„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

7 keisti dalykai, kurių greičiausiai nežinojote apie lėktuvus

Nuo pirmojo brolių Wrightų lėktuvo šiuolaikiniai orlaiviai skiriasi kaip diena ir naktis. Šiuolaikiniuose lėktuvuose įdiegta daugybė aeronautikos mokslo naujovių – ši sritis nuolat tobulinama ir dabar.
Skrydis
Skrydis / 123rf.com

Daugelis tokių naujovių keleiviams puikiai žinomi, kaip, pavyzdžiui, jog orlaivio korpusas pagamintas taip, jog skrisdamas patirtų kuo mažesnį oro pasipriešinimą. Tačiau yra dalykų, apie kuriuos greičiausiai nieko nežinojote arba tiesiog niekada nepagalvojote, jog taip gali būti. „Business Insider“ pristato 7 jų.

123rf.com/Žaibas trenkė į lėktuvą
123rf.com/Žaibas trenkė į lėktuvą

1. Lėktuvai sukurti taip, kad atlaikytų žaibo smūgį

Lėktuvai suprojektuoti taip, kad atlaikytų žaibo iškrovą, kurią patiria labai dažnai. Yra suskaičiuota, kad į kiekvieną orlaivį žaibas trenkia bent kartą per metus arba kartą per kiekvieną 1 000 skraidymo valandų. Tačiau nuo 1963-ųjų nė vienas orlaivis dėl žaibo smūgio nepatyrė jokios ypatingos žalos. Ir taip yra dėl šiuolaikiniuose lėktuvuose įdiegtų inžinerinių sprendimų. Žaibo smūgis išskaidomas po visą lėktuvo plotą, todėl dažniausiai dėl šio gamtos reiškinio lėktuvas nepatiria beveik jokios žalos.

Tiesa, siekiant užtikrinti visiškai saugų skrydį, po žaibo smūgio orlaiviai artimiausiame oro uoste turi praeiti „techninę apžiūrą“. Vis dėlto dažniausiai iš karto po apžiūros gali tęsti kelionę.

123rf.com/Lėktuve
123rf.com/Lėktuve

2. Lėktuve nėra saugiausios sėdynės

Yra ne viena teorija, nurodanti, kur saugiausia sėdėti skrendant lėktuvu. Tačiau iš tiesų tokios vietos nėra, teigia JAV Federalinė aviacijos administracija. Jų turimi duomenys paneigė populiarų „TIME“ tyrimą, kuriame buvo teigiama, kad lėktuvo katastrofos metu daugiausia šansų išgyventi turi tie keleiviai, kurie sėdi orlaivio viduryje. Vis dėlto tai buvo teoriniai skaičiavimai. Tikrų avarijų metu išgyventi šansų beveik nelieka. Guodžia tik tai, kad tobulėjant lėktuvams ir ypač jų navigacinėms sistemoms, tragiškų katastrofų pasitaiko labai mažai.

123rf.com/Įgulos miegamasis lėktuve
123rf.com/Įgulos miegamasis lėktuve

3. Slapti miegamieji

Ilguose transatlantiniuose skrydžiuose lėktuvo įgula gali dirbti 16 valandų. Kad pilotai ir skrydžio palydovai galėtų pailsėti, kai kuriuose orlaiviuose, pavyzdžiui, „Boeing 777“ ir „787 Dreamliners“, yra įrengti nedidukai miegamieji, kur įgulos nariai pasikeisdami gali miegoti. Miegamieji paprastai „slepiasi“ po laiptais. Dažniausiai tokiuose kambariuose nėra nieko daugiau išskyrus 6-10 lovų, vonios kambarys.

4. Ypatingos padangos

Jų ypatingumas pasireiškia tuo, kad jos pagamintos taip, jog nesprogtų leidimosi metu. Jos gali atlaikyti iki 38 tonų svorio, trenktis į žemę daugiau nei 500 kartų, lėkti 170 mylių per valandą greičiu. Jose esantis slėgis šešis kartus viršija automobilio padangų slėgį.

5. Kodėl išjungiamos šviesos salone, lėktuvui leidžiantis?

Kai lėktuvas leidžiasi, išjungiamos šviesos salone. Kodėl? Paaiškinimas keistas, bet logiškas: taip daroma todėl, kad, jei lėktuvo nusileidimas nepavyktų ir keleivius tektų evakuoti, jų akys būtų pripratusios prie tamsos. Dėl tos pačios priežasties skrydžio palydovai prašo keleivių leidžiantis atitraukti ant langų esančius uždangalus – kad natūrali šviesa iš lauko sklistų į salono vidų ir leistų geriau orientuotis keleiviams ir įgulai evakuacijos metu.

123rf.com/Lėktuve
123rf.com/Lėktuve

6. Lėktuve nebūtinai turi veikti abu varikliai

Mintis gal ir skamba nekaip, tačiau iš tiesų visi keleiviniai orlaiviai taip suprojektuoti, kad, kilus būtinybei, galėtų skristi ir saugiai nusileisti tik su vienu varikliu. Jų patikimumą ir gebėjimą tam tikrose situacijose skristi veikiant tik vienam varikliui tikrina ir tvirtina aviacijos specialistai. Tad keleiviai gali būti ramūs - jei lėktuvui leista skristi, kelionei (net ir vienu varikliu) jis tinkamas.

7. Kodėl kai kuriuose lėktuvuose peleninės yra vonios kambariuose?

Pirmiausia reikėtų pasakyti, kad dauguma oro linijų jau yra uždraudusios skrydžio metu keleiviams ir įgulos nariams rūkyti. Toks draudimas, paskelbtas JAV Federalinės aviacijos administracijos, galioja ir daugumoje skrydžių, vykdomų Amerikos oro bendrovių arba skraidančių į šios šalies oro uostus. Vis dėlto akylesni keleiviai pastebėjo, kad dalyje orlaivių iki šiol galima rasti pelenines - jos yra vonios kambariuose. Paaiškinimas, kodėl, paprastas: tikimasi, kad, jei "užkietėjęs" rūkalius vis dėlto nuspręs užsirūkyti, tai padarys bent jau ne bendroje patalpoje, prie visų keleivių. Siekiant išvengti gaisro (kuris galėtų kilti, jei rūkalius cigaretės nuorūką įmestų į šiukšlių dėžę), ir paliktos peleninės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs