LRT.lt skaitytoja teiraujasi, kaip elgtis, jeigu dėl kažkokių priežasčių vėluoja skrydis: „Neseniai susidūriau su situacija, kai dėl gedimo variklyje teko leistis kitame mieste. Nusileidus dar ilgai tvarkė lėktuvą ir ruošė skrydžiui. Galiausiai, galutinį kelionės tikslą pasiekiau 4 valandomis vėliau. Norėčiau sužinoti, kokios mano teisės tokiu atveju? Ar galiu prašyti kompensacijos?“
Esant ginčui, pirmiausia dėl kompensacijos keleivė turi kreiptis į oro bendrovę.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos turizmo ir rekreacinių paslaugų skyriaus vedėja S.Kuzienė informuoja, kad keliautoja gali tikėtis kompensacijos, jeigu paskirties vietą lėktuvas pasiekia trimis ar daugiau valandomis vėliau nei buvo numatytas oro bendrovės atvykimo laikas. Taip pat – jeigu vėlavimo priežastis nebuvo nepaprastos aplinkybės. „Esant ginčui, pirmiausia dėl kompensacijos keleivė turi kreiptis į oro bendrovę. Gavusi neigiamą atsakymą, vartotoja gali kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją, jeigu įvykis įvyko Lietuvoje, arba VšĮ „Europos vartotojų centrą“, jei įvykis įvyko kitoje ES šalyje", – teigia S.Kuzienė.
Anot S.Kuzienės, taip pat svarbu žinoti, kad, atidėjus skrydį dviem ar daugiau valandų, keliautojui gali priklausyti nemokama pagalba. Tai maitinimas ir gaivieji gėrimai, 2 skambučiai arba galimybė išsiųsti 2 elektroninius laiškus, apgyvendinimas viešbutyje (kai būtina pasilikti vieną ar daugiau naktų, arba kai būtina pasilikti ilgiau nei buvo numatyta), transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą ir atgal.
S.Kuzienė taip pat teigia, kad, jei skrydis yra atšaukiamas, oro bendrovė privalo pasiūlyti vieną iš trijų alternatyvų: per 7 dienas grąžinti pinigus, pasiūlyti skrydį į kelionės vietą kuo artimesniu laiku arba pakeisti skrydį panašiomis sąlygomis kitu keliautojams tinkamu laiku.
Keliautojas taip pat gali kreiptis į oro bendrovę dėl kompensacijos. Jos dydis priklauso nuo skrydžio atstumo: iki 1500 km – 250 EUR; daugiau nei 1500 km ES viduje ir nuo 1500 iki 3500 km skrendant kitur – 400 EUR; didesnio atstumo atveju – 600 EUR.
Kaip teigia Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos turizmo ir rekreacinių paslaugų skyriaus vedėja, kai kuriais atvejais keliautojui kompensacija nepriklauso.
Tai atvejai, kai skrydis buvo atšauktas dėl aplinkybių, kurių nėra galimybės išvengti, pavyzdžiui, nepalankių oro sąlygų, pavojaus saugumui, oro eismo valdymo sprendimų ir kitų panašių aplinkybių.
Taip pat kompensacija nepriklauso, jei apie skrydžio atšaukimą buvo pranešta daugiau kaip prieš dvi savaites iki išvykimo dienos ir ne mažiau kaip prieš septynias dienas iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko bei buvo pasiūlyta keliauti kitu maršrutu, išvykstant ne daugiau kaip dviem valandomis anksčiau už numatytą išvykimo laiką ir atvykti į galutinę paskirties vietą mažiau kaip keturiomis valandomis vėliau už tvarkaraštyje numatytą atvykimo laiką.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyba pažymi, kad ginčo su oro bendrove neišsprendus taikiai, keliautojas turite teisę kreiptis į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą (jei oro bendrovė registruota Lietuvoje) arba į VšĮ „Europos vartotojų centrą“ (jei oro bendrovė registruota kitoje ES šalyje).