„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

7 įdomiausi faktai apie lėlę Barbę: kaip ji atsirado ir kodėl ją kaltino, kad daro blogą įtaką vaikams

„Barbie“ arba tiesiog Barbė – tai labai populiari lėlė, pakeitusi žaislų pasaulį. Iki Barbės pasirodymo 1959-ųjų Tarptautinėje Amerikos žaislų parodoje Niujorke, daugelis lėlių vaikams vaizdavo vaikus. Barbė tai pakeitė – tai yra suaugusio žmogaus lėlė, turinti daugybę profesijų ir hobių. Štai 7 įdomūs faktai apie Barbę, kuri kovo 9 dieną šventė gimtadienį.
„Airbnb“ siūlo galimybę apsistoti tikroje Barbės namo kopijoje Malibu
Barbė / Vida Press nuotr.

Įkvėpimas Vokietijoje

„Barbie“ lėlės kūrėja Ruth Handler šeštojo dešimtmečio viduryje pastebėjo, kad jos dukra Barbara su savo popierinėmis lėlėmis žaidžia kiek neįprastai. Vaikus vaizduojančios lėlės Barbaros rankose virsdavo suaugusiomis damomis.

Handler pamanė, kad suaugusį žmogų vaizduojanti lėlė patiktų vaikams, tačiau jos vyras Elliotas iš pradžių nebuvo tuo įsitikinęs. Ruth ir Elliotas jau buvo žaislų versle – jiems priklausė „Mattel“ kompanija, kuri iš pradžių gamino nuotraukų rėmelius ir lėlių nameliu, o vėliau – ir žaislus.

Viskas pasikeitė, kai šeima keliavo po Europą ir Vokietijoje pamatė vietinę lėlę Bild Lilli, kuri ir tapo įkvėpimu Barbei. 1964 metais „Mattel“ įsigijo Bild Lilli patentus.

Pirmosios Barbės buvo vaizduojamos kaip blondinės ar brunetės. Didžiausias jų privalumas buvo tai, kad jas buvo galima įvairiai aprengti, lankstyti ir šukuoti.

Wikimedia Commons nuotr./Pirmoji „Barbė“, pasirodžiusi 1959 m.
Wikimedia Commons nuotr./Pirmoji „Barbė“, pasirodžiusi 1959 m.

Tikrasis vardas

Barbė nėra tikrasis šio personažo vardas. Įsivaizduojamuose Barbės dokumentuose įrašytas Barbara Millicent Roberts vardas.

Tuo tarpu jos vaikinas Kenas iš tikrųjų yra Kenas Carsonas, mat Handlerių sūnus buvo Kenethas. Kenas pasirodė 1961 metais, jo gimtadienis – kovo 11-oji.

Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Lėlės barbės paroda Kaune
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Lėlės barbės paroda Kaune

Problemos dėl svorio

Originali Barbė buvo neįtikėtinai liekna ir turėjo neįmanomai ilgas kojas. Tai buvo labiau animacinio filmo personažas, nei realistiškas moters personažas.

„Barbie“ kūrėjai buvo kritikuojami kaip skatinantys nesveiką mergaičių požiūrį į kūną. Galbūt jūs manote, kad tokia kritika nėra pagrįsta – juk „Barbie“ buvo tik lėlė, o ne realistiškas žmogaus atvaizdas. Juk ir rožinių arklių nebūna, ir tikri ginklai lipniomis strėlytėmis nešaudo.

Tačiau tas perdėtas lieknumo skatinimas buvo ne tik Barbės liemens apimtyse. Tarp lėlės aksesuarų buvo ir svarstyklės, kurios rodė 50 kg svorį, ir dietos knyga, ant kurios buvo parašyta „Nevalgyk!“

Šiais laikais Barbės nebėra tokios juokingai lieknos, o ir odos atspalvių pasirinkimas yra žymiai didesnis.

Žiūrėk tiesiai!

Vos pasirodžiusi Barbė tapo hitu – šimtai tūkstančių mergaičių prašė tėvų nupirkti lėlę, kurią galima visaip aprengti. Tačiau nemažai tėvų manė, kad Barbė daro blogą įtaką vaikams ir ne tik dėl jos lieknumo.

Pavyzdžiui, „Barbie“ kūrėjai buvo kritikuojami dėl to, kad lėlei suteikė ryškias krūtis. Be to, iki pat 1971 metų Barbės akys buvo nukreiptos žemyn ir į šoną, tarsi ji flirtuotų ar būtų demonstratyviai nuolanki.

Galiausiai egzistavo nuomonė, kad Barbės tarsi skatina mergaites skirti perdėtą dėmesį aprangai ir kitiems pirkiniams, o ne mokslams ar kitiems svarbesniems dalykams.

Barbė devyndarbė

Per visą istoriją Barbė yra turėjusi daugybę darbų – nuo jogos instruktorės iki astronautės.

Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Lėlės barbės paroda Kaune
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Lėlės barbės paroda Kaune

Kelios įdomesnės Barbės profesijos – ugniagesė, desantininkė, geologė, balerina, fotožurnalistė, reperė, bankininkė, „McDonald's“ kasininkė.

Pasaulinė sėkmė

Barbė buvo parduodama bent 150 šalių. Apie ją kurti filmai, jos prekės ženklu žymėti papuošalai, maisto produktai, kosmetika. Vienu metu Barbės kostiumai buvo labai populiari vakarėlių apranga.

Ir ta sėkmė niekur nedingo – „Mattel“ skaičiuoja, kad kiekvieną sekundę pasaulyje parduodamos bent trys Barbės lėlės.

„Barbie“ prekinio ženklo vertė – daugiau nei 440 milijonų JAV dolerių. Tiesa, kadaise ji buvo peržengusi ir 600 milijonų dolerių ribą.

Didžiausias „Barbie“ priešas – lėlių kopijos, kurios greičiausiai yra populiaresnės už originalą.

Kas iš tikrųjų yra „Barbie“

„Barbie“ kūnas yra gaminamas iš ABS, galva – iš minkšto PVC, plaukai – iš polivinilidenchlorido pluošto. Tai – labai pigūs ir plačiai naudojami plastikai.

„Barbie“ žaislų kaina, kaip galite įsivaizduoti, nėra susijusi su dideliais gamybos kaštais. Tiesiog šis prekės ženklas yra labai brangus, o žaislai – paklausūs.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų