Etiketas galioja ir skrydyje: ar tikrai žinote, kaip būti mandagiu keleiviu?

Kokios yra malonaus skrydžio dedamosios? Daugelis įvardytų tuos pačius dalykus: punktualumą, paslaugų lėktuvo personalą, patogias sėdynes ar net skanią kavą. Dažnai paminėtume ir dar vieną aspektą – kitus keleivius, kurių elgesys kartais gali apkartinti kelionę. Visame pasaulyje skrydžius vykdančios aviakompanijos „Avion Express“ Orlaivių palydovų skyriaus vadovė Jelena Darinceva pranešime spaudai sako, kad net įvertinus kultūrų skirtumus, visuose skrydžiuose galioja tam tikros etiketo taisyklės, kurias galima apibrėžti sakant: elkis taip, kaip norėtum, kad elgtųsi kiti.
Lėktuvo salonas
Lėktuvo salonas / Shutterstock nuotr.

Viskas prasideda nuo mandagaus elgesio su įgula

Kasdien visame pasaulyje vyksta daugiau nei 100 tūkst. skrydžių, o tai – daugiau 6 milijonai keleivių kasdien. Natūralu, kad tokioje gausoje žmonių gali pasitaikyti įvairių bendrakeleivių, kurie kartais net nesupranta, kad elgiasi nemandagiai kitų atžvilgiu. Apklausos rodo, kad nemandagių keleivių pastaraisiais metais tik daugėja, pasak tyrimo, žmonėms ypatingai nepatinka bendrakeleiviai, kurie nemandagiai bendrauja su įgula – 72 proc. respondentų tokį elgesį išskyrė kaip labiausiai erzinantį.

Asmeninio archyvo nuotr. / Orlaivių palydovų skyriaus vadovė Jelena Darinceva
Asmeninio archyvo nuotr. / Orlaivių palydovų skyriaus vadovė Jelena Darinceva

„Dažniausiai nemaloni situacija gali kilti dėl to, kad keleiviai ne visuomet supranta orlaivių palydovų darbo esmę, būtinas atlikti procedūras lėktuve ir prioritetus. Pagrindinė skrydžių palydovų užduotis – užtikrinti saugą lėktuve, todėl keleiviams itin svarbu laikytis skrydžio palydovų nurodymų ar rekomendacijų ir būti kantriems. Taip pat visiems patariu atidžiai klausytis, ką palydovai sako per garsiakalbį, nes ta informacija gali būti labai svarbi“, – teigia J.Darinceva.

„Padėkite jiems padėti jums“, – sako daug metų pati skraidžiusi Jelena ir kviečia būtinai kreiptis į palydovus prireikus pagalbos.

„Keleivių lėktuve labai daug ir visais jais reikia pasirūpinti, tad natūralu, orlaivio palydovui ne visada pavyksta jums skirti tiek asmeninio dėmesio, kiek norėtųsi. Kantrybė ir supratimas tokiu atveju yra pati geriausia mandagumo išraiška.

Kita vertus, būtent orlaivio palydovas yra apmokytas ir pasiruošęs išspręsti kylančias problemas skrydžio metu, nuo pagalbos skrendant su mažais vaikais, kai prisireikia pašildyti maistą ar gėrimus, iki emocinės pagalbos jei jaučiate skrydžio baimę ar patiriate bet kokį sveikatos sutrikimą“, – pataria ekspertė.

Dažniausias problemų kaltininkas lengvai nuspėjamas

Mažai ką nustebins faktas, kad daugelio istorijų apie nemalonius keleivius kaltininkas yra alkoholis. Paprastai tokie incidentai nutinka per ilgesnius skrydžius. Ypač populiariomis atostogų kryptimis. Tokias linksmas keliones žmonės pradeda dar oro uoste. Terminalo baruose prasidėjusios vaišės galiausiai persikelia ir į lėktuvą.

Shutterstock nuotr. / Lėktuvas
Shutterstock nuotr. / Lėktuvas

„Gausu pavyzdžių, kaip alkoholio vartojimas virto policijos sutiktuvėmis oro uoste. Keleiviai paprastai nelabai rimtai priima perspėjimus, kad jeigu bus elgiamasi neadekvačiai, įžeidinėjami įgulos nariai ir kiti keleiviai, bus susisiekta su policija. Nusileidus tenka nemaloniai nustebti“, – sako J.Darinceva.

Daugelio istorijų apie nemalonius keleivius kaltininkas yra alkoholis.

Alkoholį skrydžio metu atsargiai vartoti derėtų net ir tuo atveju, kai visai nesiruošiate juo piktnaudžiauti. Tai nėra mitas – alkoholis ir kitos svaiginimosi medžiagos skrydžio metu veikia šiek tiek kitaip. Lėktuve yra gana aukštas slėgis, kuris skrydžio metu dar ir sparčiai keičiasi, todėl alkoholis įprastai veikia dvigubai stipriau, o žmonės tiesiog neįvertina savo organizmo galimybių.

„Prieš daug metų turėjau tokią keleivę, kuri laukdama eilėje prie tualeto tiesiog nualpo. Pasirodo, ji buvo vartojusi alkoholio. Tiesą sakant, net nelabai daug. Tačiau iš ryto ji buvo nieko nevalgiusi, todėl organizmas reagavo neįprastai. Laimei, keleivę pavyko greitai atgaivinti, pasiūlėme jai vandens ir užkąsti. Tačiau tai labai geras pavyzdys, kad skrendant labai svarbūs iš pažiūros smulkūs dalykai, o mūsų kūnas skrydyje reaguoja kitaip“, – atkreipia dėmesį pašnekovė.

Gerbkite kitų asmeninę erdvę ir jusles

Pastabos apie šiurkštų elgesį ir mandagumą galioja bendraujant ne tik su skrydžio palydovais, bet ir su kitais keleiviais. Didelės šeimos ar draugų kompanijos jo metu neretai užsimiršta, o garsios šnekos gali trukdyti žmonėms ilsėtis. Tas pats galioja ir muzikai, filmams, žaidimams, todėl geriausia būtų į skrydį būtinai pasiimti ausines.

Dar vienas svarbus aspektas – pagarba kitų asmeninei bei bendrai erdvėms. Neužimkite daugiau vietos nei jums priklauso, neblokuokite praėjimų, laikykitės švaros, nepalikite ant grindų ar sėdynių šiukšlių. Dėmesį būtinai reikėtų atkreipti ir į kvapus.

Shutterstock nuotr. / Maistas lėktuve
Shutterstock nuotr. / Maistas lėktuve

„Kvapams reikia būti dėmesingiems. Stiprūs kvapai mažoje erdvėje, kurioje cirkuliuoja tas pats oras, daug kam gali sukelti diskomfortą, būna ir alergijų. Taigi, geriau venkite stipresnių kvepalų. Kai kurie keleiviai lėktuve nusiauna batus, atsineša ir savo maisto – šie dalykai taip pat turi savo specifinį kvapą, dėl to taip pat nerekomenduoju to daryti“, – perspėja J.Darinceva.

Ji taip pat ragina keleivius neignoruoti saugos instrukcijų. Žmonės toli gražu ne visada į jas kreipia dėmesį. Jiems atrodo, kad šimtą kartą jau tai matė ir puikiai viską žino. Visgi reikėtų prisiminti, kad lėktuvų modeliai skirtingi, tad avariniai išėjimai kiekvienu atveju yra kitur, saugos įranga taip pat kitokia, tad saugos instruktažo ignoruoti nereikėtų.

„Aš pati turiu didžiulę skraidymo patirtį, bet į šiuos dalykus visada atkreipiu papildomą dėmesį. Dar vienas patarimas: įdėmiai stebėkite aplinką. Palydovai ne veltui prieš kylant ir leidžiantis prašo pakelti langų uždangas. Keleiviai irgi yra skrydžio akys ir ausys. Jie gali pastebėti potencialią problemą. Jeigu jau taip nutiko, būtinai reikėtų informuoti palydovus“, – pataria Orlaivių palydovų skyriaus vadovė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis