Lietuva, Latvija ir Estija prieš kelis mėnesius skambiai sukūrė Baltijos kelionių burbulą. Latviai ir estai dėl privalomos saviizoliacijos taiko tą patį kriterijų, kaip ir Lietuva – 16 atvejų 100 tūkst. žmonių per 14 d. Jau anksčiau ir Lietuvos, ir Latvijos premjerai įspėjo, kad išimčių nėra numatyta.
Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro (ECDC) penktadienio duomenimis, iki tos raudonosios ribos Lietuvai dar šiek tiek liko. Lietuvos rodiklis – 15,5 atvejo 100 tūkst. gyventojų. Latvijos – penkis kartus mažesnis – 3,1, Estijos – 11,4. Būtent šio centro pateikiama statistika remiasi valstybės, skelbdamos ribojimus.
Šią dieną Lietuvoje fiksuotas didelis naujų atvejų skaičius – net 48. Tačiau į penktadienio ECDC rodiklį jie dar neįtraukti. Šalių rodikliai skaičiuojami pagal vakarykštę statistiką. Latvija ir Estija, besiremdamos 15,5 rodikliu, Lietuvos į paveiktų šalių sąrašą šį penktadienį dar neįtraukė.
Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga spaudos konferencijoje įspėjo, „kitą savaitę visaip gali būti“.
Reikėtų atkreipti dėmesį, jog jeigu Latvija kitą savaitę Lietuvą įtrauks į paveiktų šalių sąrašą, saviizoliacijos reikalavimas jau įsigaliotų nuo kito šeštadienio, rugsėjo 5 d. Lietuvoje ir Estijoje nauji sąrašai įsigalioja nuo pirmadienio.
Ministras taip pat rekomendavo „labai rezervuotai“ planuoti keliones į šalis, kuriose sergamumo rodiklis viršija 10 atvejų 100 tūkst. gyventojų skaičių. „Tikėtina, kad jis gali greitai augti. Gali ir negauti, bet rizika yra didelė“, – spaudos konferencijoje sakė A.Veryga. Rodiklius galite kasdien tikrinti čia.
Lieka vis mažiau šalių, kur galima nuvykti
Penktadienio duomenimis, ES/EEB erdvėje lieka vos 5 valstybės, iš kurių grįžus nuo pirmadienio dar tikriausiai nereikės izoliuotis. 16-os atvejų 100 tūkst. gyventojų ribos dar neperžengė Norvegija, Latvija, Estija, Vengrija ir Suomija. Visą oficialų sąrašą, iš kurių valstybių reikės izoliuotis, Sveikatos apsaugos ministerija paskelbs penktadienio popietę.
Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Vilniaus departamento vadovė Rolanda Lingienė atkreipė dėmesį, kad situacija Italijoje prastėja, šalies Vyriausybė imasi ir papildomų priemonių pandemijai suvaldyti. Paklausta, ar pirkti bilietus dabar atostogoms į šią šalį, R.Lingienė atsakė paprastai: „Aš nepirkčiau“.
Lietuvos kelionių organizatoriams jau šią vasarą teko atšaukti keliones į Bulgariją, Graikiją, atsisakyti planų skraidinti į Ispaniją bei Kroatiją. Šiuo metu skraidinama į Italiją, tačiau lietuviams, grįžusiems iš jos, nuo kitos savaitės tikriausiai teks izoliuotis – Italijos sergamumo rodiklis yra jau virš 19.
Šalių, į kurias galima nuvykti, skaičių riboja ne tik Lietuvos skelbiami apribojimai, bet ir kitų šalių sprendimai. Dėl to R.Lingienė įspėjo prieš keliaujant išsiaiškinti konkrečios šalies taikomus ribojimus – tą galima padaryti Lietuvos Užsienio reikalų ministerijos puslapyje arba kiekvienos šalies konsulinėse tarnybose.
Pavyzdžiui, Suomijoje epidemiologinė situacija yra gera (rodiklis – vos 6,1), lietuviai iš jos gali grįžti namo nesibaimindami saviizoliacijos reikalavimo. Tačiau Suomija pati tikriausiai artimiausiu metu nebeįsileis pačių lietuvių. Jau anksčiau ji paskelbė, kad „saugių“ šalių riba jai bus 8-10 COVID-19 atvejų 100 tūkst. gyventojų. Kai sąrašą Helsinkis atnaujino paskutinį kartą, Lietuva dar pateko į „žaliąją“ grupę. Daugiau taip tikriausiai nebepavyks. Estija jau tariasi su Suomija, kad ši jai padarytų išimčių.
Ukraina, pavyzdžiui, taip pat netikėtai paankstino draudimą, ir jau nuo penktadienio užvėrė sienas turistams. Grupelė lietuvių 6 val. ryto liko rymoti Vilniaus oro uoste, nes nebuvo įleisti į lėktuvą.
Austrija taip pat savaitgalį staiga sugriežtino sienų kontrolę, apie tai net neįspėjo kaimynių, tad pasienyje kilo gerokas chaosas, dėl kurio pyko net Slovakijos pareigūnai.
„Lux Express“ keistų maršrutus
Jeigu Lietuva bus įtraukta į vadinamą „geltonąjį“ šalių sąrašą (t.y., iš kur privaloma saviizoliacija), tarptautinio keleivių pervežimo autobusais operatorė „Lux Express“ tikriausiai taip pat keis maršrutus.
Bendrovės atstovas Raitas Remmelis Latvijos naujienų agentūrai LETA sakė, kad keleivių paklausa tokiu atveju neabejotinai keistųsi, ir tuomet gali būti priimti nauji sprendimai.