Skrydis tarp Jungtinės Karalystės ir JAV bus vykdomas naudojant 100 proc. tvariųjų aviacinių degalų – mažai taršių degalų, pagamintų iš atliekų, pavyzdžiui, panaudoto kepimo aliejaus.
Toks skrydis „ateinančiais dešimtmečiais pradės naują skraidymo be kaltės erą“, pareiškė Transporto departamentas.
Tačiau ką tai tiksliai reiškia ir kiek tai iš tikrųjų ekologiška?
Kas yra tvarieji aviaciniai degalai?
Tvarieji aviaciniai degalai gaminami iš tvarių žaliavų, tokių kaip panaudotas kepimo aliejus, žemės ūkio atliekos ar buitinės atliekos, pavyzdžiui, pakuotės, maisto likučiai ir tekstilė.
Degant tvariesiems aviaciniams degalams vis tiek išsiskiria anglies dioksidas. Tačiau Tarptautinė oro transporto asociacija apskaičiavo, kad per visą degalų gyvavimo ciklą jie sumažina išmetamų teršalų kiekį maždaug 80 proc.
Tvarieji aviaciniai degalai šiuo metu maišomi su tradiciniu iškastiniu kuru (50 proc. santykiu).
Jungtinės Karalystės vyriausybė pasiūlė 1 mln. svarų sterlingų (1,18 mln. eurų) tai transatlantinei oro linijų bendrovei, kuri 2023 m. įvykdys skrydį iš 100 proc. tvariųjų aviacinių degalų.
Transporto sekretorius Grantas Shappsas pažadėjo paspartinti šių degalų technologijos bandymus.
„Šis novatoriškas skrydis, kurio metu bus išmetama nulinė teršalų emisija ir kuris bus pirmasis pasaulyje, parodys, kad tvarūs aviaciniai degalai gali atlikti svarbų vaidmenį mažinant anglies dioksido išmetimą aviacijoje“, – sakė jis.
Daugiau informacijos apie tai, kada prasidės skrydis, bus pateikta artimiausiais mėnesiais.
Ar kada nors skrisime be kaltės jausmo?
Aviacija išmeta apie 2 proc. viso pasaulyje išmetamo anglies dioksido kiekio. Lundo universiteto tyrimas parodė, kad per metus išvengus vos vieno transatlantinio skrydžio, sutaupoma aštuonis kartus daugiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų nei perdirbant atliekas.
Tarptautinė oro transporto asociacija, kurios nariai skraidina daugiau nei 80 proc. pasaulio keleivių, nulinį išmetamųjų teršalų kiekį planuoja pasiekti iki 2050 m..
Tvarieji aviaciniai degalai dažnai įvardijami kaip geriausias būdas sumažinti anglies dioksido išmetimą. „British Airways“, „American Airlines“ ir „Finnair“ įsipareigojo iki 2030 m. naudoti 10 proc. tvariųjų aviacinių degalų.
Europos Komisijos iniciatyvoje „ReFuelEU“ nuo 2025 m. siūloma įpareigoti degalų tiekėjus naudoti 2 proc. tvariųjų aviacinių degalų, kurių kiekis palaipsniui didėtų iki 63 proc. 2050 m.
Tačiau šiuo metu tokių degalų naudojama labai mažai. 2019 m. tvarieji aviaciniai degalai sudarė tik 0,1 proc. visų pasaulyje naudojamų reaktyvinių degalų. Jų didinimo mastas yra problema, nes šie degalai yra daugiau nei du kartus brangesni už įprastus degalus.
Jungtinės Karalystės vyriausybė paprašė aviacijos pramonės iki 2025 m. Didžiojoje Britanijoje pradėti eksploatuoti bent tris komercines tvariųjų aviacinių degalų gamybos įmones. Ji taip pat pažadėjo skirti 180 mln. svarų sterlingų (212 mln. eurų) šiai pramonei.
Tačiau Klimato kaitos komitetas apskaičiavo, kad iki 2030 m. Jungtinės Karalystės aviacijos pramonė šių degalų naudos tik 7 proc.