Pirmadienį Kaune viešėjo trisdešimt viešojo transporto gerbėjų iš Vokietijos bei JAV. Dalyvavę, kai kam pasirodytų keistoje, nišinėje ekskursijoje, užsieniečiai turėjo savų užmojų. Jų ekskursijos tikslas buvo susipažinti su šalies transporto sistema ir užfiksuoti kuo daugiau viešojo transporto nuotraukų, kuriomis jie galės keistis ateityje su kitais tokių transporto priemonių gerbėjais.
Troleibusų ir kitos viešojo transporto technikos sistema įvairiuose pasaulio miestuose besidomintys Vokietijos viešojo eismo mėgėjų klubo nariai (vok. Verband Deutscher Verkehrs-Amateure (VDVA)) turėjo galimybę keletą valandų pasivažinėti po Kauną.
Islandijos plente esančiame troleibusų „parke“ pradėję ekskursiją turistai važiavo trim legendiniais troleibusais. Tai – seniausias „Škoda Tr 9“, kuris dabar yra naudojamas tik privatiems užsakymams, kiek jaunesniu ir kauniečiams vis dar gatvėse matomu „Škoda Tr 14” bei „Berkhof“ troleibusu.
Pasak vieno iš ekskursijos dalyvių Rolfa Hafke, kelionę į Baltijos šalis jis pasirinko dėl to, jog Lietuva, Latvija ir Estija viešojo transporto istorijos gerbėjams dar yra mažai žinoma ir tyrinėta, nors turi gana įdomią istoriją.
„Esame susidomėję kiekviename mieste veikiančia transporto sistema bei jos istorija. Norime tyrinėti šalies išsivystymo lygį. Mes siekiame kuo geriau suprasti vietoves, kuriose lankomės. Taip mes keliame klausimus ir diskusijas“, – sako pašnekovas.
Kelionę po Lietuvą pradėję Vilniuje, užsieniečiai galėjo palyginti sostinės ir Kauno troleibusų „parkus“. Komplimentų pelnė Kauno, kuris svečiams pasirodė tvarkingesnis ir švaresnis.
Viešėdami Lietuvoje užsieniečiai atkreipė dėmesį, kad miestų gatvėmis vis dar važiuoja senoki ir dažnai techniškai netvarkingi troleibusai:
„Kai prieš dvejus metus lankėmės Bratislavoje, buvau nustebęs, visas jų viešasis transportas yra gana naujas. Jie važinėja su tokiu transportu, kuriam nereikia leisti pinigų taisymui. Lietuvoje pažvelgus į troleibusus, aiškiai matome, kad kai kurie yra naudojami jau 30 metų“.
Pasikviesti industrinio turizmo entuziastus iš JAV ir Vokietijos į Baltijos šalis sugalvojęs ir ekskursijas jiems suorganizavęs kelionių agentūros „Superkeliones.lt“ direktorius Udrius Armalis atkreipė dėmesį, kad užsieniečiams įspūdį daro sena technika.
„Nemažą nuostabą ekskursijos dalyviams padarė Vilniaus troleibusų depe esantys troleibusai. Mat jų sistema buvo surinkta rusiškomis raidėmis. Visi buvome nustebę: juk tai yra elektronika, kurią galima lengvai pakeisti“, – pasakojo pašnekovas.
Kaune išbandę tris troleibusus turistai juokėsi, kad bent jau „Škoda Tr 9“ nebetinka niekam – net šventėms, nes yra per daug prastos amortizacijos: vos pravažiavus duobę galima rimčiau susitrenkti ar apsipilti gėrimu. Jų „įžvalgoms“ pritarė ir troleibuso vairuotojai.
Nepaisant to, svečiai liko patenkinti ekskursija, nes, kaip ir norėjo, turėjo progą pasivažinėti sena „kolekcine“ technika.
„Jei yra įmanoma, stengiamės susiorganizuoti kelionę tokiu transportu, kuris nėra pagrindinis mieste. Mes, kaip ir ženklų kolekcionieriai, esame troleibusų ir traukinių fanai“, – su šypsena pridūrė transporto tyrinėtojas iš Vokietijos R.Hofke.
Pasak U.Armalio, tokios kelionės labai populiarios užsienyje. O Lietuvoje tai dar naujiena.
Kai dar dirbau su „geležinkelių turistais“, jie man sakydavo: „Fotografuok viską, kol dar yra galimybė“. Dabar suprantu, kad jie buvo teisūs. Jau retai kur išvysi šilumvežį – dabar jie virtę metalo laužu.
„Kažkodėl žmonės nesidomi tokiais dalykais Lietuvoje. Nežinau, ar tai yra dėl prasto informavimo, ar per didelių kainų, bet užsienyje žmonės mėgsta tokias išskirtines keliones, kuriose jie gali išlaisvinti savo pomėgį“, – sakė jis.
Jo nuomone, tokios ekskursijos suteikia progą tyrinėti dalykus, kurie keliautojams įdomūs. Todėl tikisi, jog ateityje jų pavyks suorganizuoti daugiau.
„Tokioje ekskursijoje susipina daug dalykų – ir istorija, ir patyrimas. Kai dar dirbau su „geležinkelių turistais“, jie man sakydavo: „Fotografuok viską, kol dar yra galimybė“. Dabar suprantu, kad jie buvo teisūs. Jau retai kur išvysi šilumvežį – dabar jie virtę metalo laužu. Todėl tai, ką turime, būtina vertinti ir rodyti, fiksuoti“, – sakė U.Armalis.
Po dviejų dienų Lietuvoje vokiečiai ir amerikiečiai išvyko į Latviją. Vėliau aplankys Estiją ir Suomiją, kur važinės ne tik troleibusais, bet ir tramvajais bei metro. Iš viso jų kelionė truks 10 dienų.