Beje, kalbant apie paukščius. Ar žinote, kaip lėktuvai dažniausiai tvarkosi su jų kelyje pasitaikiusiais paukščiais? Ogi visai niekaip. Paukščiai dažniausiai patenka į variklius (nors kartais koks grifas pramuša ir stiklą), yra susmulkinami ir išpučiami per apeinamuosius kanalus. Apie tai lėktuvo įgula ir keleiviai dažniausiai sužino tik iš ore sklandančio kvapo. Tiesa, jei tai nutinka leidžiantis, varikliai yra apžiūrimi, kad būtų įsitikinta, jog visos ventiliatoriaus mentys tebėra sveikos.
O jos dažniausiai išlieka visiškai sveikos todėl, kad varikliai yra gaminami galvojant apie paukščių keliamą pavojų. Variklių gamintojai atlieka bandymus, kuriems naudojama įvairi vištiena ir kalakutiena. Taigi, atvejų, kuomet susidūrimas su paukščiais baigiasi avarija ar avariniu nusileidimu, pasitaiko, bet jie yra labai reti. O kiti gyvūnai gali sukelti labai rimtas avarijas.
Krokodilas lėktuve
2010 metais „Filair“ oro linijų „Let L-410 Turbolet“ sudužo artėdamas prie Bandundu oro uosto Kongo Demokratinėje Respublikoje. Iš pradžių viskas vyko kaip numatyta, tačiau staiga, likus 1 km iki tūpimo tako pradžios, lėktuvas nukrito ir sudužo. Žuvo 20 lėktuve buvusių žmonių, tik vienam keleiviui pasisekė išgyventi. Jis, beje, ir atskleidė tikrąją avarijos priežastį.
Kadangi sudužęs „Let L-410 Turbolet“ neužsidegė, buvo spėliojama, kad jam paprasčiausiai baigėsi degalai. Tačiau tas vienintelis išgyvenęs keleivis papasakojo kiek kitokią istoriją.
Pasirodo, kažkas į lėktuvą krepšyje įsinešė krokodilą. Lėktuvui artėjant prie kelionės tikslo roplys kažkaip sugebėjo pasprukti, sukeldamas paniką tarp keleivių ir įgulos narių. Sprukdami nuo krokodilo visi žmonės nuskubėjo į lėktuvo priekį. Tai pakeitė mažo orlaivio svorio pasiskirstymą ir pilotai nebesugebėjo jo išlaikyti ore. Krokodilas, beje, išgyveno katastrofą, tačiau vėliau buvo užmuštas mačete.
Brangūs žirgai sukėlė siaubingą katastrofą
Išbalansuoti lėktuvą gali ne tik žmonės. Štai 1987 metais krovininis „Belize Air“ oro linijų „Boeing C-97G Stratofreighter“ gabeno brangų krovinį – lenktyninius žirgus. Problemos prasidėjo vos pakilus iš Meksiko tarptautinio oro uosto. Orlaivis sunkiai kilo, sugedo aukštimatis, ir pilotams teko manevruoti tarp miesto dangoraižių. Buvo priimtas sprendimas tūpti greitkelyje, tačiau tuomet dėl trumpojo jungimo neišsiskleidė lėktuvo važiuoklė. C-97G tūpė ant pilvo, daužydamas automobilius ir šalia greitkelio stovėjusius pastatus.
Tai buvo didžiulė katastrofa – C-97G po savęs paliko maždaug 180 metrų ilgio nuolaužų, degančių automobilių, sugriautų pastatų ir negyvų žirgų šleifą. Lėktuve buvo tik 12 žmonių, tačiau katastrofa pasiglemžė 49 žmonių gyvybes – žuvo 44 ant žemės buvę žmonės.
Tyrimas atskleidė, kad lėktuvas negalėjo pakilti į didesnį aukštį todėl, kad žirgai krovinių skyriuje ėmė blaškytis. Tarp šių didingų gyvūnų kilusią paniką dar labiau pakurstė manevravimas tarp dangoraižių, o vėliau – ir trumpojo jungimo sukeltos žiežirbos ar net nedideli gaisrai.
Ištikimasis kompanionas, kuris liko vienas
2017 metais 90 metų piloto Jerry Nayloro valdomas vienmotoris lėktuvas sudužo kukurūzų lauke visai netoli oro uosto tako. Turėdami omenyje piloto amžių, daugelis manė, kad katastrofą galėjo sukelti sveikatos problemos. Tačiau įvyko visai kitokia nelaimė.
Patyręs, anksčiau komercinius lėktuvus pilotavęs Nayloras mėgo keliauti su savo 30 kg svėrusiu šunimi. Šįkart ištikimasis kompanionas sėdėjo šalia piloto, tačiau lėktuvui leidžiantis užgulė šturvalą ar kitus valdymo įrenginius, ir orlaivis sudužo. Nayloras žuvo, o netiesioginis avarijos kaltininkas šuo išgyveno.
Kai ant oro uosto tako ganosi karvės
2013 metais „Lion Air“ oro linijų lėktuvas su 110 keleivių leidosi viename regioniniame oro uoste Indonezijoje. Jau nutūpęs lėktuvas staiga ėmė slysti ir sustojo tik pievoje. Visi keleiviai ir įgulos nariai išgyveno – niekas net nebuvo sužeistas. Na, žinoma, ta viena karvė neišgyveno.
Tupdydamas lėktuvą „Lion Air“ pilotas pamatė, kad ant oro uosto tako vaikštinėja trys karvės, tačiau viskas įvyko per greitai, kad susidūrimo pavyktų išvengti. Tiesą sakant, pilotas vėliau pasakojo, jog iš pradžių pamanė, kad pavojingai lėktuvo kelyje vaikštinėjantys gyvūnai yra šunys. Orlaivis ratu sutraiškė vieną karvę ir nuslydo nuo tako. Pilotas taip pat minėjo, kad lėktuve iš karto pasklido keptos mėsos kvapas.
Miško gyvūnai oro uoste nėra laukiami
Galbūt pastarasis incidentas šiandien atrodo kaip makabriškai juokinga istorija, tačiau gyvūnai ant oro uostų takų yra rimta problema. Karvės lėktuvų kelyje pasitaiko retai – dažniau čia vaikštinėja elniai. 2017 metais „Piper PA-460 350“ tūpdamas mažame oro uoste Frankline, Virdžinijoje, vos išvengė susidūrimo su elniu, nuriedėjo nuo pakilimo tako ir stipriai apgadino savo lėktuvą. Ir tai nėra unikalus incidentas – mažesniuose aerodromuose ir regioniniuose oro uostuose miško gyvūnai vaikštinėja gana dažnai.
Kodėl? Ogi todėl, kad oro uostuose dažnai yra dideli atviri žolės plotai, kurie patinka raguotiems miško gyventojams. Ir didesni lėktuvai yra susidūrę su elniais ir kitais miško žvėrimis. Tiesa, kuo lėktuvas didesnis, tuo apgadinimai yra menkesni.
Švelniai tariant, paskleistos elnio, karvės ar kito didesnio gyvūno liekanos yra sunkiai išvalomos, ypač, jei tai tenka daryti paskubomis. Taigi, ant pakilimo tako lieka šiokių tokių likučių, kurie paukščius traukia kaip gėlės bites. Todėl oro uostai stengiasi baidyti užklydusius žvėris įvairiais garsais ir automobiliais.
Žmogus yra tik pasipūtęs gyvūnas. Mes sukūrėme tiek daug, kad kartais pamirštame, kad vis tiek gyvename gamtoje. Ne stirna ateina į oro uostą, o oro uostas yra pastatytas ten, kur ganosi stirnos. Ir ne žirgai, ne šuo ir ne krokodilas sukėlė minėtas avarijas, bet žmonės, kurie su šiais gyvūnais netinkamai elgėsi. Visų paminėtų avarijų būtų išvengta, jei žmonės būtų tinkamai įvertinę gyvūnų elgesį ir su tuo susijusius pavojus.