Pamatykite, kaip atrodo garsiojo filmo „Soliaris“ archyviniai kadrai: vaidino ir D.Banionis

„Parašęs „Soliarį“ galiu ir mirti“, – kartą pasakė lenkų rašytojas Stanislavas Lemas. Šiuo 1961 m. parašytu mokslinės fantastikos kūriniu žavisi jau ne viena skaitytojų karta visame pasaulyje, o jo autorius laikomas skaitomiausiu ne anglakalbės mokslinės fantastikos rašytoju. Romanas yra išverstas į 41 pasaulio kalbą, o lietuviškai pirmą kartą pasirodė 1978-aisiais.
Donatas Banionis ir Natalija Bondarčiuk filme „Soliaris“. 1971 m.
Donatas Banionis ir Natalija Bondarčiuk filme „Soliaris“. 1971 m. / archivesofculture.com nuotr.

Pagal šią knygą sukurtas buvo ir filmas, kurį režisavo Andrejus Tarkovskis. 1972 m. „Soliaris“ Kanų kino festivalyje buvo apdovanotas specialiu komisijos Didžiuoju prizu. Pagrindinį vaidmenį filme atliko lietuvis Donatas Banionis.

Lietuvos literatūros ir meno archyvo fonduose buvo rasta iki šiol neskelbtų nuotraukų iš šio filmo filmavimo. Šias nuotraukas matyti galite žemiau.

Soliaris – aplink dvi saules, žydrą ir raudoną, besisukanti tolima, paslaptinga ir mažai ištirta planeta, beveik visa užlieta vandenyno.

Į apmirusią Soliario tyrimų stotį atvyksta psichologas Krisas Kelvinas. Jo tikslas yra išsiaiškinti, kodėl vienas mokslininkas nusižudė, o kiti du labai keistai elgiasi.

Stoties darbuotojus lanko svečiai – kūniškus pavidalus įgiję grėsmingi vidiniai fantomai. Vieną rytą Kelvino kambaryje pasirodo jo žmona Hari, dėl kurios savižudybės jis kaltina save...

Ekranizuoti „Soliarį“ režisierius A.Tarkovskis sugalvojo dar 1968 m. Tačiau po kino filmo „Andrejus Rubliovas“ cenzūravimo ir įvairių kitų sovietinių ideologinių struktūrų persekiojimų, Tarkovskis negaudavo jokių leidimų filmavimams.

archivesofculture.com nuotr./Režisierius Andrejus Tarkovskis ir aktorius Donatas Banionis. „Soliaris“. 1971 m.
archivesofculture.com nuotr./Režisierius Andrejus Tarkovskis ir aktorius Donatas Banionis. „Soliaris“. 1971 m.

Todėl 1961 m. į rusų kalbą išverstas „Soliaris“, kuris jau buvo praėjęs visas cenzūras, leidimą ekranizavimui gavo netikėtai net pačiam Tarkovskiui.

Kodėl? Pats filmas buvo numatytas kaip sovietų kino industrijos atsakas į režisieriaus Stenlio Kubriko 1968 m. sukurtą mokslinės fantastikos filmą „2001 metų kosminė odisėja“.

Kadangi abiejų filmų idėjos buvo skirtingos, tai įžvelgta galimybė konkuruoti bent jau techniniame kino filmo įgyvendinime.

Kino filmui buvo paskirtos tiems laikams labai didelės lėšos – vienas milijonas rublių, o Tarkovskiui tai buvo ir finansinis išsigelbėjimas po penkių metų bedarbystės, ir galimybė sukurti vieną iš didingiausių kino filmų.

Pradinis scenarijus, kurį parašė Tarkovskis kartu su Fridriku Gorenšteinu, netiko nei cenzūros komitetui, nei rašytojui Lemui. Po įvairių smulkių teksto taisymų, scenarijus buvo patvirtintas, tačiau Lemas vis tiek liko nepatenkintas galutiniu variantu.

archivesofculture.com nuotr./Filmavimo akimirka. „Soliaris“. 1971 m.
archivesofculture.com nuotr./Filmavimo akimirka. „Soliaris“. 1971 m.

Scenarijų taip pat labai atidžiai perskaitė ir mokslinės ekspertizės komisija. Tačiau šios komisijos pirmininkas astrofizikas Josifas Šklovskis, nenorėdamas smarkiai pakeisti kūrinio idėjos, atliko tik minimalius taisymus palikdamas daug mokslinės fantastikos epizodų būtent režisieriaus kinematografinėms interpretacijoms.

Pagrindinį astronauto Kriso Kelvino vaidmenį atliko lietuvių aktorius Donatas Banionis, kurio balsą dėl ryškaus akcento teko dubliuoti kitam aktoriui, o jo žmoną Hari vaidino aštuoniolikos metų aktorė Natalija Bondarčiuk, kuri ir davė paskaityti Tarkovskiui knygą „Soliaris“.

„Soliaris“ pradėtas filmuoti 1971 m. kovo mėnesį ir su nedidelėmis pertraukomis buvo baigtas tų pačių metų gruodžio mėnesį. Vėliau ir žiūrovai, ir kritikai teigė, kad „Soliario“ kosminė stotis neatrodė tokia futuristinė, kokios visi tikėjosi galvodami apie kosmosą bei jo sterilumą ir egzotiką.

archivesofculture.com nuotr./Donatas Banionis. Kriso Kelvino vaidmuo filme „Soliaris“. 1971 m.
archivesofculture.com nuotr./Donatas Banionis. Kriso Kelvino vaidmuo filme „Soliaris“. 1971 m.

Tačiau būtent toks ir buvo režisieriaus sumanymas – pavaizduoti paprastą žmonių gyvenamą aplinką, kurioje visi daiktai yra naudojami arba su laiko pėdsakais. Net ir aktoriai kalbėjo, kad filme rodoma kosminė stotis labiau primena „sudaužytą seną autobusą“.

Filmuojama buvo tuo metu labai reta „Kodak“ kino juosta, todėl kiekvienas epizodas būdavo kruopščiai repetuojamas ir suplanuojamas iki smulkmenų, nes galimas tik vienas dublis.

Kai kada dėl sudėtingo epizodų parengimo per dieną pavykdavo nufilmuoti tik du kadrus. Nors pasirengimas filmavimui buvo atliktas labai skrupulingai, „Kodak“ kino juostos neužteko, todėl Tarkovskis buvo priverstas kelis epizodus nufilmuoti ant juodai baltos juostos.

archivesofculture.com nuotr./Donatas Banionis ir Natalija Bondarčiuk filme „Soliaris“. 1971 m.
archivesofculture.com nuotr./Donatas Banionis ir Natalija Bondarčiuk filme „Soliaris“. 1971 m.

Kai kuriuose epizoduose panaudota ir daug Renesanso laikotarpio tapybos kūrinių stilistikos fragmentų ir kompozicijos elementų.

Pavyzdžiui, kai Donato Banionio vaidintas astronautas Krisas Kelvinas lietuje atsisveikina su Žeme, kadre galima pamatyti Vitorė Karpačo paveikslo kompoziciją, o finalinėje scenoje, kai Krisas susitinka su savo tėvu – Rembranto van Reino paveikslo „Paklydusio sūnaus sugrįžimas“ motyvus.

Lietuvos literatūros ir meno archyvas, pristatydamas visuomenei saugomus dokumentus, 2019 m. spalio 31 d. Baltarusijos kino istorijos muziejuje, kaip kino festivalio „Listapad“ programos dalis, rengia parodą „Donatas Banionis. Soliaris“.

______________________________________________________________________

Kultūros archyvo ženklu pažymėta straipsnių serija – tai Lietuvos literatūros ir meno archyvo iniciatyva, skirta archyvo fonduose saugomai dokumentinei medžiagai viešinti ir tyrinėti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis