Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Rimtas blaivas vaikinas ieško turtingos panelės“: pažinčių skelbimai tarpukariu

Nors tarpukariu Valentino dienos lietuviai neminėjo, mylėti ir būti mylimiems buvo ne mažiau svarbu negu dabar. Pažinčių programėlių ir internetinių pažinčių svetainių funkciją atlikdavo skelbimai spaudoje, kurių laikraščiuose išties netrūko. Keičiantis laikams, daug jų dabar atrodo keisti ir kelia šypseną, bet būtent dėl to yra įdomūs.
Tarpukario pasimatymas
Tarpukario pasimatymas / Jono Dvariškio/Šiaulių „Aušros“ muziejaus nuotr.

Portalas 15min kviečia susipažinti, kuo gi pasižymėjo ir buvo įdomūs pažinčių skelbimai tarpukariu. Tekstas parengtas pagal istorikės Kristinos Petrauskės straipsnį „Kožna Agnieška vyrą per gazietas ieško: lietuviški pažinčių ir vedybų skelbimai tarp dviejų pasaulinių karų“, kuris buvo publikuotas leidinyje „Kauno istorijos metraštis“.

Asmeninio archyvo nuotr./Istorikė Kristina Petrauskė
Asmeninio archyvo nuotr./Istorikė Kristina Petrauskė

„Pensininkė nori ženytis“

Nors Europoje pažinčių ir vedybų skelbimai Europos kultūroje plito jau XVIII a., lietuviškoje spaudoje pirmieji tokie skelbimai pasirodė tik XX a. pradžioje.

Iš pradžių tai buvo tik pavieniai skelbimai mažosios Lietuvos ar Rygos lietuvių laikraščiuose. Etninės Lietuvos teritorijoje leidžiamuose laikraščiuose skelbimai ėmė rodytis tik paskelbus Nepriklausomybę.

Tyrimui istorikė K.Petrauskė pasirinko „Dieną“ – 1929-1939 m. ėjusį savaitraštį, skirtą visos Lietuvos rinkai, kuriame pažinčių ir vedybų skelbimai sudarė didelę dalį asmeninių žinučių.

Nuo 1931 m. savaitraštyje atsirado mišrių smulkių skelbimų skiltis, kur buvo publikuojami skelbimai susipažinti, ieškoma darbo, parduodamas ar perkamas nekilnojamasis turtas ir t. t.

Dauguma tekste toliau cituojamų skelbimų – iš šio savaitraščio, jei leidinys kur nors kitas, tai nurodoma.

Tipiški susipažinimo skelbimai atrodė taip:

18 metų mergina savaranki, turinti žemės vertės 3000 lt. Atsiliepkite vedyboms pridėdami foto ir pašto ženklą atsakymu“.

Rimtas blaivas vaikinas turįs valdišką tarnybą, nori susipažinti su turtingomis panelėmis vedybų tikslu“.

epaveldas.lt nuotr. /Pažinčių skelbimas iš tarpukario Lietuvos spaudos
epaveldas.lt nuotr. /Pažinčių skelbimas iš tarpukario Lietuvos spaudos

Didelę skelbimų dalį sudarė lakoniški ir trumpi skelbimai, pvz: „Jaunas vaikinas nori vesti. Amžius nesvarbu“ arba „Pensininkė nori ženytis. Rašyti Varniai. Pieninė“.

Toks skelbimų trumpumas priklausė nuo kainos: didžiąją dalį laikraščio egzistavimo laiko penkių žodžių skelbimas buvo nemokamas, o štai už kiekvieną papildomą žodį skelbimo autoriui jau tekdavo primokėti po 10 centų.

Visgi, pažymi K.Petrauskė, nepaisant tokios įkainavimo sistemos pasitaikydavo ir išties poetiškų skelbimų. Daugumos tokių autoriai buvo moterys. Štai pora tokių skelbimų pavyzdžių:

„Žiaurų rudenį audrų blaškomas pūkeli, atskrisk ir paguosk ilgesiu varstomą krūtinę.“

LAISVAS dangaus debesėli pranešk pasauliui, jog esu viena. Kas atkeliaus pasipuošęs angelo rūbais, tas pasiliks su manimi.“

epaveldas.lt nuotr. /Pažinčių skelbimas iš tarpukario Lietuvos spaudos
epaveldas.lt nuotr. /Pažinčių skelbimas iš tarpukario Lietuvos spaudos

Vieni ieškojo žmonos su 3000 Lt, kitiems turtas nesvarbu

Skelbimuose dažnai buvo prašoma, kad antra pusė, kurios ieškoma, turėtų turto. Kartais buvo nurodoma konkreti suma (pvz., 3000 Lt), kartais – tiesiog nurodoma, kad žmogus turėtų būti „pasiturintis“ ar „namų savininkė“.

epaveldas.lt nuotr. /Pažinčių skelbimas iš tarpukario Lietuvos spaudos
epaveldas.lt nuotr. /Pažinčių skelbimas iš tarpukario Lietuvos spaudos

Kita vertus, nemažai pasitaikė ir skelbimų, kuriuose buvo teigiama, kad „turtas nesvarbu“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos