Mažai žinoma pramoga Lenkijoje: plaukimas laivu per pievas

Jei svajojate atostogauti kitaip nei visi, pirmiausiai reikia žinoti, kas jus domina: technikos paveldas ar gamta, istorija ar architektūros šedevrai? Jeigu viskas kartu, tuomet rinkitės kaimyninę Lenkiją, tiksliau, Mozūrijos kraštą, kur yra tikras minėtų objektų klondaikas. Šį kraštą dar vadiname Rytprūsiais. Kad ir kiek kartų čia lankaisi, visada rasi tai, ką gali išmėginti pirmą kartą. Šią vasarą turėjau progą pakeliauti laivu per pievas. Taip, tai įmanoma Lenkijoje.
Su laivu į kalną keliamės specialia vagonete, kuri yra vandenyje.
Su laivu į kalną keliamės specialia vagonete, kuri yra vandenyje. / Rimanto Česnavičiaus nuotr.

Iš karto perspėsiu, kad šiai kelionei reikia mažiausiai keturių dienų. Galima keliauti savaitę, tačiau neprailgs ir čia praleistas dar ilgesnis laikas. Nuo Vilniaus iki Elblongo, kitaip dar vadinamo Elbingu, yra daugiau nei 500 km, todėl mums prireikė visos dienos neskubant čia atkeliauti.

Iš anksto buvome rezervavę zegluga.com.pl bilietus, todėl iš vakaro juos nusipirkome. Tai kainavo 129 zlotai (apie 30 eurų). Kai bilietus rytdienos pirmam reisui 8 val. jau turėjome, galėjome pasiieškoti nakvynės.

Geriausiai mums tiko prie Aistmarių, todėl neskubėdami nuvykome į Fromborką, kur palaidotas didysis astronomijos mokslo vyras Mikalojus Kopernikas.

Įmantri gotikinė katedra, apjuosta gynybine siena, primena kryžiuočių pilį. Besileidžiančią saulę palydėjome nuo vandentiekio bokšto ir važiavome į Nadbreže jachtklubą.

Čia už 80 zlotų (19 eurų) išsinuomojome keturvietį namelį ir stebėjomės nakvynės pigumu – vienam žmogui tik 20 zlotų (mažiau nei 5 eurai)! Jei būsite čia, patartina Aismarių nerijoje aplankyti ir Štuthofo koncentracijos stovyklą, kurioje kalėjo „Dievų miško“ autorius Balys Sruoga.

Rimanto Česnavičiaus nuotr./Neįprastas plaukimas Ostrudos-Elblongo kanalu, Lenkijoje
Rimanto Česnavičiaus nuotr./Neįprastas plaukimas Ostrudos-Elblongo kanalu, kurio dalis maršruto yra bėgiai.

Technikos stebuklas, pavadinimu Ostrudos-Elblongo kanalas

„Mūsų laivas „Marabu“, jis keliauja tarp laukų./ Lynas traukia jį aukštai – Elblongo kanalas tai“,tokį dvieilį sukūrėme su draugu, kuris nežinau kodėl, seniai gavo Čiuko pravardę, nors jis visai nepanašus į komiksų herojų paršelį.

Pramogauti taip – tikras smagumėlis: plauki, plauki, vėliau važiuoji su laivu ir vėl plauki. Kapitonas Piotras Čaikovskis noriai pasakojo apie kanalo istoriją, kaip jis pats čia atsidūrė, tačiau neigė esąs garsiojo kompozitoriaus giminaitis.

Pasak jo, 1860 m. ežeringame dabartinės Lenkijos Mozūrijos krašte buvo įrengtas retas technikos stebuklas – Ostrudos-Elblongo kanalas. Jis dar vadinamas Oberlandkanal vardu.

Laivai, plaukiantys šiuo maršrutu, turi įveikti apie 100 m peraukštėjimą ir padedami sudėtingų konstrukcijų dalį kelio rieda bėgiais. Šis kanalas yra ne tik vienas vertingiausių technikos paminklų Lenkijoje, bet ir vienintelis toks vandens kelias visoje Europoje, o gal ir visame pasaulyje.

Ostrudos-Elblongo kanalo statybos buvo pradėtos 1844 m., finansuojant Prūsijos karaliui. Kadaise šiuo maršrutu buvo gabenamos prekės ir kiti kroviniai, o šiuo metu kanalas pritaikytas turizmo reikmėms. Kanalo ilgis siekia apie 80 km.

Kanale iš viso įrengti 5 šliuzai arba pakėlimo stotys, kurios padeda įveikti minėtus aukščių skirtumus. Jos turi atskirus pavadinimus:

Caluny stotis, statyta 1874 – 1881 m., pakėlimo kelio ilgis 450 m, aukštis 13 m;

Jelenie stotis, statyta 1860 m., pakėlimo kelio ilgis 510 m, aukštis 22,5 m;

Olesnica stotis, statyta 1860 m., pakėlimo kelio ilgis 350 m, aukštis 24,5 m;

Kąty stotis, statyta 1860 m., pakėlimo kelio ilgis 450 m, 18,0 m aukštis;

Buczyniec stotis statyta 1860 m., pakėlimo kelio ilgis 550 m, 21,5 m aukštis.

Rimanto Česnavičiaus nuotr./Su laivu į kalną keliamės specialia vagonete, kuri yra vandenyje.
Rimanto Česnavičiaus nuotr./Su laivu į kalną keliamės specialia vagonete, kuri yra vandenyje, o vėliau tempiama bėgiais.

Šias stotis aptarnauja nemažas būrys darbuotojų – vieni prižiūri kėlimo mechanizmus, antri – kanalo krantus, treti valo juos nuo augalų ir saugo nuo vandens gyvūnų.

Su laivu į kalną keliamės specialia vagonete, kuri yra vandenyje. Kuomet laivas užplaukia ant jos, lynas ima tempti minėtą vagonetę su laivu ir keleiviais į kalną.

Unikalu tai, kad visą pakėlimo darbą atlieka pats vanduo ir nei elektros, nei kitų variklių gausmo čia negirdėti. Aukščiau esančio vandens patvankoje atidaromas šoninis šliuzas – vanduo krisdamas suka turbinas, o šios mechaniškai suka lynus, kurie iš žemesnio kanalo galo pakelia, o iš kito aukštesnio, nuleidžia laivus žemyn.

Kaip paprasta ir genialu! Nenuostabu, kad žmonės čia būriais vyksta ne tik keliauti laivais, tačiau ir pasižiūrėti šio mechanizmo veikimo, kuris buvo sukonstruotas prieš pusantro šimto metų.

Rimanto Česnavičiaus nuotr./Jei pasiseks, plaukiant Ostrudos-Elblongo kanalu, bus galima matyti laukinius paukščius
Rimanto Česnavičiaus nuotr./Plaukiant Ostrudos-Elblongo kanalu  galima matyti laukinius paukščius.

Pateko tarp septynių Lenkijos stebuklų

Keliaujant šiuo istoriniu maršrutu galima grožėtis Mozūrijos gamta: miškais, ežerais, pievomis, gausybe paukščių, o jei pasiseks – ir laukiniais gyvūnais.

Laiko turėsite tam į valias, kadangi kelionė į vieną pusę šiuo sudėtingu keliu trunka apie 5 valandas.

Atgal keliautojai parvežami autobusais. Ostrudos-Elblongo kanalas 2007 m. dalyvavo „7 Naujieji pasaulio stebuklai“ konkurse ir surinko net 82 000 balsų.

Jis yra įtrauktas į „7 Lenkijos stebuklų“ sąrašą ir figūruoja greta Veličkos druskų kasyklų, Krokuvos katedros ir Malborko pilies. Po plaukimo šiuo kanalu, galima toliau keliauti aplankant jau minėtą UNESCO saugomą Malborko pilį, o taip pat užsukti į mums labai reikšmingą Žalgirio-Griunvaldo mūšio lauką. 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų