Turizmo ir aviacijos industrijai stipriai smogė naujojo koronaviruso plitimas. Dalis žmonių atsisakė ar keitė kelionių planus, dauguma ėmė atsargiau planuoti naujas atostogas laukdami naujienų apie sumažėjusią COVID-19 grėsmę.
Iki šiol aktyviai keliavę kinai lieka namuose, europiečiai persigalvoja dėl slidinėjimo atostogų Italijoje. Skaudžiai industrijai atsiliepia ir verslo keliautojų netektis. Jie žiemos mėnesiais sudarydavo reikšmingą klientų dalį, o dabar įmonės atšaukia komandiruotes, nukeliami verslo renginiai, tarptautinės mugės.
„Nuo praėjusios savaitės yra gerokai mažesnis žmonių susidomėjimas kelionėmis, – 15min teigė populiaraus kelionių pasiūlymų portalo travelfree.info įkūrėjas Edgaras Plešas. – Kai virusas pasirodė Europoje, žmonės suprato, kaip jis arti ir pradėjo justi baimę. Daug jų pakeitė planus, atšaukė keliones. Pastarąsias dvi savaites mūsų svetainė taip pat sulaukia gerokai mažiau lankytojų nei įprastai.“
Netenkama milijardų eurų
Pasaulio verslo kelionių asociacija teigia, kad koronavirusas industrijai gali kainuoti apie 42 mlrd. eurų per mėnesį. Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA) prognozuoja, kad oro linijos visame pasaulyje dėl koronaviruso gali netekti nuo 63 iki 113 mlrd. JAV dolerių pajamų.
Kinijos turizmo ir aviacijos sektorius patyrė didžiausią smūgį. Daugelis pasaulio valstybių rekomendavo į Kiniją išvis nevykti, oro linijos atšaukė šimtus tūkstančių skrydžių, kruiziniai laivai buvo nukreipiami nuo jos krantų.
Užkratui pasiekus Europą, Prancūzija paskelbė sulaukusi maždaug trečdaliu mažiau turistų, keliones į COVID-19 židiniu virtusią Šiaurės Italiją atšaukinėjo ir pavieniai keliautojai, ir kelionių organizatoriai. Avialinijos paskelbė mažinančios skrydžių į Italiją skaičių, nes orlaiviai tiesiog skraidydavo pustuščiai. „Lufthansa“ dėl koronaviruso nutupdys beveik penktadalį orlaivių.
Bet tie, kurie kylančiai panikai nepasiduoda ir vis tiek nori (arba turi) keliauti, sulaukia bent šiokių tokių gerų naujienų – nuolaidų kai kurioms kelionėms.
„Kopūstų kainos“ už skrydžius
Aktyvus keliautojas Robertas Pogorelis savo feisbuko puslapyje „Mokėk keliauti“ dalijasi gerų kelionių kainų atradimais. Šią savaitę jis atkreipė dėmesį, kad bilietus iš Stokholmo į Vietnamą ir atgal galima įsigyti vos už 95 Eur. Paprastai už tokią kelionę reikia pakloti bent 300–400 Eur.
„Paskutinės minutės akcijų būdavo ir anksčiau, bet tokia kaina tikrai reta – ji galėjo būti nulemta ir sumažėjusios kelionių paklausos dėl koronaviruso protrūkio, – 15min teigė R.Pogorelis. – Kadangi Europos kelionių organizatoriai jaučia sumažėjusį poilsiautojų skaičių, pastaruoju metu jie pasiūlo nemažai pigių paskutinės minutės bilietų, ypač į Tailandą, Vietnamą. Kita vertus, „paketinių“ kelionių organizatoriai pastaruoju metu patiria labai didelius kaštus, dėl to akcijas siūlo atsargiai. Tikrai nėra masinio skrydžių į Aziją atpigimo.“
Tačiau pačioje Azijoje gausu gerų pasiūlymų norintiems skristi. Kinijos avialinijos drastiškai nurėžė kainas grąžindamos skrydžius – pavyzdžiui, iš Šanchajaus nuskristi į Čengdu gali tekainuoti tik keliolika eurų („Juneyao Airlines“), į Čongčingą – vos 4 Eur („Spring Airlines“). „Kopūstų kainos“, – taip lėktuvų bilietų akcijas apibūdino „Bloomberg“. „Shenzhen Airlines“ siūlo iš Šendženo į Čongčingą nuskristi tik už 13 Eur. Vidutinė tokio bilieto kaina prieš viruso epidemiją buvo 250 Eur. Tik reikia prisiminti, kad Lietuvos Užsienio reikalų ministerija vis dar rekomenduoja nevykti į Kiniją.
„Kopūstų kainos“, – taip lėktuvų bilietų akcijas apibūdino „Bloomberg“
Pačioje Kinijoje skrydžiai atpigo, bet į ją pigiai nenuskrisite, net jeigu ir norėtumėte (dar kartą – tai yra nerekomenduojama). „Daugeliui Europos bendrovių sumažinus ar net nutraukus reisus į Kiniją, likusios stengiasi pasinaudoti sumažėjusia pasiūla ir dėl to šiek tiek padidino bilietų kainas. Mažiausias kainas iš Europos į Kiniją siūlo „Aeroflot“ – nuo 500 eurų į abi puses. Tai panašu į ankstesnes kainas.
Šiek tiek brangiau skraidina „Emirates“, „Finnair“, „Lufthansa“, na, o „Air China“ bei Turkijos oro linijos padidino bilietų kainas iki neregėtų aukštumų. Nebeliko pigesnių skrydžių akcijų tranzitu per Kiniją – mat daugelis šalių nebeįsileidžia pabuvojusių Kinijoje. Todėl dabar skrydžių bendrovės pirmiausia orientuojasi į tiesioginius, o ne į tranzitinius keleivius. Dėl sumažėjusios skrydžių pasiūlos ir gausaus Kinijos gyventojų skaičiaus tokių pakanka, todėl ir likusių skrydžių kainos aukštesnės“, – situaciją aiškino R.Pogorelis.
Dideles nuolaidas siūlo ir kitų Azijos šalių, Australijos, Naujosios Zelandijos vežėjai. JAV oro bendrovės klientams siūlo pirkti bilietus su nemokamu apsidraudimu – bus leidžiama nemokamai keisti skrydžio datą. Britų avialinijos siūlo nuolaidas iki 60 proc. verslo klasės keleiviams. Smarkiai sumažėjus keliautojų skaičiui, bendrovėms gyvybiškai reikia pajamų. Todėl išeitis – siūlyti bilietus už itin žemas kainas. Pelno nebus, bet nuostoliai bent kiek bus sumažinti.
Tragiškiausias mėnuo buvo Kinijos aviacijai – buvo atšaukta apie du trečdaliai suplanuotų skrydžių. Nuo sausio 25 iki vasario 14 d. kasdien vidutiniškai skrido 470 tūkst. žmonių. Tai – 75 proc. nuosmukis palyginus su praėjusiais metais, rašo „The Independent“. Net nuotraukos iš kosmoso rodo, kad po naujojo koronaviruso protrūkio oro tarša virš Kinijos Uhano miesto reikšmingai sumažėjo.
Europoje kainų kritimo kol kas nėra
E.Plešas iš travelfree.info visgi atkreipė dėmesį, kad nors kainos Azijoje ir į ją dabar geros, pačioje Europoje skrydžių bilietai dar neatpigo, nors žmonės ir keliauja mažiau. Be to, nuolaidos nebūtinai paskatintų žmones skraidyti.
„Net jeigu bilietų kainos yra žemesnės, žmonės baiminasi kasdien skaitydami apie virusą, kaip jis plinta, o žmonės miršta. Tai yra nauja situacija kelionių industrijai, ir ji nėra pasirengusi tinkamai reaguoti“, – teigė jis 15min.
Į kur dabar mūsų žemyne išties galima pigiai nuskristi – tai į Šiaurės Italiją. Bet ten nerekomenduoja vykti nei patys italai, nei Lietuvos URM. Dalis oro linijų dėl pustuščių reisų atšaukinėja ir skrydžius ten. Štai „Wizz Air“ atvirai nurodė, kad jų sprendimą lėmė sumažėję keleivių srautai. Tą patį ketvirtadienį pareiškė ir latvių „airBaltic“.
„Kai kurios bendrovės apskaičiavo, kad dėl teisinių įsipareigojimų joms visų skrydžių atšaukti neapsimoka, nors keleivių ir labai mažai, – atkreipė dėmesį R.Pogorelis. – O kadangi sumažėjo kelionių į Italiją paklausa ir keliaujančiųjų skaičius, kainų smarkiai nepadidinsi.“
Geresnių naujienų gali sulaukti tie, kurie turės kantrybės. „Tikėtina, kad padėčiai stabilizuojantis bendrovės, visų pirma – pigių skrydžių, sieks kuo greičiau paskatinti žmones vėl skraidyti, todėl akcijų gali būti nemažai, ypač trumpuosiuose skrydžiuose, – teigė „Mokėk keliauti“ puslapio įkūrėjas. – Lygiai taip pat jos elgėsi po 2001 m. rugsėjo 11-osios, kuomet tam tikrą laiką daugybė žmonių vengė skrydžių.“
Kruizų industrijoje – beprecedenčiai atvejai
Daug žalos viruso proveržis padarė kruizinių laivų kompanijoms. Visame pasaulyje nuskambėjo „Diamond Princess“ atvejis, kai kilus protrūkiui laive, buvo karantinuoti tūkstančiai žmonių, kurie žiniasklaidai skundėsi apie pragaru virtusias atostogas.
Nors atvejų, kai užkratas buvo išties rastas tarp laivo keleivių, buvo vos keli, tačiau šiuo atveju negalima sakyti, kad „ir bloga reklama yra reklama“. Smukus užsakymų skaičiui, dalis reisų buvo atšaukti, o kituose pasipylė akcijos ir kitos nuolaidos keleiviams.
Bendrovės, atsižvelgdamos į koronaviruso plitimą, šiek tiek keičia maršrutus, taip pat dalis jų klientams pradėjo leisti tai, už ką reikėdavo anksčiau brangiai sumokėti – keliautojai gali atidėti savo kelionę ir rinktis kitą datą. Arba netgi visai atsisakyti kelionės ir susigrąžinti pinigus. Tai kruizų pasaulyje yra itin reta, rašo „The Points Guy“.
„Dabar yra keletas labai gerų paskutinės minutės pasiūlymų iš Italijos, Ispanijos ir Prancūzijos, – 15min komentavo travelfree.info įkūrėjas E.Plešas. – Kainos yra kritusios, ir yra daugiau paskutinės minutės pasiūlymų negu tuo pat metu praėjusiais metais.“
Jis neabejojo, kad kainos krito dėl koronaviruso baimės – žmonės seka žiniasklaidą ir girdėjo apie karantino atvejus Azijoje. „Yra labiau bijoma vykti kruizu – juk tai ne skrydis, kuriame praleidi tik 3–4 valandas, bet laive būni 7 ar net 10 dienų. Todėl žmonės išties atsargūs ir nerizikuoja“, – teigė kelionių ekspertas.
Keliauti nereikia bijoti
Tad jeigu pamatote kelionę už gerą kainą? Ar verta ją griebti? Nors dėl koronaviruso dar tvyro nežinia? Įvertinkite kelis aspektus. Visų pirma – tikrai nevykite į vietas, kurios laikomos COVID-19 židiniais ir į kurias vykti nerekomenduoja Lietuvos institucijos. Šiuo metu URM dėl koronaviruso protrūkio rekomenduoja laikinai nevykti į Šiaurės Italijos Lombardijos, Veneto, Pjemonto ir Emilijos-Romanijos regionus, Kiniją ir Pietų Korėją. Sveikatos apsaugos ministerija rizikingomis teritorijomis laiko ir Iraną, Japoniją.
„Rizika, kad ateityje atsiras naujų viruso židinių, Europoje išlieka didelė, ir iš anksto jų nenumatysi. Šiuo metu nesibaiminčiau skristi į atokesnes salas, Karibus ar Lotynų Ameriką“, – patarė R.Pogorelis.
„Likdami namie ir vaikščiodami po miestą neturite garantijos, kad neužsikrėsite virusu, – jam antrino E.Plešas. – Nereikia panikuoti, tiesiog būkite atsargesni ir vykite į kelionę.“
Važiuodami net ir į saugiomis teritorijomis laikomas šalis laikykitės higienos ir saugumo rekomendacijų. Dažnai plaukite rankas šiltu vandeniu ir muilu, naudokite alkoholio turinčias dezinfekcines priemones.
Ir paskutinis svarbus patarimas – dėl draudimo. „Tikrai verta įsigyti kelionės atšaukimo dėl nenumatytų atvejų draudimą, tačiau prieš įsigyjant svarbu įsitikinti, kad draudimo sąlygos leis nemokamai atšaukti kelionę, jei būtų priimta URM rekomendacija nevykti į konkrečią šalį ar regioną. Žinoma, kelionė turi būti įsigyta anksčiau nei paskelbta tokia rekomendacija, – pabrėžė kelionių ekspertas R.Pogorelis.
– Tačiau yra ir tokių draudimo polisų, kurie nekompensuoja kelionės atšaukimo nutikus globalioms nelaimėms, tarp kurių yra ir epidemijos. Todėl labai svarbu gerai įsiskaityti į draudimo sąlygas.“
Daugiau apie tai, į ką atkreipti dėmesį renkantis draudimą, žiūrėkite vaizdo įraše: