Per trejus ekspedicijos „Baidarė upėje“ metus Lietuvos upėmis nuirkluota daugiau nei 1200 kilometrų, dar per 600 kilometrų išžvalgyta nuo kranto linijos. Pirminės diskusijos, kaip būtų galima pagerinti vandens turizmo situaciją Lietuvoje tarp ekspedicijos dalyvių kilo dar mojuojant irklais baidarėje. Turizmas, laisvalaikis, turistų poreikiai – nuolat kintantis dalykas, todėl itin svarbu žinoti kaitos kryptis ir priežastis.
Šioje vietoje puikiai pasitarnauja Pasaulio turizmo organizacijos, Europos komisijos atlikti turizmo pokyčių tyrimai, daug naudingos informacijos galima rasti ir Lietuvos turizmo rinkodaros strategijoje. Visas šias žinias sudėjus su ekspedicijos „Baidarė upėje“ rezultatais, pasiūlymai ir kryptys Lietuvos vandens turizmo plėtrai, o taip pat ir Neries upei, tampa daugiau nei akivaizdūs.
Visuomenės elgsenos pokyčiai keičia turizmą
Ekspedicijos „Baidarė upėje“ vadovas ir „Active Trips“ įkūrėjas Edgaras Vaškaitis teigia, kad Lietuvoje į turistą dažnai žiūrima kaip į tam tikrą statistinį vienetą, varijuojama skaičiais, procentais ir kita statistine informacija. „Pramogautojai, turistai yra labai skirtingi, todėl reikia žiūrėti ne tik į visumą, bet ir atskirų visuomenės narių lūkesčius, norus ir tikslus. Pasirinkti tikslines rinkos dalis ir jos atitinkamai pasiūlyti priimtiniausią paslaugų paketą. Ši, elementari rinkodaros taisyklė, itin aktuali turizmo srityje“, – teigia „Active Trips“ įkūrėjas E. Vaškaitis.
Atspirties tašku gali būti amerikiečių mokslininkų Vilhelmo Strauso (W.Strauss) ir Neilo Hovo (N.Howe) išpopuliarėjusi kartų teorija, kuri teigia, jog pasaulyje maždaug kas 20 – 25 metus užauga nauja karta, kuri turi kitokį pasaulio supratimą, matymą, gyvenimo tikslus ir idealus.
Pasak E. Vaškaičio, visuomenės elgsenos turizme pokyčius patvirtina pasauliniai tyrimai, tai puikiai matyti ir dirbant su turistais. Pasauliniai tyrimai rodo, kad visuomenė senėja ir nori išlikti aktyvi. Dalies išsivysčiusių šalių trečdalis gyventojų jau greitai bus vyresni nei 60 metų. Žmonės suvokia, kad sveikata yra jų asmeninis reikalas, todėl keliaudami sveikatai ir fiziniam aktyvumui tam skiria vis daugiau dėmesio.
Pabrėžiama, kad šis kriterijus neturės įtakos turistų srautų augimui, tačiau bus vienas iš kriterijų renkantis turistinę kelionę, šalį. Pagal turistinių kelionių motyvaciją stiprėja poreikis naudotis aktyvaus poilsio teikiamomis galimybėmis ir nuodugnesnis tampa jų segmentavimas. Pokyčiai neaplenkia net ir laisvalaikio, kuris tampa vis labiau pritaikytas prie asmeninių poreikių. Dėl šios priežasties populiarės šeimos viešbučiai, privatus apgyvendinimas ir autentiškos, šalies ar regiono tradicijas atspindinčios kaimo turizmo sodybos.
Jaunimas taip pat keliauja kaip niekad anksčiau. Naujoji karta ieško savojo nuotykio, informacijos pirmiausia ieško internete. Vis didesnę įtaką turi elektroninės komunikacijos ir informavimo sistemos, tačiau dalis keliautojų jau yra pavargę nuo technologijų ir savo laisvalaikio, kelionės metu nori nuo jų atsijungti ir būti nepasiekiami. Tyrimai rodo, kad didesnės sėkmės sulaukti užprogramuoti paslaugų tiekėjai, kurie sugebės pasiūlyti išskirtinį turizmo produktą, turintį didesnę išskirtinę vertę.
Natūralumas, autentika ir tikrumas – turizmo ateitis
Visuotiniai sutariama, kad turistinės vietovės, kurios nesugebės atitikti turistų lūkesčių, patirs nuosmukį. „Active Trips“ įkūrėjas E. Vaškaitis teigia, kad tolimiausi pasaulio kampeliai tampa vis lengviau pasiekiami, tačiau Europa vis dar išlieka populiariausiu žemynu tarp turistų, o Baltijos šalys dar tik atrandamos. Daug šalių aplankęs patyręs turistas dažai itin vertina tikrumą, autentiškumą, o ne dirbtinai sukurtus turizmo traukos centrus.
Aplinkosauga ateityje vaidins dar didesnį vaidmenį ir šie veiksniai jau turi didelę įtaką renkantis turistinį regioną. Neabejojama, kad didesnio turistų susidomėjimo sulauks regionai, kurie gebės pasiūlyti paslaugų įvairovę ir tuo pačiu rūpinsis aplinka. Aktyvaus turizmo kelionės sulauks vis didesnio dėmesio, todėl dar labiau išaugs šios turizmo rūšies infrastruktūros poreikis.
Ši žinia itin aktuali ir Lietuvos vandens turizmui, kurios trasų įrengimas vis dar stipriai stringa. „Galimybėms keliauti vis didėjant, lojalumas vienai turistinei vietovei mažėja, tačiau tyrimai rodo, kad pakartotinį turistų apsilankymą daugiausiai lemia gamtinė aplinka, apgyvendinimo paslaugų kokybė ir kultūriniai – istoriniai ištekliai, o tai labai geros prognozės Lietuvai“, – teigia turizmo profesionalas Edgaras Vaškaitis.
Palankios sąlygos turizmo prognozių įgyvendinimui
Pasaulinės turizmo prognozės labai palankios Lietuvai ir turimiems šalies ištekliams. „Plėtojant vidaus vandenų vandens turizmą galime išpildyti iš esmės visas artėjančias ir jau atėjusias naujas turizmo tendencijas. Lietuvos gamta žavėjosi ne tik ekspedicijos dalyviai, kurie pirmą kartą irklavo baidare. Lietuvos gamta žavisi ir užsienio turistai, kurie svečiuojasi mūsų šalyje“, – teigia „Active Trips“ įkūrėjas E. Vaškaitis.
Pašnekovo teigimu, vandens turizmas Lietuvoje gali būti puiki niša autentikos ir tikrumo siekiantiems tiek vietiniams gyventojams, tiek atvykstantiems turistams, laisvalaikį ar kelionę norintiems praleisti aktyviai.
„Lietuvos upės ramios, todėl tinka pradedantiesiems irkluotojams, gamta nuostabi, o istorija itin turtinga. Šalia upių turime daug kaimo turizmo sodybų. Svarbu, kad tinkamai atliktume namų darbus, sukurtume poilsiautojams būtiną infrastruktūrą, paskirstytume jų srautus, kad tam tikri upių ruožai nebūtų perkrauti, nedarytų neigiamo poveikio aplinkai. Natūrali gamta, aplinkosauga, sveikata, istorija, aktyvus, kultūrinis turizmas, naujų maršrutų pasiūla tiek laisvalaikiui, tiek turizmui – tokie raktiniai žodžiai esminiai kalbant apie vidaus vandens turizmo plėtrą Lietuvoje“, – įsitikinęs ekspedicijos „Baidarė upėje“ vadovas Edgaras Vaškaitis.
Apie esamą situaciją Neries upėje, turimus išteklius ir galimybes turizmo plėtrai – ekspedicijos „Baidarė upėje“ reportaže. Daugiau apie ekspediciją www.baidareupeje.lt