„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2020 04 22 /2020 04 23

Kelionių bendrovės viražai: darbuotojai skundžiasi palikti be pinigų, klientai sutrikę

Kelionių bendrovėje „Megaturas“ – sudėtinga situacija. Darbuotojai, pasimetę dėl savo vadovybės veiksmų ir negaunantys algų, kreipėsi į žiniasklaidą. Bendrovės elgesiu skundžiasi ir klientai, o naujasis vadovas sulaukė ir priežiūrą vykdančios institucijos susidomėjimo. „Įmonė atiteko kitam vadovui, pinigų kiekis sąskaitoje kvestionuotinas, darbuotojai įkalinti, įmonės klientai nežino, kaip atsiimti permokėtus pinigus“, – į 15min kreipėsi bendrovės darbuotojai.
Atostogos
Atostogos / 123rf.com nuotr.

Kelionių agentūros portale šiuo metu likusi tik informacija, kad „Netrukus vėl keliausime“, taip pat nurodyti kontaktai. Tačiau klientai skundžiasi, kad šiais kontaktais susisiekti dėl pinigų atgavimo už neįvykusias keliones neįmanoma.

Paskelbus karantiną, o turizmo verslui susidūrus su dideliais iššūkiais, darbuotojai skundžiasi paskutinį kartą gavę vos 150 Eur, paskui išvyti į prastovas, o galiausiai jiems pranešta apie pokyčius vadovybėje. Dar visai neseniai „Megaturui“ vadovavo jo įkūrėja Daiva Breivė, tačiau balandžio 9 d. paskelbė, kad beveik du dešimtmečius užimtas pareigas perduoda Minijui Marijui Denisenko. Darbuotojai nerimauja, nes informacijos, kaip jis susijęs su turizmu, rasti nepavyksta. Visos randamos žinios – tik iš kriminalinių naujienų.

Turizmo rinkos priežiūrą vykdanti Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba 15min informavo, kad jau kreipėsi į atitinkamas institucijas dėl pažymų gavimo, siekdama nustatyti naujo bendrovės vadovo nepriekaištingos reputacijos reikalavimų atitiktį.

„Visa tai paviešinti norime ne iš pykčio, tačiau dėl to, jog nuoširdžiai jaudinamės, norime, kad mūsų klientai žinotų realią situaciją – mes jiems padėti norime, bet nebeturime galimybių“, – teigė darbuotojai laiške redakcijai.

Paskutinė alga – pora šimtų už vasario mėnesį

Rekvizitai.lt duomenimis, „Megaturas“ metų pradžioje socialinio draudimo įsiskolinimų neturėjo. Tačiau nuo kovo 17 iki balandžio 15 d. socialinio draudimo skola jau buvo 9420,31 Eur.

Rekvizitai.lt informacija/„Megaturo“ skola „Sodrai“
Rekvizitai.lt informacija/„Megaturo“ skola „Sodrai“

Redakcijai darbuotojai pasakojo, kovo 2 d. D.Breivė išsiuntė visiems laišką, kuriame informuoja atšaukianti visų darbuotojų atostogas kovo mėnesį – jie gali nebent išeiti neapmokamų. „Ir nesvarbu, kad buvo darbuotojų, kurie kovo 3 d. ankstyvų rytą turėjo išskristi, ar darbuotojų, kurių atostogos suplanuotos po poros dienų, nesvarbu, kad nusipirktos kelionės – direktorė viską atšaukė. Pasakė, kad prašymų nepasirašė“, – pasakojo įmonės darbuotojai.

Jie, pasitarę su darbo inspekcija, vadovei išsiuntė raštą, kad nei atostogų atsisakyti, nei imti neapmokamų nesutinka. „Į tai atsakymo jokio nesulaukėme. Grafikai pakeisti nebuvo, tad atostogų dauguma išvyko, ir grįžus niekas dėl atostogų nebesusisiekė. Ar jos pažymėtos tabelyje nežinome, nes jų negavome“, – pasakojo darbuotojai.

Darbuotojai nebegauna ir algų. Paskutinį kartą agentai atlyginimus gavo kovą – ir tik mažiau nei 300 Eur. Jie piktinosi, kad nors dabar dėl koronaviruso krizės išties yra smarkiai kritę pardavimai, vasarį dar poveikis nebuvo jaučiamas, buvo pardavinėjamos kelionės.

„Paklausus apie tai direktorės, ji atsiuntė mums dokumentą, kuriame parašyta, jog mūsų priedai yra nuimami. Kartu atsiuntė ir sprendimą daugumą darbuotojų išleisti į prastovą“, – teigė darbuotojai laiške. Jie skundėsi, kad D.Breivė kelis kartus vis nurodė naują terminą, per kurį bus išmokėta likusi algos dalis, tačiau pinigų darbuotojai taip ir nesulaukė.

„Darbuotojai, išėję iš darbo, irgi negavo jokių išmokų – nei atlyginimo, nei delspinigių už vėluojantį atlyginimą, nei atsiskaitymo už nepanaudotas atostogas. Negauname ir jokių algalapių“, – apie dabartinę situaciją pasakojo jie.

„Galiausiai direktorė prisipažino, kad įmonė neturi pinigų, ir pasiteiravo, ar mes ją dėl to užmušime...“ – pridūrė darbuotojai.

Net nežino, ar yra atleisti

Skaudžiausia, anot darbuotojų, jiems yra tai, kaip su jais bendraujama. Atsakymų į savo klausimus sako negaunantys – ne tik iš vadovybės, bet ir iš buhalterijos.

„Buhalterijai greičiausiai buvo liepta nebendrauti su darbuotojais ir neatsakinėti į jokius klausimus. Nes per šį visą mėnesį kiekviena bandėme susisiekti su buhalteriais tiek jų asmeniniais telefonais, tiek per feisbuką, tiek laiškais. Atsakymo jokio. Nei apie prašymų gavimą, nei apie darbo užmokestį, nei apie atleidimą.

„Megaturo“ puslapis
„Megaturo“ puslapis

Net parašius prašymą atleisti iš darbo, darbuotojai nesulaukia atsakymo, ar prašymas gautas. Tad tiesiog lieka laukti 20 dienų ir tikėtis geriausio. Ir tenka „atidirbti“ 20 darbo dienų, anksčiau nepaleidžia. Vėliau reikia kreiptis į „Sodrą“ ir jų paklausti, ar mus atleido, nes darbdavys nieko nepraneša, neatsiunčia ir galutinio atsiskaitymo“, – apie situaciją pasakojo darbuotojai.

Naujo vadovo reputacija susidomėjo ir VVTAT

Balandžio 9 d. įmonės darbuotojams pranešta, kad keičiasi vadovas – D.Breivė pareigas perleidžia Minijui Marijui Denisenko (anksčiau turėjusiam Eimanavičiaus pavardę). „Siekdamos suprasti, kam dirbame, nusprendėme paieškoti informacijos internete, tačiau įvedus šį vardą ir pamačius rezultatus, labai suglumome“, – prisipažino darbuotojai.

Už turto prievartavimą, anot „Lietuvos žinių“, teistas M.M.Denisenko 2004 m. buvo siejamas su pasikėsinimu į Kaltanisetos provincijos Dželos miesto merą Rosario Crocettą. Buvo skelbiama, esą Sicilijos mafija lietuvį pasamdė nužudymui, tačiau pasikėsinimas nepavyko. Vyras vėliau suimtas Lietuvoje, jam pateikti įtarimai alkoholio bendrovės „Italiana International“ savininko Valdo Jakučio nužudymo byloje. Tačiau kas iš tiesų nužudė V.Jakutį, iki šiol taip ir nenustatyta.

Kaip 15min informavo Generalinė prokuratūra, ikiteisminis tyrimas dėl M.M.Denisenko buvo nutrauktas, nepasitvirtinus įtarimams, t. y. jam nepadarius nusikalstamos veikos. Ikiteisminis tyrimas dėl V.Jakučio nužudymo yra sustabdytas atlikus visus įmanomus proceso veiksmus ir nenustačius asmenų, padariusių šį nusikaltimą.

VVTAT 15min informavo, kad jau kreipėsi į atitinkamas institucijas siekdama nustatyti, ar naujasis bendrovės vadovas yra nepriekaištingos reputacijos – to reikalaujama Turizmo įstatyme.

„Keletą mėnesių šio asmens pavardė buvo rašoma vieno iš biurų tabeliuose, nors darbuotojams niekad neteko su juo dirbti. Prašėme direktoriaus telefono numerio, tačiau mums pateikė tik el.paštą“, – apie komunikavimą su dabartiniu vadovu sakė darbuotojai. Esą į laiškus direktorius atrašo tik retkarčiais, o ir tada tai būna „šabloninių frazių rinkinys, taip pat nėra aišku, kas iš tikrųjų atrašo“. Laiškuose tebūna pranešta, kad karantino metu nebus priimami jokie sprendimai ir nebus vykdomos jokios finansinės operacijos.

VVTAT kreipėsi į institucijas siekdama nustatyti, ar naujasis bendrovės vadovas yra nepriekaištingos reputacijos.

Gyvai darbuotojai su naujuoju direktoriumi nėra susitikę, tačiau sakė jį anksčiau matę kalėdiniame vakarėlyje ir įmonės žiniaraščiuose. „Direktorė, kuri tiek žadėjo, kad pasirūpins savo darbuotojais bei klientais, paliko visus pirmoji“, – rašė darbuotojai laiške 15min.

Nutrauktos sutartys

Darbuotojai dar kurį laiką dirbo savo noru, kiek galėjo informavo klientus apie naujausią informaciją. Tačiau balandžio pradžioje jie pastebėjo, kad nebegali atlikti rezervacijų vieno iš Lietuvos kelionių organizatorių sistemoje.

„Direktorė tikino, kad trikdžiai atsirado dėl sisteminės klaidos. Kai po dviejų dienų organizatorius galutinai uždarė „Megaturo“ vadybininkų prieigas prie sistemos, direktorė apkaltino savo darbuotojus, atseit mes nedarėme keitimų, nedirbome su klientais, nors realybė yra kitokia: kelionių organizatorius priėmė sprendimą nutraukti sutartį su „Megaturu“ dėl šimtatūkstantinių įsiskolinimų. Kitą dieną kitas kelionių organizatorius taip pat nutraukė sutartį su „Megaturu“ ir perėmė dalį „Megaturo“ klientų“, – pasakojo darbuotojai.

Klientai – nežinomybėje

Sudėtingoje situacijoje atsidūrė ne tik darbuotojai, bet ir klientai, per „Megaturą“ įsigiję keliones. Socialiniuose tinkluose keliautojai skundžiasi, kad neįmanoma prisiskambinti bendrovei, į el.laiškus neatsakinėjama.

„Kada žadat pagaliau pinigus grąžinti?? Labai negražiai elgiatės su savo klientais, virš mėnesio nesulaukiu iš jūsų jokios žinios dėl pinigų grąžinimo už neįvykusią kelionę“, – ir po paties „Megaturo“ žinute feisbuke skundėsi viena kliente.

123rf.com nuotr./Kelionė
123rf.com nuotr./Kelionė

„Šiuo metu yra pakeisti CRM, el. paštų slaptažodžiai, uždėti autoatsakikliai, tad klientai neturi galimybės susisiekti su vadybininkais, vadybininkai neturi galimybės susisiekti su savo klientais ar su buhalterija. Visi el. laiškai ir skambučiai peradresuojami vienam budinčiam darbuotojui, kuris parašė prašymą išeiti iš darbo“, – aiškino darbuotojai.

Jiems esą buvo pasakyta, kad pasikeitus direktoriui keičiami visi slaptažodžiai, tačiau naujų nė vienas darbuotojas dar nėra gavęs.

„Labai norėjome padėti klientams, nepalikti jų likimo valiai, tačiau nuo mūsų buvo slepiama informacija, nepasakyta tikra situacija, – aplinkybes aiškino darbuotojai. – Be jokio atlygio dirbome iš namų, rūpinomės klientais, jautėme atsakomybę, tačiau gavome spjūvį į veidą ir dabar net neturime kaip pranešti klientams, kur jie turi kreiptis. Kad klientai yra pasimetę, jaučiasi ir socialiniuose tinkluose, feisbuko grupėse.“

15min bandė susisiekti su D.Breive ir su M.M.Denisenko, tačiau į klausimus nebuvo atsakyta. D.Breivė SMS žinute žadėjo į klausimus atsakyti raštu, tačiau, išsiuntus juos el.paštu, atsakymo nesulaukta. Gavus jų komentarus, tekstas bus papildytas.

Klientais pasirūpins organizatoriai

Lietuvos kelionių organizatorius ir agentūras vienijanti Lietuvos turizmo asociacija antradienį išplatintame pranešime spaudai primena, kad visą atsakomybę už jų atostogas prisiima kelionių organizatoriai - jie tiesiogiai pasirūpins kelionių paketus įsigijusiais „Megaturo“ klientais.

"Kelionių organizatorių veikla itin griežtai reglamentuota, jų veiklai taikomi draudimai ir bankų garantijos nuo nemokumo, kurie užtikrina keliautojų įmokų saugumą, todėl kelionių paketus įsigiję žmonės gali jaustis ramiai“, - pabrėžia asociacija.

Lietuvos turizmo asociacijos vadovė Milda Plepytė-Rainienė pabrėžė, kad kelionių agentūros tik pardavinėja kelionių organizatorių sukurtus kelionių paketus – yra tik tarpininkai. „Kelionių organizatoriai „Tez Tour“ ir „Novaturas“ su klientais jau bendrauja tiesiogiai. Visais klientais bus pasirūpinta, tik dėl didelio srauto prašome žmonių supratingumo ir kantrybės“, – sakė M.Plepytė-Rainienė.

VVTAT laukia daugiau informacijos

„Megaturas“ pats kelionių neorganizuoja – perpardavinėja kitų organizatorių produktus. Tad, pažymima VVTAT komentare 15min, šioms įsigytoms kelionėms atitinkamai galioja tų kelionių organizatorių prievolių užtikrinimo draudimai nuo nemokumo.

Kol kas VVTAT neturi duomenų, kad įmonė būtų nemoki. Paskutinė UAB „Megaturas“ ataskaita buvo gauta 2020-01-29 už 2019 m. laikotarpį. „Minimu laikotarpiu bendrovė buvo moki ir atitiko teisės aktų reikalavimus“, – teigia tarnyba.

„Šiuo metu VVTAT vertina minimo kelionių organizatoriaus duomenis, todėl išsamiau pasisakyti dėl konkretaus atvejo kol kas negali“, – 15min komentavo tarnyba. Visų Lietuvoje registruotų kelionių organizatorių 2020 I ketv. finansinių ataskaitų teikimas vyksta iki 2020-04-29, tuomet VVTAT įvertins dar kartą esamą bendrovės riziką ir finansinę būklę.

123rf.com nuotr./Kelionė
123rf.com nuotr./Kelionė

Jeigu būtų nustatyta, kad kelionių organizatorius yra nemokus, VVTAT sustabdytų jo pažymėjimo galiojimą 10-iai darbo dienų, reikalaudama pašalinti nustatytus trūkumus. Kelionių organizatoriui nepašalinus nustatytų trūkumų per 10 darbo dienų nuo VVTAT pranešimo gavimo dienos, VVTAT naikina kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimą. Apie sustabdytus ir panaikintus kelionių organizatorių pažymėjimus VVTAT nedelsiant skelbia savo tinklalapyje.

VVTAT atkreipė dėmesį, kad vadovaujantis viešai skelbiama Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos informacija, šiuo metu UAB „Megaturas“ nėra pradėta bankroto procedūra.

Kaip ir minėta anksčiau, VVTAT taip pat kreipėsi į atitinkamas institucijas siekdama nustatyti, ar naujasis bendrovės vadovas yra nepriekaištingos reputacijos.

Iššūkiai – visam turizmo verslui

Šiuo metu, anot VVTAT, visas Lietuvos turizmo sektorius susiduria su itin dideliais iššūkiais. „Primename, kad vadovaujantis Turizmo įstatymu, visų Lietuvoje licencijuotų kelionių organizatorių turistams parduotos organizuotos kelionės yra apdraustos prievolių užtikrinimo draudimu nuo bendrovių nemokumo ir bankroto“, – pabrėžė tarnyba.

Ji pažymi, kad vartotojui ir kelionių organizatoriui nepavykus išspręsti kilusio ginčo geranoriškai, vartotojas turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) tvarka el. paštu tarnyba@vvtat.lt arba raštu adresu Vilniaus g. 25, Vilnius.

Kartu su prašymu svarbu pateikti organizuotos turistinės sutarties kopiją, kreipimosi į kelionių organizatorių kopiją, kelionių organizatoriaus atsakymo kopiją (jei buvo gautas atsakymas), pinigų sumokėjimo faktą patvirtinančio dokumento kopiją ir kt. aplinkybes pagrindžiančius įrodymus. Pavyzdinę prašymo formą galima rasti VVTAT interneto svetainėje: http://vvtat.lt/vartotojams/kaip-pateikti-prasyma/431.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs