Specialistų teigimu, jei visi techniniai orlaivio priežiūros darbai yra atliekami laiku, griežtai laikomasi aviacijos organizacijų (IATA, EASA ir kt.) ir gamintojų nurodytų specifikacijų ir taisyklių, tuomet nesvarbu, kokio amžiaus yra lėktuvas – jis bus absoliučiai saugus. Pavyzdžiui, „Lufthansa“ iki šiol naudoja 1989 m. gamintus lėktuvus.
Kaip prižiūrimi kasdien visame pasaulyje 100 tūkst. skrydžių įvykdantys orlaiviai, pasakoja atostogų skrydžių bendrovės „Small Planet Airlines“ Tinkamumo skraidyti užtikrinimo departamento vadovas Vidmantas Plėta.
Orlaiviai – ne automobiliai, skristi bet kuo neleidžiama
„Dauguma žmonių vis dar jaučiasi saugesni važiuodami automobiliu ar keliaudami traukiniu nei skrisdami lėktuvu, nors avarijų statistika negailestinga būtent automobiliams. Įvairiais skaičiavimais, kasdien automobilių avarijose pasaulyje žūsta 3287 žmonės. Kitaip – 1,5 mlrd. nukeliautų kilometrų automobiliu tenka 7 žmonių mirtys, o keliaujant lėktuvu šis rodiklis yra 0,07. Aviacijos sritis yra griežčiausiai reguliuojama iš visų transporto rūšių, o nustatytų reikalavimų privalo laikytis ne tik orlaivio projektuotojai ir gamintojai, bet ir valdytojai – tokia daugiapakopė patikra garantuoja kelionių oru saugumą“, – sako V.Plėta.
Pasak aviacijos eksperto, kiekvienas orlaivis turi sertifikatą, kuris nurodo lėktuvo specifikaciją. Jame taip pat yra informacija apie jo variklius, prietaisus, sistemas, leidžiamą skraidinti keleivių skaičių, maksimalią leidžiamą krovinių masę, aukščio apribojimus, net degalų kiekį. Be to, kad lėktuvui būtų leidžiama kilti ir leistis viename ar kitame oro uoste, jis turi atitikti tos šalies civilinės aviacijos administracijos nustatytus saugių skrydžių ir tinkamumo skraidyti reikalavimus. Orlaivius eksploatuojančios bendrovės privalo tiksliai laikytis visų nurodymų ir neviršyti nustatytų skrydžio apribojimų bei režimo.
„Jeigu šios ribos peržengiamos dėl neįprastų įvykių, pavyzdžiui, žaibo išlydžio, stiprios turbulencijos, rūko ar priverstinio nusileidimo, gali būti pažeidžiamas orlaivio struktūros vientisumas ir sutrikti sistemų veikla. Todėl po kiekvieno pranešimo, kad buvo viršyti numatyti skrydžio apribojimai, privaloma atlikti orlaivio patikrą, norint įsitikinti, kad jis vis dar tinkamas skraidyti. Tam, kad orlaiviui būtų leista skristi, jis privalo atitikti galiojančius Europos Komisijos ir EASA tinkamumo skraidyti reikalavimus, o jo būklė – saugaus eksploatavimo reikalavimus“, – sako „Small Planet Airlines“ atstovas.
Pasak V.Plėtos, lėktuvuose, kaip ir automobiliuose, privalomi reguliarūs „rutininiai“ techniniai patikrinimai, tik jie atliekami kur kas dažniau. Patikros vykdomos dėl keleivių saugumo ir, atsižvelgiant į sudėtingumą, skirstomos į kelis sertifikuotus lygius.
Techninė priežiūra – kiekvieną dieną
Automobilio techninę apžiūrą privalome atlikti kas dvejus metus, o apsilankyti autoservise – priklausomai nuo nuvažiuotų kilometrų, nuo paskutinio vizito prabėgusio laiko ar atsiradus gedimui. Tuo tarpu orlaiviai tikrinami kasdien, o papildomai – priklausomai nuo orlaivio išskraidytų valandų, atliktų skrydžių skaičiaus ir laiko, praėjusio nuo prieš tai buvusio patikrinimo. Orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjimas yra atnaujinamas kas metus, o štai automobiliui techninės apžiūros pažymėjimas išduodamas kas dvejus.
- Pati paprasčiausia apžiūra vykdoma prieš kiekvieną pirmą dienos skrydį. Techninės priežiūros inžinierius privalo atlikti orlaivio patikrą pagal patikros lape nurodytus punktus ir patvirtinti, kad orlaivis yra saugus vykdyti skrydžius. Jeigu pastebimi neatitikimai, vykdyti skrydžio neleidžiama, kol jie neištaisyti.
- Pilotas arba techninės priežiūros specialistas prieš pat skrydį papildomai privalo apeiti aplink lėktuvą ir apžiūrėti pagrindines orlaivio konstrukcijas. Tokia pat lėktuvo apžiūra vykdoma po kiekvieno nusileidimo išlaipinus keleivius.
- Apžiūra A. Įprastai lėktuvų tinkamumo skraidyti laikas skaičiuojamas ciklais arba išskraidytomis valandomis: vienas ciklas apima lėktuvo pakilimą ir nusileidimą. Priklausomai nuo lėktuvo modelio, apžiūra A dažniausiai atliekama kas 4–6 mėn., tai yra po 400–750 skraidymo valandų, arba 200–750 ciklų. Ji gali trukti iki penkių dienų. Patikrinimo metu testuojamos lėktuvo sistemos, pvz., valdymo sistema, ir tikrinama atitiktis techninės priežiūros instrukcijose nurodytoms specifikacijoms. Taip pat pakeičiami agregatai, kurie turi ribotą naudojimo laiką: pvz., akumuliatoriaus baterija gali būti naudojama ne daugiau nei 1000 skrydžio valandų, arba 1 metus.
- Apžiūra C. Vykdoma kas 20–24 mėn., o tai yra maždaug 5000–7500 skrydžio valandų, arba 2500–5000 ciklų. Jos metu beveik orlaivių techninės priežiūros angaruose vykdomi daug išsamesni testai. Kartais gali būti atliekama ir papildoma – 3C – apžiūra, kurios metu įvertinamas korozijos lygis arba atnaujinama lėktuvo kabinos įranga ir dekoro elementai.
- Apžiūra D. Sudėtingiausia ir išsamiausia apžiūra, priklausomai nuo orlaivio modelio atliekama kas 6–12 metų. Šios apžiūros metu beveik visas lėktuvas yra išrenkamas ir keičiamos numatytos detalės, net jeigu jos vis dar gerai veikia. Taip pat atliekami neardomosios kontrolės darbai, pvz., lėktuvo konstrukcijos patikra naudojant Rentgeno spindulius – panašiai kaip žmogui, kai šis susilaužo ranką. Kartais net pašalinami dažai nuo korpuso, kad būtų galima įvertinti orlaivio pažeidimus bei korozijos lygį. Esant nors menkiausiam įtarimui apie galimą defektą, ta vieta yra remontuojama pakeičiant paveiktas detales arba elementus.
Kada lėktuvas jau „senas“?
Komerciniai lėktuvai kuriami taip, kad galėtų tarnauti ilgą laiką – todėl jie tokie brangūs. Žinoma, lėktuvo tinkamumas naudoti priklauso nuo jo tipo, apkrovų ir regiono, kuriame veikia. Ilgiems skrydžiams sukurti lėktuvai tarnauja ilgiausiai, nes patiria mažiau kilimo ir leidimosi apkrovų – jie yra saugūs net atitarnavę kelis dešimtmečius.
Kaip rodo airfleets.net statistika, iš 30 didžiausių pasaulio oro bendrovių, „vyriausius“ lėktuvus turi „Delta Airlines“, kurių lėktuvų amžiaus vidurkis 17 metų. „Air Canada“ ir „United Airlines“ rikiuojasi paskui – atitinkamai 14,2 ir 14,1 metų vidurkis.
„Vidutinis mūsų bendrovės orlaivių parko amžius yra 16 metų. Orlaivis – ne automobilis, tad toks amžius yra visiškai normalus. Be to, 12-ais „gyvenimo“ metais visiems „Airbus A320“ orlaiviams atliekama itin išsami techninė apžiūra, kai nemaža dalis detalių visiškai pakeičiamos, orlaivis peržiūrimas iš esmės. Taigi, 13 metų orlaivis yra ne prastesnės būklės nei, tarkime, 8-erių. Tinkamai prižiūrimi lėktuvai yra saugūs bet kokio amžiaus, tačiau aviakompanijoms „senukus“ išlaikyti tiesiog brangiau kainuoja dėl dažnesnių privalomų techninių patikrų, todėl ties tam tikra riba jie yra parduodami, išrenkami dalimis arba paverčiami krovininiais lėktuvais, kurie yra pelningesni ir gali toliau tarnauti“, – sako V.Plėta.
Palyginimui, „Lufthansa“ orlaivių parko amžius yra 12 metų, „Brussels Airlines“ – 14 metų, „Air France“ – 13 metų, SAS – 10 metų, JAV „Delta Airlines“ – 16,5 metų, „United Airlines“ – 14,6 metų. Tuo tarpu didžiausio Vokietijos užsakomųjų skrydžių operatoriaus „Germania“ orlaivių parko amžius – 14 metų, o didžiausios to paties profilio bendrovės Lenkijoje „Enter Air“ – 17 metų.
Informaciją apie skirtingų oro linijų lėktuvų amžių galite rasti čia: https://www.airfleets.net/home/
Aviacijos rinkos apžvalga: Current Market Outlook 2017-2036