„Bus sukurta dviprasmybė, kur reikės daug aiškintis, ar mes esame aukštos kultūros, mažo krašto, bet didingos valstybės teritorija, ar esame pagarbos vyro, moters orumui kraštas, ar mes iš tikrųjų esame atsakingi už savo jaunąją kartą ir galime sudominti save kaip valstybę, kaip miestą ir kitomis galimybėmis, ar jau viskas išsemta ir atkreipti dėmesiui belieka tik G taškas“, – BNS penktadienį teigė R.Doveika.
„Manau, kad reklama bus pirmoji turbūt pasaulyje reklama, reklamuojanti miestą ir sukurianti dviprasmybę, dėl kurios miestelėnams teks daug kartų aiškintis ir jaustis nepatogiai“, – pridūrė jis.
Vilniaus Šv.Juozapo (Pilaitės) parapijos klebonas R.Doveika pabrėžė, kad rugsėjį vyksiantis popiežiaus Pranciškaus vizitas sutelks į Lietuvą ne tik Europos, bet ir viso pasaulio tikinčiųjų, politikų žvilgsnį.
Dėl neva netinkamo laiko į merą kreipėsi ir Vyriausybės kanceliarija. Kancleris Algirdas Stončaitis 15min taip ir nesugebėjo paaiškinti, kas gali miesto reklamoje įžeisti popiežių.
Reklama – po tarptautinės orgazmo dienos
Kunigas pastebėjo, kad vizito data simbolinė – jis vyks dieną po to, kai Lietuva mini sovietinės kariuomenės išvedimą iš valstybės. Savo ruožtu Vilnius reklamą užsieniui, anot jo, pristatys iškart kitądien po tarptautinės orgazmo dienos – rugpjūčio 9-ąją.
Pasak jo, popiežius vizitu skelbia vilties žinią, o pats Vilnius pasauliui bus pristatytas kaip daugiakultūrinis gailestingumo miestas, menantis Mindaugo, Gedimino ir Jogailos laikus, kai kūrėsi ir klestėjo valstybė, tautinės bendruomenės, amatai.
„Dabar mums reikalinga viltis, kai kartais mes nusiviliame vieni kitais, bandome emigruoti, nepatinka vienokie ar kitokie valdžios sprendimai, mūsų gyvenimo pasirinkimai. Tas vilties šūkis ir padrąsinimas yra stulbinantis ir reikalingas“, – sakė dvasininkas.
Anot jo, šiame kontekste įsiliejanti Vilniaus reklama „kelia nevienareikšmiškus pamąstymus“.
„Manau, kad tai yra gana neskoningas Vilniaus miesto pristatymas pasauliui dėl kelių dalykų: mes vis dar bandome nusimesti nuo savęs senosios Europos žvilgsnį, kad Europa kartais net ir dabar žiūri į šalis iš rytų kaip į pigaus pasilinksminimo šalis, kur gražios ir prieinamos merginos yra pagrindinis kelionės tikslas“, – dėstė R.Doveika.
Jo nuomone, reklama taip pat keista turint omenyje pasaulyje išpopuliarėjusį „#MeToo“ judėjimą, pabrėžiantį pagarbą moteriai, vyrui ir jų tarpusavio santykiams, skirtumą tarp civilizuoto elgesio ir „apspangusios nuo alaus aistros“.
„Dabar tarsi Vilnius duoda žinią: jūs ten Europoje darykite „#MeToo“, o pas mus tai bus gal net ekonominio skatinimo priemonė“, – kalbėjo kunigas.
Sostinės verslo plėtros ir turizmo agentūros „Go Vilnius“ vadovė Inga Romanovskienė BNS teigė, kad naujos reklamos ir popiežiaus vizito sieti nereikėtų.
Pabrėžiama, kad „G taško“ reklama orientuota į Jungtinės Karalystės ir Vokietijos didmiesčių 18–35 metų jaunimą.
