19 amžių menančios dujų fabriko erdvės dvelkia istorija. Iki šiol išlikę raudonų plytų statiniai su arkiniais langais. Dujos buvo laikomos metaliniuose rezervuaruose šių statinių viduje.
Dujų fabrikas – pirmas miesto lėšomis pastatytas pramoninis statinys po 1854 metais Klaipėdą nusiaubusio gaisro. Jis pradėjo veikti 1861 m.
Fabriko kompleksą sudarė 14 skirtingų statinių: garo katilų cechai, aparatinė, varyklos, aušyklos, spaudimo reguliavimo patalpa, dujų saugyklos, dirbtuvės, sandėliai, meistrų gyvenamasis namas ir kiti statiniai.
Klaipėdos dujų fabrike pagamintomis dujomis, kaip teigiama, buvo apšviečiamos gatvės. Vėliau dujos pradėtos naudoti ir įmonėse, buityje.
Dujų fabrikas buvo ne kartą rekonstruotas ir nuolat plečiamas. Nors atsiradus elektrai dujų pramonė susidūrė su didele konkurencija, tačiau 1936 metais jo kompleksą sudarė netgi 28 statiniai.
1972–1974 metais statant viešąją miesto pirtį, pokariu ilgai niokotas Klaipėdos dujų fabrikas galutinai buvo nugriautas. Išliko tik trys pastatai – dvi saugyklos ir namas.
1996 metais kompleksas buvo įregistruotas į Kultūros paveldo nekilnojamųjų kultūros vertybių registrą.
2014 metais įsigijusi pastatus, prieš trejus metus, 2018-aisiais, A.Jankevičiaus individuali įmonė pradėjo jai dabar priklausančių pastatų darbus. Paramą skyrė ir Klaipėdos savivaldybė, Kultūros paveldo departamentas.
Įrenginėja keltuvą
„Štai ir dabar važiuoju į vietą, darbai vyksta. Atvažiavo liftas, tvarkėme jį. Tai bus keltuvas automobiliams, kad galėtume sukelti į lentynas“, – darbų sūkuryje pasakojo A.Jankevičius.
Projektiniuose pasiūlymuose buvo numatyta: „Pastato centre projektuojamas hidraulinis automobilių keltuvas, besisukantis aplink savo ašį (360 laipsnių). Keltuvo nenaudojant jo platforma veikia kaip cokolinio aukšto grindys. Keltuvo darbo metu pastate dirba tik apmokytas techninis personalas. Keltuvo darbo metu lankytojai į pastatą neįleidžiami“.
Istorinių automobilių muziejuje numatyta įkurdinti apie 20 išskirtinių mašinų, kurios pagamintos iki 1920 metų.
„Mano tikslas – atspindėti pačią automobilių pradžią, gamintojus, kurie jau nebeegzistuoja. Turiu slaptą draugą, kuris visą gyvenimą užsiima automobilizmu, turi draugų, kuriems 70–80 metų – jie nebepajėgūs mašinų prižiūrėti ir nori perduoti į geras rankas, parduoda, ir jie atsidurs muziejuje. Tai mašinos iš Europos, JAV“, – pasakojo verslininkas, lankęsis panašiuose muziejuose užsienio šalyse, tačiau įsitikinęs – atitikmens nebus niekur, nes vien pastatas yra unikalus.
Jo akiratyje jau 11 automobilių, besiglaudžiančių šiltuose garažuose ir laukiančių, kada ras savo vietą po dujų fabriko skliautais. A.Jankevičius planuoja, jog automobiliai dar šiemet turėtų atsidurti po rekonstruojamos saugyklos stogu.
„Kokios tai mašinos – paliksiu intrigą. Kiekviena turėjo savo šeimininką, bus aprašyta. Vyks edukacijos, bus pasakota, kaip gamintojas kūrėsi, kiek automobilių buvo pagaminta, kas savininkai“, – pasakojo A.Jankevičius.
Šiuo metu tarp turimų seniausias automobilis datuojamas 1905 metais.
„Jei Dievas duos, noriu ir dar vienu amžiumi senesnes eksponuoti. Dideli pinigai, kurių šiuo metu neturime, bet kai neturi pinigų, turi gerų draugų. Mašinos, kurias randu, visi žino, kokiam kilniam tikslui bus skirtos“, – kalbėjo klaipėdietis.
Vieta kariljonams?
Antroje saugykloje verslininkas turi idėją eksponuoti senuosius Klaipėdos kariljonus. Visa teritorija pagal jo sumanymą turi būti skirta edukacijai, ne komerciniams objektams.
Svarbiausia – sielos džiaugsmas, akcentuoja A.Jankevičius, kuriam šis projektas yra prisilietimas prie miesto istorijos, o Klaipėdą jis prisipažįsta labai mylintis.
„Aš visiems sakau – ateikite, pažiūrėkite, jei norite – kepkite čia lauke šašlykus“, – šypteli verslininkas, kurio sumanymuose ši erdvė – atvira visiems, svetinga ir kupina istorijos.
Pirmiausiai – sielos draugams
A.Jankevičius svajoja, jog jau kitąmet į muziejų pakvies savo sielos bičiulius – klubo „Seni kibirai“, kurį pats įkūrė, narius. Klubas vienija apie 30 bendraminčių – senų automobilių savininkų. Susiburti jie ketina ir artėjantį šeštadienį, tad miestiečiai apie 14 val. galės apžiūrėti senovinius automobilius.
Vienas jų – paties A.Jankevičiaus 1930 metų „Ford“.
„Jau visiems nusibodo, bet man labai patinka“, – šypteli savininkas, kuriam automobilis puikiai tarnauja.
Išsaugojo kiekvieną plytą
Dujų pastatų komplekso pastatai pastatyti iš senų, anuomet čia, šiuose kraštuose, statytų plytų. Projekto sumanytojas pasakojo, jog kol kas susisteminti nepavyko, tačiau pastebėtos skirtingos plytos su originaliais gamintojo užrašais. Išsaugoti stengtasi kiekvieną plytą, tad pakelta kiekviena net ir aptikta duobėje ar pelkėje.
„Eksponuosime, bus parodyta ir tai. Pirmoje saugykloje bus pristatytas ir dujų fabrikas, dujų gamyba, istorija. Planuojame ekspoziciją, kad apšviestume. Labai domisi ir dabar, nespėjame suktis, kiek norinčių susipažinti“, – sakė A.Jankevičius.
Padarytas milžiniškas darbas. Perėmus pastatus šie buvo suniokoti, o viduje, šešių metrų gylio duobėse buvo susikaupę krūvos šiukšlių, padangų. Dešimtmečiais neprižiūrimame pastate lankėsi benamiai, buvo suversta plastiko, medienos atliekų, prikritę plytų.