Keliautojų teisės: pasitikrinkite, kas jums priklauso už neįvykusį ar atidėtą skrydį

Ryškėjant COVID-19 pandemijos pasekmėms, Europos Sąjunga (ES) sprendžia, kaip elgtis su rimtų sunkumų patiriančiu Europos transporto sektoriumi. Įvestos karantino zonos, priverstinė žmonių izoliacija bei tiesioginiai kelionių ribojimai ne tik sukėlė rūpesčių skirtingų šalių transporto bendrovėms, bet ir tapo rimtu iššūkiu keliaujančių ES piliečių teisėms.
Kelionių draudimas
Kelionių draudimas / 123rf.com nuotr.

Europos vartotojų centrų tinklui (ECC-Net) sulaukiant tūkstančių nukentėjusių keleivių užklausų, Europos Komisija siūlo atnaujinti ir dar geriau reglamentuoti ES keleivių teises bei įtvirtinti aiškesnį jų užtikrinimo mechanizmą, rašoma pranešime spaudai.

ES piliečiams – daugiau teisių

Neseniai Europos Komisija paskelbė atlikto Eurobarometro tyrimo apie ES keleivių teises rezultatus. Rezultatai parodė, jog tik mažiau nei pusė ES piliečių (43 procentai), kuriems per pastaruosius 12 mėnesių teko keliauti oro transportu arba tolimaisiais maršrutais traukiniu, autobusu arba keltu, žino, kad ES užtikrina jų teisių apsaugą.

„Esame vienintelė pasaulio erdvė, kurioje piliečiams užtikrinamas visavertis keleivio teisių paketas“, – teigia Transporto komisarė Adina Valean: „Tačiau būtina siekti, kad žmonės apie savo teises būtų geriau informuoti ir kad jų užtikrinimo mechanizmas būtų efektyvesnis. Vežėjams taikomos taisyklės turėtų nepalikti teisinių dviprasmybių bei suteikti keleiviams ir visam sektoriui daugiau aiškumo. Dėl šios priežasties Komisija siūlo atnaujinti oro ir geležinkelio transporto keleivių teises. Būtina, kad šiuo klausimu Taryba ir Europos parlamentas pasiektų greitą sutarimą ir kad ES keliaujančių žmonių teisės būtų efektyviai apsaugotos“.

123rf.com nuotr./Kelionės koronaviruso pandemijos metu
123rf.com nuotr./Kelionės koronaviruso pandemijos metu

Dešimtys tūkstančių nukentėjusiųjų

Šiandien visi ES piliečiai, turintys pretenzijų ES, Norvegijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Islandijoje registruotiems vežėjams, savo teisėms apginti gali kreiptis į Europos vartotojų centrų tinklą. Skirtingose ES šalyse dirbantys ECC-Net specialistai teikia nemokamas konsultacijas bei atstovauja vartotojams gindami jų teises neteisminiu būdu. Simboliška, jog šiemet, kada ECC-Net žymi 15-ąjį savo veiklos jubiliejų, centrai turi kaip niekad daug darbo: per 2020 metus jiems jau pateikta dešimtys tūkstančių nukentėjusių vartotojų užklausų, iš kurių bemaž 25 000 yra susijusios su COVID-19 pandemija.

Pasak Europos vartotojų centro Lietuvoje vadovės Raimondos Balnienės, dauguma Lietuvos piliečių užklausų taip pat susiję su kelionėmis. „Ypač dažnai kreipiasi pinigus susigrąžinti norintys vartotojai, kurių kelionės atšauktos arba kurie esamomis aplinkybėmis nenori arba negali išvykti. Kiek galime, stengiamės padėti, aktyviai bendradarbiaujame su kitų šalių Europos vartotojų centrais bei dalinamės naujausia informacija su nacionalinėmis ir ES institucijomis. Padėtis neeilinė, todėl džiaugiamės, kad Europos Komisija nutarė reaguoti bei pateikė rekomendacijas tiek dėl ES piliečių teisių, tiek dėl vežėjų prievolių aiškesnio reguliavimo.“

Vartotojų patogumui – skrydžio skaičiuoklė

Pastebėta, kad vartotojų teisės, ypač oro keleivių teisių srityje, gali būti sunkiau suprantamos,nes priklauso nuo daugelio aplinkybių: nesklandumų priežasties, skrydžio atstumo, atidėjimo laiko, išvykimo šalies ir pan. Siekiant didesnio aiškumo, Norvegijos vartotojų taryba sukūrė universalią skrydžio skaičiuoklę. Įvedus savo kelionės duomenis, skaičiuoklė leidžia pasitikrinti, kokias teises turi keleivis, jeigu skrydis atšauktas, atidėtas (priklausomai nuo skrydžio vėlavimo trukmės) ar perpildytas, jei vėluoja, dingo ar buvo sugadintas bagažas t.t.

Skaičiuoklę lietuvių kalba galima rasti čia.

Europos vartotojų centras Lietuvoje veikia nuo 2005 m. Jis priklauso Europos vartotojų centrų bendradarbiavimo tinklui (ECC-Net), kuris jungia centrus, įsikūrusius 27 ES valstybėse narėse, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Norvegijoje. Centro misija – padėti spręsti problemas, kilusias Lietuvos vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Europos Sąjungos valstybėse narėse, Norvegijoje ar Islandijoje bei šių valstybių vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Lietuvoje. Centro paslaugos vartotojams – nemokamos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis