Praėjusiais metais oro vežėjų bankrotų daugėjo sparčiausiai nei bet kada istorijoje, dar spalio mėnesį skelbė oro linijų konsultavimo įmonė IBA. Po jos ataskaitos veiklą sustabdė dar keletas bendrovių.
IBA ekspertų teigimu, didelė našta oro bendrovėms buvo išaugusios degalų kainos, gyvenimą apsunkino ir sustiprėjęs JAV doleris tiems, kurie bilietus pardavinėjo eurais ar svarais, o degalus ir lėktuvus pirko doleriais. Nemažai oro linijų neatlaikė ir žemų sąnaudų skrydžių bendrovių konkurencijos.
Prisiminkite aštuonias Europos oro linijas, kurios praėjusiais metais nutupdė visus savo lėktuvus:
„Thomas Cook“
Tai buvo labiausiai turizmo rinką 2019-aisiais sukrėtęs oro linijų ir kelionių organizatoriaus žlugimas. Tai vienas didžiausių aviacijos bankrotų nuo Antrojo pasaulinio karo, su kurio pasekmėmis tvarkantis atitinkamai buvo pradėta ir didžiausia repatriacija nuo Antrojo pasaulinio karo laikų – „Operacija Matehornas“. Britų valdžia ėmėsi gelbėti apie 600 tūkst. kitose šalyse įstrigusių „Thomas Cook“ klientų.
Trečias pagal dydį Jungtinės Karalystės kelionių operatorius bandė restruktūrizuotis, tačiau nesėkmingai, ir rugsėjo 23 d. paskelbė nutraukiantis veiklą. Ekspertai teigia, kad seniausios šalies kelionių operatorės, kurios istorija prasidėjo prieš 178 metus, žlugimą lėmė nesugebėjimas jos prisitaikyti prie besikeičiančių kelionių tendencijų. „Thomas Cook“ jau kurį laiką sunkiai sekėsi atlaikyti konkurenciją su elektroniniais varžovais, įskaitant trumpalaikės būsto nuomos platformas.
Žlugus kelionių milžinui „Thomas Cook“, svarbaus savo partnerio neteko Lietuvos aviacijos įmonė „Avion Express“. Bendrovė britų kelionių operatoriui šį sezoną nuomojo 7 orlaivius iš parke turimų 22 „Airbus A320“ šeimos tipo lėktuvų. Daugiau apie tai skaitykite čia: „Thomas Cook“ iš lietuvių nuomojo lėktuvus: kokios bus kelionių giganto žlugimo pasekmės?
„Adria Airways“
Gal daugeliui šios oro linijos nebuvo labai girdėtos – nebent gerą atmintį turintiems krepšinio gerbėjams, kai šios bendrovės lėktuvas sugedo ir 2013 m. ne iš pirmo karto išskraidino Lietuvos rinktinę į Slovėnijoje vyksiantį Europos čempionatą.
Tačiau šis bankrotas svarbus tuo, kad „Adria Airways“ buvo nacionalinė Slovėnijos oro vežėja. 2018 m. ji skraidino 1,2 mln. keleivių – maždaug tiek, kiek „Ryanair“ skraidina per 3 dienas. Žemėlapyje buvo 23 Europos oro uostai. Tačiau sunkumų prislėgta bendrovė rugsėjo 30 d. paskelbė bankrotą. Slovėnijos vyriausybė atsisakė gelbėti oro linijas pareiškusi, kad „Adria“ finansinė padėtis yra prastesnė negu manyta, tad bankrotas – vienintelė galimybė.
Slovėnijai tai buvo išties didelė ekonominė netektis, skaudžiai nukentėjo ir pagrindinis bendrovės oro uostas Liubliana, iš kurio staiga sumažėjo siūlomų krypčių. Visgi netrukus „Lufthansa Group“ perėmė daug krypčių, o „Swiss“ net vieną skrydį pakeitė traukinio maršrutu.
„WOW Air“
„WOW Air“ vardas plačiai skambėdavo tarptautinėje žiniasklaidoje. Islandijos oro linijos sugebėdavo pasiūlyti neįtikėtinai pigių bilietų tarp Reikjaviko ir JAV miestų – kainos į vieną pusę prasidėdavo vos nuo 99 JAV dolerių. 2019 m. kovo mėnesį bendrovė sustabdė veiklą ir nutraukė visus skrydžius.
Pastaruoju metu bendrovė niekaip neišsikapstė iš finansinių sunkumų, buvo įklimpusi į skolas. Buvo tariamasi su finansuotoju iš JAV, taip pat kalbėtasi su kitomis Islandijos oro linijomis „Icelandair“, tačiau nebuvo pasiekta jokio teigiamo rezultato. „WOW Air“ žadėjo atgimti, tačiau kol kas panašu, kad bus gabenami tik kroviniai, o ne žmonės.
„Germania“
Kadaise ir iš Lietuvos į Šveicariją skraidinusi „Germania“ buvo gerai žinomos privačios oro linijos su baze Berlyne. 37 jos lėktuvai skraidė daugiau nei 40-ia krypčių. 2019 m. vasario mėnesį „Germania“ paskelbė bankrotą.
Pasak bendrovės vadovo, lėšų trūkumas atsirado dėl staigaus aviacinio kuro pabrangimo 2018 metų vasarą, euro kurso smukimo JAV dolerio atžvilgiu, taip pat daugybės techninių paslaugų, kurių prireikė jos orlaivių parkui.
Dvi Prancūzijos bendrovės
Vos per mėnesį buvo likviduotos dvi Prancūzijos oro bendrovės – „Aigle Azur“ ir „XL Airways“. XL keturiais orlaiviais „Airbus“ daugiausia vykdė tolimuosius skrydžius į Šiaurės Ameriką, Karibų jūros regioną ir tam tikrus Kinijos miestus. 2018 metais pigių tolimųjų skrydžių bendrovė skraidino 730 tūkst. keleivių. Rugsėjo pabaigoje jos valdymas buvo perduotas administratoriams, kurie ieškojo pirkėjo ar investuotojo. Atsirado vienas investuotojas, bet jo projektą teismas atmetė ir nurodė uždaryti pigių tolimųjų skrydžių bendrovę.
Antra pagal dydį Prancūzijos oro linijų bendrovė „Aigle Azur“ taip pat nesugebėjo susirasti investuotojo ar pirkėjo ir rugsėjo 27-ąją priimtu teismo sprendimu buvo uždaryta. Oro linijos ne vienus metus veikė nuostolingai, prieš bankrotą akcininkai dar nušalino bendrovės vadovą Frantzą Yveliną, apkaltinę jį „strateginėmis klaidomis per pastaruosius dvejus metus“.
„Flybmi“
Tai buvo pirmasis Jungtinės Karalystės oro linijų bankrotas 2019 m. Likus pusmečiui iki „Thomas Cook“ žlugimo apie bankrotą paskelbė gerokai mažesnė bendrovė – „Flybmi“. Ši skraidė iš mažesnių šalies oro uostų į įvairias Europos šalis. Vasario 16 d. bankrotą paskelbusios oro linijos dėl savo bėdų apkaltino daug veiksnių – pradedant kylančiomis degalų kainomis ir baigiant netikrumu dėl „Brexit“ ir šalies aviacijos ateities po pasitraukimo iš Europos Sąjungos.
„Astra“
Regioninės Graikijos oro linijos lapkričio 14 d. paskelbė nutraukiančios veiklą. Salonikuose bazę turėjusi bendrovė operavo vos keturiais lėktuvais, bet skraidė iš viso 37 kryptimis per metus. Daugiau nei dešimtmetį gyvavusios oro linijos ieškojo investuotojo, tačiau nesėkmingai.