Savo ruožtu R. Doveika akcentuoja, kad 16–35 metų jaunimo paraiškos savanoriauti popiežiaus vizito renginiuose Vilniuje viršijo visus lūkesčius ir, anot jo, įrodo, kad jaunimas vadovaujasi kitokiomis vertybėmis.
Dvasininko nuomone, Vilniui šia reklama nepavyks atsikratyti pigios pasilinksminimų šalies stereotipo. Jis kaip pavyzdį pateikia senąsias Europos valstybes, kurios bent jau oficialiai stengiasi nelaidyti užuominų apie galimus pasilinksminimus.
„Net ir daugelis senųjų šalių, pavyzdžiui, Amsterdamas, tikrai nereklamuoja savo raudonųjų žibintų kvartalo (...). Las Vegasas, nors ir turi šūkį „Kas nutinka Vegase, lieka Vegase“, bet save pristato kaip pramogų miestą visai šeimai. Ar jūs Tailando Turizmo departamente rasite žinutę apie tuos „turizmo ypatumus“, kuriuos galima atrasti? Niekada negirdėsite. O mes reklamuojame“, – stebėjosi kunigas.
Arkivyskupas: tai stiprina sekso turizmo miesto įvaizdį
Lietuvos Katalikų bažnyčia kritikuoja sostinės reklaminę kampaniją – anot Vilniaus arkivyskupo Gintaro Grušo, reklama stiprina Vilniaus, kaip sekso turizmo miesto įvaizdį ir išnaudoja reklamai moters lytiškumą.
„Popiežiaus vizitas šios Vilniaus reklaminės kampanijos kontekste nėra esminis dalykas. Svarbiausia, ką mes patys apie save galvojame ir ar tikrai norime reklamuotis tokiu būdu, kuris galimai sustiprina Vilniaus kaip sekso turizmo miesto įvaizdį ir išnaudoja reklamai moters lytiškumą“, – BNS arkivyskupijos kurijos perduotame komentare teigia G.Grušas.
Pasak jo, Bažnyčia su valstybe aktyviai veikia Šv. Mortos grupėje, kovodama su moderniomis prekybos žmonėmis formomis, o viena iš šio skaudaus reiškinio priežasčių yra moters sudaiktinimas.
„Apmaudu, kad reklamos kūrėjai ir užsakovai nepagalvoja apie tuos, kuriems ši reklama bus skaudi – tai nuo prekybos žmonėmis nukentėjusios moterys ir jų artimieji ne tik Lietuvoje, bet ir Didžiojoje Britanijoje, Vokietijoje ir kitur, kur ši reklama bus rodoma“, – pabrėžė Lietuvos Katalikų bažnyčios vadovas.
Anot jo, nors reklamos specialistai mėgsta sakyti, kad „seksas parduoda“ liūdna tikrovė yra ta, kad jis taip pat yra perkamas.
„Ši moters seksualumą išnaudojanti kampanija Vilnių parduoda pigiausiu būdu ir lieka neatsakytas klausimas, kokia dalis vilniečių norėtų tapatintis su tokiu miesto įvaizdžiu. Pakviesti turistus yra svarbu, bet dar svarbiau patiems sau atsakyti, kas mes esame, kokios vertybės yra mūsų pamatas ir kuo mes iš tiesų unikalūs ir vertingi pasaulyje“, – sakė G. Grušas.
Reklama, anglų kalba skelbianti „Vilnius yra Europos G taškas. Niekas nežino, kur jis, bet kai kai jį randa – tai nuostabu“, bus pradėta rodyti kitą savaitę Londone ir Berlyne.
Reklamos plakate pavaizduota jauna mergina, sugniaužusi paklodę-žemėlapį toje vietoje, kur turėtų būti Vilnius.
Pasak „Go Vilnius“ atstovų, reklama Vilnių siekiama pristatyti kaip neatrastą Europos lobį, kurį aptikti yra nuostabu.