Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kaip atrodė moterims skirtos tarpukario Lietuvos reklamos?

Su reklama vienokia ar kitokia forma dabar susiduriame kasdien. Panašiai Lietuvoje buvo ir tarpukaryje. Laikraščiai ir žurnalai buvo neatsiejama daugelio lietuvių kasdienybės dalis, o juose reklamų būdavo gausu. Laikraščiuose tuomet vyko tikros prekių ženklų konkuravimo varžybos.
Tarpukario reklamos
Tarpukario reklamos / Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr., 15min montažas

Skirtingi laikraščiai taikėsi į skirtingas žmonių grupes. Viena tokių grupių buvo namų šeimininkės. Tarpukario Lietuvoje tradicinis lyčių vaidmenų pasiskirstymas buvo plačiai paplitęs, ir moteris dažnai buvo atsakinga už namų ūkį.

Reklamose tai gerai atsispindi. Tai matyti iš reklamų leidinyje „Moteris ir pasaulis“. Šis leidinys aptarė to meto moterims aktualias problemas bei reklamavo, to meto supratimu, būtent moterims skirtas prekes.

Kviečiu susipažinti su 15 tarpukario reklamų iš leidinio „Moteris ir pasaulis“, kurios buvo skirtos moterims.

Susipažinę su šiomis reklamomis, galėsite pamatyti, kad tarpukariu moterys buvo viliojamos pirkti panašias prekes kaip ir dabar. O kai kurių dizainas atrodo netgi ganėtinai modernus.

1. Lietuviškoje tarpukario spaudoje buvo daug higienos prekių reklamų, ypač muilo, kremų. Dauguma jų – labai kūrybingos, su skambiomis žinutėmis.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Muilo reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 1-2 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Muilo reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 1-2 nr.

2. Dabar „Snaigės“ prekės ženklu žymimi šaldytuvai, tačiau tarpukariu egzistavo toks kremo prekinis ženklas.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Snaigės“ reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1940 m. 6 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Snaigės“ reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1940 m. 6 nr.

3. Kartais reklamos būdavo ir labai žaismingos, pavyzdžiui, ši „Jaunystės“ muilo.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Muilo reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 12 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Muilo reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 12 nr.

4. O ši įdomaus dizaino kremo reklama atrodė ganėtinai moderniai. Muilo pavadinimas „Metamorfoza“ – kaip iš kokio filmo.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Kremo reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 4 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Kremo reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 4 nr.

5. Kartais dvi reklamos buvo sudedamos į vieną.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Kremų reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 5 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Kremų reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 5 nr.

6. Dar viena tarpukariu reklamuota higienos prekė buvo dantų pasta, kuri tarpukario Lietuvoje tapo populiari. Tačiau šio produkto reklamos gali atrodyti juokingos.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Dantų pastos reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 9 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Dantų pastos reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 9 nr.

7. O šios reklamos žinutė labai aiški: „Jis dantų skaudėjimo nepažįsta!“

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Dantų pastos reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 3 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Dantų pastos reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 3 nr.

8. Tarpukariu siuvimo mašinų rinkoje dominavo „Singer“ siuvimo mašinos. 1937–1940 m. pasirodžiusiuose leidinio numeriuose kitokios siuvimo mašinos nebuvo reklamuojamos.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Singer“ siuvimo mašinų reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 1 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Singer“ siuvimo mašinų reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 1 nr.

9. Dar moterims buvo siūlomos geriausios kirpimo paslaugos. Ši reklama buvo įdėta į visus leidinius, kuriuos pavyko peržvelgti.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Kirpyklos reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 5 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Kirpyklos reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 5 nr.

10. Pastebėjau, kad dar viena aktuali prekė buvo kojinės, kurios taip pat buvo nuolatos reklamuojamos.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Kojinių reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 3 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Kojinių reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 3 nr.

11. Reklamuotas ir „Pienocentras“. Buvo teigiama, kad neverta naudoti kitos įmonės produktų.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Pienocentro“ reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1940 m. 4 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Pienocentro“ reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1940 m. 4 nr.

12. Bendrovė „Pienocentras“ taikėsi prie rinkos ir spaudė netgi sultis.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Pienocentro“ reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 12 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Pienocentro“ reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 12 nr.

13. Galima surasti ir technikos prekių reklamų su labai moderniu dizainu. Naudotas tamsus fonas išsiskyrė tarp kitų reklamų. O pats prietaisas reklamoje sietas su grožiu.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Phillips“ reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 12 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /„Phillips“ reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1938 m. 12 nr.

14. Jono Karvelio prekybos namų reklamą buvo galima pamatyti beveik kiekviename leidinyje.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Pianinų reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 1 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Pianinų reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 1 nr.

15. O čia – laikrodžių reklama. Matyti, kad Jonas Karvelis rūpinosi aukšto lygio importinėmis prekėmis.

Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Laikrodžių parduotuvės reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 9 nr.
Žurnalas „Moteris ir pasaulis“ / epaveldas.lt nuotr. /Laikrodžių parduotuvės reklama iš žurnalo „Moteris ir pasaulis“ 1937 m. 9 nr.

Teksto autorius Gediminas Rusteika yra Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto studentas, atliekantis praktiką 15min.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai