Paukščių papuošalai
„Mola“ senąja Guna genties kalba reiškia „paukščio plunksnas“, kitaip tariant, papuošalą. Mola kuriama iš keleto sluoksnių karpytos spalvingos medžiagos, kuriant įmantrius raštus ir neįtikėtinai kruopščiai siuvinėjant. Anot antropologų, mola tradicija, unikali vienintelei Guna genčiai, taip ištobulėjo dėl klajokliško indėnų gyvenimo būdo: kadangi Guna ilgus šimtmečius buvo nomadai, jie nekūrė skulptūrų ar šventyklų. Įmantriai puošti save, gyvenant klajokliškai, tiesiog buvo praktiškiau, nei ręsti monumentus ar piramides, kaip tai darę Guna indėnams giminingi majai ir actekai.
Iš pradžių Guna genties moterys įmantriais, spalvingais ornamentais puošdavo savo kūnus, piešdamos tiesiai ant odos, o vėliau šis dekoracijų būdas persikėlė ant medžiagos.
Tradicija kurti molas siekia ne vieną šimtmetį ir dėka pakankamai atsiskyrėliško Guna genties gyvenimo salose jų senieji papročiai vis dar gyvi šiandien.
Didžiausios molos paprastai tampa moterų palaidinukių dalimi: viena mola aplikacija siuvama priekyje ir viena – nugaroje. Senosios, senelių ir prosenelių siuvinėtos, molos paprastai kabo ant šeimų namų sienų, taip pagerbiant protėves bei išsaugant senuosius raštus. Mažesnės molos skirtos mergaitėms ir kūdikiams, o kartais parduodamos turistams kaip pagalvių papuošalai arba dekoracijos.
Guna gentis griežtai saugo mola kūrinius – jų įsigyti galima tik Panamoje, Guna Yala salose bei Šiaurės Kolumbijoje, kur tebegyvena Guna indėnai. Guna Yala gyventojai nenori, kad molos taptų tik dar vienu masiškai gaminamu suvenyru – taip, anot jų, šie senieji raštai neteks savo galios.
Keistų planetų ornamentai
Anot Kokosų salos, nedidelio balto smėlio lopinėlio Guna Yala salyne, gyventojų, kurti spalvingas mola aplikacijas ir siuvinius moteris išmokiusios Guna genties pradininkės – keturios Pirmosios Seserys, atklydusios į Žemę iš nuostabios tolimos planetos.
„Ketvertas Pirmųjų Seserų buvo vardu Olo Nadili, saulės ir aukso valdovė, Mani, Žemės deivė, Igua, medžių ir paukščių karalienė, bei Ina, šamanė ir medicinos augalų žinovė. Mergaites čia, Guna Yaloje, mes iki šiol vadiname šiais vardais, o moterys vis dar puošiasi auksiniais nosies papuošalais, žiedais ir auskarais, visai taip, kaip Olo Nadili. Tai Pirmosios Seserys išmokiusios Guna moteris kurti molas ir wini, kurių raštai turi daugybę skirtingų prasmių bei paskirčių“, – rodydama nuostabiai siuvinėtus drobės gabalus, pasakojo Lisa, Guna menininkė ir gidė.
Tradicinės Guna moterų molos paprastai vaizduoja ryklius bei rajas, džiunglių gyvūnus ar paukščius, tačiau šie siuviniai skirti vaikams ir turistams. „Mergaitės išmoksta kurti molas siuvinėdamos pelikanus ir papūgas, be to, turistai mėgsta molas su gyvūnų temomis. Tačiau tikrosios, svarbiosios molos – tai tos, kurios vaizduoja senuosius ornamentus, atneštus Pirmųjų Seserų. Štai šis į aštuonetą panašus simbolis reiškia medicininę gėlę: jos galia apsaugo nuo piktų dvasių. Tradiciniai, senieji Guna molų ornamentai yra kur kas svarbesni ir stipresni už gyvūnų atvaizdus“, – aiškina Lisa.
Jai kurti molas reiškia kur kas daugiau, nei tiesiog pasipuošti ar užsidirbti pinigų. „Molų kūrimas yra šventas, juk taip išsaugome Pirmųjų Seserų legendas. Tik moterys kuria ir dėvi molas – vyrai apsiriboja mola raštais padabintomis apyrankėmis arba apykaklėmis, ne daugiau“, – pasakoja Lisa.
Karolėlių magija
Tačiau mola siuviniai – ne vienintelė magiška priemonė nuo piktų dvasių ar nemigos. Guna genties moterys taip pat nešioja ilgas iš stiklo karolėlių suvertas apyrankes, siekiančias nuo riešo iki alkūnės, bei tokius pačius kojų papuošalus nuo kulkšnies iki kelių. Šie papuošalai vadinami wini, ir po spalvingųjų molų šios apyrankės – vienas populiariausių turistų pirkinių. Žinoma, wini, kaip ir mola tradicija, turi savo ištakas bei prasmę.
Pirmąjį savo wini mergaitės gauna sulaukusios pirmųjų mėnesinių, per brandos šventę, ir dėvi šiuos papuošalus visą gyvenimą. Wini paprastai vaizduoja senuosius raštus, atkartodami molas, ir saugo jų nešiotojas nuo piktų dvasių. „Oranžinės, geltonos ir raudonos spalvos wini – ypač stiprūs. Oranžinė spalva turi daugiausiai energijos ir galios saugoti“, – pasakoja Guna moterys.
Tiesa, wini taip pat turi ir praktišką paskirtį – karorėlių vėriniai, apsukti aplink kojas bei rankas, saugo nuo saulės ir vabzdžių. Vis dėlto pirminė wini paskirtis – sergėti nešiotoją nuo blogos akies.
„Turistai paprastai perka mažesnes įvairių spalvų wini, tačiau tik didžiosios apyrankės ir apykojės su skirtingais raštais turi galios“, – sako genties senolės.
Guna moters ansamblį šalia mola siuviniais puoštos palaidinukės, gėlėto sijono bei wini papuošalų užbaigia muswe – raudona ir geltona skarelė, bei olasu – storas nosies auskaras. „Auksas buvo atneštas į Žemę ketverto Pirmųjų Seserų iš žvaigždžių, ir Guna Yala salose jis be galo vertinamas. Todėl moterys nešioja didelius storus olasu nosies papuošalus visą gyvenimą, taip sakydamos: „Žiūrėkite, būti moterimi yra turtas!“ – priduria jos.
Tiesa, su kiekvienu dešimtmečiu tradiciniai Guna moterų drabužiai ir papuošalai po truputį užleidžia vietą džinsams, marškinėliams ir spalvingo plastiko niekniekiams. Vis dėlto mola ir wini tradicijos, pasak vietinių, neišnyks niekuomet. „Tai – mūsų ryšys su protėviais“, – šypsosi mažučiukės salų senutės.