Dėl omikron auga rizika COVID-19 užsikrėsti lėktuve: kaip apsisaugoti?

Lėktuvo keleiviai susiduria su du ar net tris kartus didesne rizika užsikrėsti COVID-19 dėl naujosios omikron atmainos negu anksčiau, teigia Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA) patarėjas medicinos klausimais, rašo „Bloomberg“.
Oro uoste
Oro uoste / 123rf.com nuotr.

Naujoji koronaviruso atmaina yra labai užkrečiama. Pavyzdžiui, Jungtinėse Amerikos Valstijose per kelias savaites ji tapo dominuojančia ir sudaro daugiau nei 70 proc. visų naujų atvejų.

Nors šiuolaikiniuose keleiviniuose lėktuvuose naudojami ligoninėms pritaikyti oro filtrai, dėl kurių užsikrėtimo rizika lėktuvuose yra mažesnė nei kitose žmonių perpildytose vietose, pavyzdžiui, prekybos centruose, tačiau omikron sparčiai plinta. Saugumas lėktuve svarbus ypač šiuo metu, kai daugybė žmonių keliauja susitikti su giminaičiais ar su draugais pasitikti Naujųjų metų šiltame pasaulio krašte.

Pasak Davido Powello, gydytojo ir Tarptautinės oro transporto asociacijos, kuri atstovauja daugiau nei trims šimtams oro linijų visame pasaulyje, patarėjo medicinos klausimais, skrendant verslo klase yra mažesnė tikimybė užsikrėsti koronavirusu nei sėdint tankiau užpildytoje ekonominėje klasėje. Pasak jo, keleiviai, kaip ir anksčiau, turėtų vengti artimo kontakto ir dažnai liečiamų paviršių, o šalia vienas kito sėdintys žmonės neturėtų valgyti ir gerti tuo pačiu metu, kad nebūtų be kaukių vienu metu.

D.Powellas naujienų agentūrai „Bloomberg“ atsakė į klausimus dėl saugumo skrendant lėktuvu.

Kokia rizika užsikrėsti skrydžio metu?

Anot D.Powello, kad ir kokia buvo rizika su delta atmaina, turėtume manyti, kad dėl omikron atmainos rizika užsikrėsti koronavirusu būtų du ar tris kartus didesnė, kaip pastebėta ekspertų.

Ką keleiviai turėtų daryti, kad sumažintų riziką?

Keleiviai turėtų vengti bendrų ir dažnai liečiamų paviršių, dezinfekuoti ir plauti rankas kai tik yra galimybė, dėvėti kaukes, laikytis atstumo nuo kitų keleivių ir kontroliuojamo įlaipinimo procedūrų. Keleiviai turėtų stengtis vengti kaukių nusiėmimo maitinimo ir gėrimų paslaugų metu, išskyrus atvejus, kai tai tikrai būtina. Pasak IATA patarėjo medicinos klausimais, saugumo patarimai išlieka tie patys kaip ir anksčiau, tačiau santykinė rizika užsikrėsti galimai padidėjo – kaip ir santykinė rizika užsikrėsti prekybos centre ar autobuse.

Kaip dėl kaukių valgymo metu?

„Jei skrydis – vos dvi valandos – patarimas paprastas: tiesiog būkite su kauke visą laiką. Tačiau jei skrydis trunka 10 valandų, prašyti žmonių nevalgyti ir negerti tiesiog neįmanoma“, – sako D.Powellas. Daugelis oro linijų bendrovių skatina, nors primygtinai ir nereikalauja, kad keleiviai stengtųsi valgyti skirtingu metu nei lėktuvo kaimynai.

Jei skrydis – vos dvi valandos – patarimas paprastas: tiesiog būkite su kauke visą laiką.

D.Powellas sako, kad galimybė, jog du kaukes dėvintys žmonės perduos virusą vienas kitam, yra minimali. Tačiau jei vienas iš jų nusiima kaukę, tam asmeniui kyla didesnė rizika užsikrėsti ir susirgti. Bet jei abu kaukes nusiims vienu metu, akivaizdu, kad kliūčių nelieka ir virusas gali būti laisvai perduodamas.

Ar saugiausia būtų visai neskristi?

Didžiausia apsauga, kurią galima sau suteikti, yra pasiskiepyti. Ir pasiskiepyti ne tik pilna skiepijimo schema, bet ir stiprinančiąja doze, jei nuo antrosios dozės praėjo pakankamai laiko, sako IATA patarėjas medicinos klausimais.

„Apsauga, kurią keleivis suteikia sau naudodamas papildomą ar kitokio tipo kaukę arba visai atsisakęs skristi, tikriausiai yra mažesnė už naudą, kurią jis gautų tiesiog būdamas visiškai pasiskiepijęs, įskaitant ir stiprinančiąja dozę“, – sako D.Powellas. Anot jo, šiuo metu dviejų dozių apsauga prieš omikron atmainą yra panaši, kokia buvo pasiskiepijus viena doze prieš delta atmainą.

123rf.com nuotr./Skrydžio palydovė
123rf.com nuotr./Skrydžio palydovė

Jei lėktuve yra žmogus, galintis užkrėsti omikron atmaina, ar kiti keleiviai gali jaustis saugūs?

„Tai uždara erdvė, bet ji nėra sandari dėžė. Joje sukuriamas slėgis viename jos gale sukuriant didžiulį oro srautą, o kitame gale jis išleidžiamas pro išmetimo vožtuvą. Taigi jūs sėdite labai didelio oro srauto aplinkoje“, – sako D.Powellas.

Tai uždara erdvė, bet, IATA patarėjo nuomone, baras su ventiliatoriumi kampe ar sporto salė, kurioje daug žmonių kvėpuoja ir prakaituoja, atrodo kaip didesnė rizika.

„Tačiau bet koks jūsų skrydis taip pat apima oro uostus, kurie yra šiek tiek mažiau kontroliuojami. Taigi, ten yra rizika. Ką galima padaryti? Skiepijimas, testavimas, kaukių dėvėjimas, atstumai. Ar chirurginės kaukės yra geresnės nei medžiaginės kaukės? Taip, tikriausiai. Vidutiniškai gal 10–20 proc.“, – sako IATA patarėjas medicinos klausimais.

Anot D.Powello, per visą pandemiją pastebėta, kad lėktuvai mažiau palankūs koronaviruso plitimui, palyginus su restoranais, autobusais, metro, naktiniais klubais, sporto salėmis ir kitomis vietomis, kurios buvo tiriamos. „Tikimybė virusą perduoti kitam asmeniui lėktuve yra mažesnė“, – teigia D.Powellas.

„Dauguma užsikrėtimo atvejų skrydžio metu užregistruota 2020 m. kovo mėn. – Prieš tai, kai reikalauta testų, kaukių, kai dar neorganizavome saugių įlaipinimo procedūrų, kol dar nebuvo didelio supratimo, kad reikia rinktis neskristi, jei žmogus blogai jaučiasi“, – sako IATA patarėjas.

Gal verta palikti kai kurias eiles neužimtas?

Anot D.Powello, palikus kai kurias vietas ar eiles laisvas, atsiranda didesnis atstumas tarp žmonių, tačiau nepastebėta, kad lėktuve tai duotų daug naudos.

Ar lėktuvo įgula turėtų dėvėti visiškai apsauginius drabužius, pvz., viso kūno kostiumus ir veido skydus?

„Tikriausiai ne. Per visą pandemiją atvejų, kad virusas būtų perduotas tarp keleivių ir įgulos, nebuvo daug. Tokių atvejų yra buvę, bet tai labai maži skaičiai. Paprastai perdavimas įvyksta iš keleivio keleiviui arba iš įgulos nario kitam nariui. Tiesiog reikia griežtai laikytis jau taikomų priemonių ir palaukti, kol turėsime šiek tiek daugiau duomenų apie omikron atmainą“, – „Bloomberg“ sakė D.Powellas.

Kokia rizika užsikrėsti oro uoste?

Anot D.Powello, oro srautų reikalavimai lėktuvams yra daug griežtesni nei oro uostams.

Daugumos apsaugos priemonių esančių lėktuve nėra oro uostuose.

„Lėktuvų salono apsaugos priemonės yra tokios: visi sėdi atsukti ta pačia kryptimi, yra fizinės kliūtys, kurios trukdo viruso plitimui, yra didelis oro srautas, kuris iš esmės yra nuo lubų iki grindų. Maždaug 50 proc. oro srauto yra šviežias iš išorės, 50 proc. oro yra recirkuliuojama, bet kai jis recirkuliuojamas, jis yra filtruojamas HEPA filtrais, todėl jis yra švarus.

Daugumos šių apsaugos priemonių nėra oro uostuose. Juose atliekama daugiau atsitiktinių judesių, daug daugiau galimybių bendrauti akis į akį, mažesni oro srautai. Oro uostuose vėdinimo rodikliai yra galbūt 10-oji to, kas yra lėktuve“, – sako IATA patarėjas.

123RF.com nuotr./Patikra oro uoste
123RF.com nuotr./Patikra oro uoste

Kaip skristi su vaikais?

„Pačių mažiausių vaikų sunkios ligos rizika keliaujant yra maža vien todėl, kad apskritai vaikams rizika susirgti sunkia koronaviruso sukelta liga yra maža. Rizika yra ta, kad jie gali būti užsikrėtę, neturėti simptomų, nežinoti, kad serga ir gali keliaudami užkrėsti kitus. Ir tai yra rizika. Sunku priversti juos būti su kauke. Kuo jie mažesni, tuo sunkiau“, – sako D.Powellas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų