Istorija, kuri galėjo baigtis kitaip: inžinierius netyčia tapo naikintuvo pilotu

1966-ieji, Anglija. Iš Karališkųjų Oro pajėgų bazės pakyla „English Electric Lightning“. Naikintuvas paskraido maždaug 12 minučių ir nutupia toje pačioje bazėje. Atrodo, kad tai – tik eilinis bandomasis skrydis, tačiau atviroje šio lėktuvo kabinoje tuo metu vyko visai kitokia istorija.
„English Electric Lightning“ naikintuvas
„English Electric Lightning“ naikintuvas / Wikipedia nuotr.

Dabar jau praktiškai pamirštas „English Electric Lightning“ naikintuvas buvo labai galingas. Forsavimo kameras turintis lėktuvas garso greitį galėjo viršyti dvigubai. Jis nebuvo lengvai valdomas, bet „English Electric Lightning“ buvo strategiškai vertingas orlaivis Karališkųjų oro pajėgų arsenale.

Tuo tarpu Walteris Holdenas buvo orlaivių mechanikas, inžinierius, turintis tik šiek tiek pilotavimo patirties. Valdyti „English Electric Lightning“ jis nebuvo apmokytas ir kažin, ar turėjo tokių ambicijų. Jis išmoko skraidyti „de Havilland Tiger Moth“ biplanu, pilotavo ir nedidelį vienmotorį mokomąjį lėktuvą. Tačiau tą lemtingą 1966-ųjų liepos 22 dieną jis buvo „Lightning“ kabinoje.

W.Holdenas su bendradarbiais tą dieną atliko variklio bandymus ant žemės. Dėl to būdamas kabinoje jis turėjo valdyti variklio sūkius, kad įsitikintų, kad viskas veikia taip, kaip turi veikti. Tačiau tuomet jis netyčia įjungė forsavimo kameras, kurių papildoma galia privertė lėktuvą šauti į priekį. W.Holdenas nežinojo, kaip sustabdyti lėktuvą, o laiko buvo nedaug.

Riedėdamas aerodromo takais nenuorama „Lightning“ vos nekliudė degalų sunkvežimio ir kito lėktuvo. Galiausiai W.Holdenas priėmė vienintelį protingą sprendimą – jis truktelėjo šturvalą į save ir ėmė valdyti naikintuvą.

Naikintuvo pilotu tapęs W.Holdenas vis ieškojo galimybės sulėtinti lėktuvą. Tačiau kabina neturėjo gaubto, važiuoklė nebuvo suskleista (W.Holdenas nežinojo, kaip tai padaryti), o katapultavimosi sistema buvo išjungta tų pačių inžinierių saugumo vardan.

W.Holdenas galiausiai apsuko lėktuvą ir pabandė jį nutupdyti.

Pirmi pora bandymų buvo nesėkmingi, tačiau galiausiai „English Electric Lightning“ įsitaisė ant žemės.

Vėliau jis prisiminė, kad tūpdamas „Lightning“ skrido 150 mazgų greičiu (maždaug 278 km/val.). Skrydis truko 12 minučių, bet jos pakeitė Karališkųjų oro pajėgų inžinierių taikomas saugumo procedūras.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų