Į 15min redakciją kreipėsi ne vienas skaitytojas, besistebintis šią savaitę skelbiamų užsakomųjų skrydžių iš įvairių pasaulio šalių į Lietuvą kainomis.
Kilus koronaviruso pandemijai, oro linijoms atšaukiant skrydžius, o šalims skelbiant įvažiavimo draudimus, įvairiose valstybėse Lietuvos piliečiai susidūrė su iššūkiu – kaip grįžti atgal namo? Lietuvos Užsienio reikalų ministerija trečiadienį skelbė, kad jau užsiregistravę beveik 4 tūkst. lietuvių, kurie neranda galimybės parskristi namo.
Kai kurie vyksta keltais, dalis oro linijų tebevykdo ir reguliariuosius skrydžius (pavyzdžiui, bent iki kovo 22 d. į Vilnių skraidys „Lufthansa“, paskutinis „Turkish Airlines“ skrydis tarp Stambulo ir Vilniaus vyks kovo 24 d.). Tačiau daug žmonių naudojasi šią savaitę skelbiamais užsakomaisiais tiesioginiais reisais, kuriais iš Ispanijos, Vokietijos, Prancūzijos, Balio ir kitų šalių galima parvykti į Lietuvą.
Keleiviai susimokėti turės patys
Tačiau šie skrydžiai nėra repatriaciniai griežta to termino prasme. Pavyzdžiui, kai žlugo britų kelionių organizatorius „Thomas Cook“, valdžia jo klientus iš svečių šalių pargabeno už savo pinigus. Plačiau apie tai skaitykite čia: Operacija Matehornas: britai pradės didžiausią repatriaciją nuo Antrojo pasaulinio karo laikų
Lietuvoje veikiančiai „Avia Solutions Group“ priklausančios „Avion Express“ oro linijos tuomet iš beveik pusės milijono užsienyje likusių „Thomas Cook“ klientų atgal į Jungtinę Karalystę pargabeno apie 150 tūkst. Keleiviams skrydžiai nieko nekainavo – išlaidas padengė šalies Civilinės aviacijos administracija.
Tuo metu Lietuvos Vyriausybė ne kartą pabrėžė, kad lietuviai išlaidas už skrydį turės pasidengti patys. Paklaustas apie galimas kompensacijas žmonėms, kuriems teks dabar brangiai pirkti skrydžių bilietus, užsienio reikalų ministras Linas Linkevičius yra paraginęs prisiminti socialinį teisingumą – kodėl reikėtų kompensuoti žmonių keliones, kai turime sunkiai besiverčiančių žmonių, bedarbių ir pan.
„Matyt, tie, kurie leidžia sau keliauti, turi daugiau pajamų, todėl įsivaizduoti, kad taip viskas būtų kompensuojama, gal nereikėtų“, – pirmadienį teigė ministras.
Tuos, kurie pripratę prie nebrangių reguliariųjų reisų, ypač – Europoje, šių užsakomųjų skrydžių kainos gali lengvai šokiruoti. Pavyzdžiui, skrydis iš Tenerifės – 500 Eur, iš Londono – 275 Eur, iš Balio salos – 995 Eur.
Kodėl tokios kainos?
Dalį specialių skrydžių vykdo „Avia Solutions Group“ priklausančios oro linijos. Grupės atstovė Vilma Vaitiekūnaitė 15min paaiškino, kaip atsiranda šių užsakomųjų reisų kainos.
„Skrydžio kaina iš oro neatsiranda – yra elementarūs kaštai. Pavyzdžiui, degalai. Nors jie dabar yra šiek tiek atpigę, tačiau bendroje sumoje išlaidos jiems sudaro nemažą dalį, priklausomai nuo atstumo. Dar yra skrydžio leidimai, personalas, mokesčiai už įvairias paslaugas“, – vardijo V.Vaitiekūnaitė.
Oro linijoms kainuoja tokios paslaugos kaip keleivių registracija oro uoste, bagažo pakrovimas į orlaivį, net trapo privarymas. Visa tai sumuojasi, ir atsižvelgiant į išlaidas, apskaičiuojama vieno bilieto kaina.
„Pavyzdžiui, „Ryanair“ to nedaro – tarkim, Londone jie turi savo įmonę, kuri krauna lagaminus, o jeigu kada skridote – puikiai matėte, kad niekas niekada nevežioja keleivių autobusu iki lėktuvo. Per oro uostą ir eini pats į tą orlaivį – būna juk ir situacijų, kai žmonės paskui įlipa ne į tą“, – 15min sakė V.Vaitiekūnaitė.
Anot jos, žemų kaštų oro linijos pigesnius bilietus gali pasiūlyti atsisakydamos dalies oro uostuose perkamų paslaugų, tačiau net ir tada skrydžio bilietų kainos kai kuriais atvejais gali ne itin daug skirtis.
Pavyzdžiui, „Avia Solutions Group“ vykdys skrydį iš Londono į Vilnių. Kaina vienam asmeniui – 275 Eur. „Tai neatitrūkusi nuo realybės kaina. Jeigu populiaresniu laiku su tuo pačiu „Ryanairu“ į Londoną nori skristi, sumokėsi ir 300 Eur, jeigu tam savaitgaliui didelė paklausa – pavyzdžiui, vaikų atostogos prasideda“, – tikino bendrovės atstovė.
„Iš kitos pusės, esame ne labdaringa organizacija, o siekiame pelno. Tam tikra marža taip pat yra. Kad ji būtų ženkliai išaugusi šiomis aplinkybėmis – taip tikrai nėra“, – tikino „Avia Solutions Group“ atstovė.
Reikėtų priminti, kad įmonių grupei priklausanti bendrovė „KlasJet“ lietuvius jau gelbėjo nemokamai – praėjusią savaitę iš Milano pargabeno Italijoje įstrigusius tautiečius.
„Avia Solutions Group“ atstovė tikino, kad specialiųjų reisų kainomis tikrai nebandoma spekuliuoti ir „nulupti devynias skūras nuo žmonių“. „Mes puikiai suvokiame, kad ta kaina turi būti adekvati ir prieinama. Aišku, žemiau savo kaštų leistis tikrai negalime, bet kad stengtumėmės atimti paskutinius pinigus – taip tikrai nėra. Kaina neatsiranda nuo vėjo pūstelėjimo – sėdim ir viską skaičiuojam kiekvienam atvejui“, – 15min teigė V.Vaitiekūnaitė.
Žmonės net patys užsisakinėja reisą
Ketvirtadienio duomenimis, užsienyje buvo 3,7 tūkst. lietuvių, kurie nori grįžti į Lietuvą, tačiau neturi kaip. Jie registruojasi Lietuvos atstovybėse užsienyje, atsirado ir iniciatyva tą daryti platformoje internete.
Technologijų kūrėjai „NFQ Technologies“ paleido platformą Grįžtame.LT, leisiančią ne savo noru užsienyje įstrigusiems ir atgal į Lietuvą grįžti negalintiems lietuviams susisiekti tarpusavyje, palaikyti vieni kitus bei kolaboruotis saugiam ir sparčiam grįžimui namo.
Platformoje-interaktyviame žemėlapyje prisiregistravę žmonės galės susisiekti su kitais, taip pat užsienyje įstrigusiais lietuviais. Taip kažkur susibūrus reikiamam skaičiui žmonių, lietuviai galės kolaboruotis užsakomajam reisui ir kartu parskristi namo.
Kaip dabar organizuojami skrydžiai lietuvių pargabenimui? V.Vaitiekūnaitė pasakojo, kad veiksmų grandinė vyksta taip: Užsienio reikalų ministerija, surinkusi skaičius, kiek yra užsienyje įstrigusių žmonių, nurodo prioritetines vietas. Susisiekimo ministerija pradeda ieškoti įmonių, kurios gali vykdyti tokius skrydžius. Kuri pasiūlo geriausią kainą – tai jis ir atiduodamas. Tuomet patvirtinami laikai, informuojami norintieji skristi, kad jie jau gali pirkti bilietus.
Kita vertus, atsiradus pakankamam skaičiui parskristi norinčių žmonių, net nėra būtina laukti Lietuvos valdžios sprendimo. „Avia Solutions Group“ jau yra sulaukusi užklausų iš didelių grupių žmonių, kurie patys susiburia ir kartu ieško galimybės parskristi. Pavyzdžiui, taip apie 200 žmonių Vokietijoje tarpusavyje susiorganizavo ir užsisakė bendrovės skrydį atgal į Lietuvą.