkišus šakutę į elektros lizdą. Vienas įkrovimas išnaudoja elektros už 4–5 litus.
Kodėl tokia automobilio kaina? „Ne daugiau 30 tūkstančių litų. Jei kainuos 50 tūkstančių – gal jis ir bus šiek tiek greitesnis, tačiau vartotojui apsimokės pirkti ekonomišką pigesnį dyzelinį automobilį“, – svarstė D.Skulskis.
Alvydo Januševičiaus nuotr./Šiaulietis Donatas Skulskis |
Ko nežino oranžinio „Electron“ skeptikai? „Su mumis kalbasi puikių prancūziškų valdiklių ir amerikietiškų elektros variklių gamintojai. Jei tai būtų telefonai, tai būtų iPhone. Galime sumažinti kainą nepakenkę kokybei“, – atsako automobilio kūrėjas.
Baterijų gyvavimo laiką verslininkai skaičiuoja realiai, o ne optimistiškai.
1200 pilnų pakrovimų, nors gamykla rašo 1800. Su tiek drąsiai pavyks nuvažiuoti 84 tūkstančius kilometrų.
O kas toliau?
„Senas baterijas parduodate man už 500 litų, o naujos jums kainuos 5 000. Ar apsimoka? Baterijos atsiperka per 12 tūkstančių kilometrų! Toliau galite lyginti lik benzino ir elektros kainą. Beje, jums nereikės keisti tepalų, aušinimo skysčio. Žiemą nereikės pašildyti variklio keliais litrais benzino. Baterijas kaitins specialūs kilimėliai. Niekada nesudils sankaba, nes jos čia nėra. Bėgiai persijungia atleidus akseleratorių. Esame jau pusiaukelėje į mažos serijinės gamybos sertifikavimą. To Lietuvoje dar niekas nedarė. Pastaruoju atveju dėl leidimo teks tartis su Renault įgaliotais atstovais arba gamykla“, – kalbėjo D.Skulskis.