„Atėjau dar prieš 10 valandą ryto, kai prasidėjo ekskursijos, ir pakliuvau tik į trečiąją grupę. Lauksit ilgai“, – pažįstamus perspėjo savo eilės pamatyti tunelį laukianti viena kaunietė.
Trečiadienio rytą prie Kauno geležinkelio tunelio nutįso smalsuolių eilė. Kas dešimt minučių į vidų buvo įleidžiama kelių dešimčių asmenų grupė. Kažkur tolumoje dunksėjo garsiai atriedantis traukinys. Tačiau tai – tik garso efektas, kuris nepaleidžiamas tuo metu, kai grupėje yra vaikų. Šie, pasirodo, jautrūs ne tik garsams, bet ir kvapui. Viena mergaitė atsisakė lįsti į tunelį būtent dėl jo.
Inovatyvi ekspozicija, išsidėsčiusi per visą tunelio ilgį, siekiantį 1280 metrų, veiks tik 16 valandų – iki trečiadienio 2 valandos nakties. Pasak „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus Manto Bartuškos, įgyvendinant projektą „Rail Baltica“ tunelyje laikinai stabdomas traukinių eismas, tad jau kitą dieną, gegužės 23 dieną, jame plušės rangovai – prasidės europinio geležinkelio statybų darbai.
2009 metais rekonstruotame ir pilnai modernizuotame tunelyje bus įrengtas sugretintas europinės ir plačiosios vėžės geležinkelis – tokį techninį sprendimą tunelyje Kaunas turės vienintelis pasaulyje.
„Kauno geležinkelio tunelį kasdien traukinio vagonais kerta per 15 tūkst. keleivių. Tačiau vaikščioti po jį draudžiama, nes tai strateginis objektas, saugomas 24 valandas per parą, tad patekti jo vidun paprasčiausiai neįmanoma. Rengiamos specialios ekskursijos tunelyje yra itin retos, nekalbant apie renginius, kurių apskritai nėra buvę. Todėl naudodamiesi šia traukinių eismo pertrauka, kuri truks visą vasarą, nusprendėme kauniečiams ir miesto svečiams sukurti įsimintiną istorinę pažintį su tuneliu, nes ateityje tokios progos, greičiausia, neturėsime“, – sakė M.Bartuška.
Tad nenuostabu, kad unikalia galimybe suskubo pasinaudoti šimtai kauniečių ir Kauno svečių.
Skaičiuoja 158 metus
Vienu iš miesto simbolių laikomas Kauno geležinkelio tunelis, kuris yra įtrauktas į Lietuvos Kultūros vertybių paveldo sąrašą, per savo 158 metų istoriją, turi ką papasakoti.
Šiuo metu jis yra ne tik vienas seniausių veikiančių tokių statinių Europoje, bet ir vienintelis iki šiol veikiantis Baltijos šalyse.
Po Aukštųjų Šančių kalva iškastas tunelis pastatytas tarp 1859 ir 1861 metų. Jame įrengta natūrali ventiliacija, kai paprastai įrengiamos dirbtinės. Dėl esamo nuolydžio susidarantis skersvėjis išpūsdavo arba ištraukdavo traukinio dūmus.
Tunelio statybai buvo pasamdyta „Ernest Gouin et Cie“ firma iš Paryžiaus. Šachtas ir galerijas iškasė vokiečių ir prancūzų šachtininkai – juos samdyti buvo pigiau, nei vietinius patirties neturinčius darbininkus. Nors matavimams naudotos labai paprastos priemonės: liniuotės ir virvės – tunelis buvo pastatytas labai tiksliai.
1944 metais atsitraukdama vokiečių kariuomenė tunelį susprogdino, panaudodama net septynis vagonus sprogmenų. Kadangi tunelis buvo strategiškai svarbus, sovietinė armija jį atstatė.
Visą šią istoriją galima išvysti tunelyje įrengtoje fotografijų parodoje. Apšvietimas viduje – tarsi būtų tam pritaikytas nuo pat pradžių.
1963 m. tunelyje įvyko avarija
Paklaustas, ar kada kėsintasi į šį šalies strateginį objektą bent jau melagingu pranešimu apie sprogmenį, vienas grupę lydėjęs vienas „Lietuvos geležinkelių“ darbuotojas atsakė neigiamai. Tiesa, 1963 m. tunelyje įvyko netikėta avarija – neprasilenkė du priešpriešai parvažiavę garvežiai.
„Tiesiog nepaskaičiavo gabaritų, susilietė, nustūmė vienas kitą į tunelio skliautus. Juos kiek apgadino. Kilo klausimas – o kaip garvežius iš ten ištraukti? Juk 1963 m. nebuvo reikiamos įrangos. Priimtas sprendimas supjaustyti juos dar tunelyje ir išvežti. Taip ir buvo padaryta“, – įdomią istoriją 15min pateikė „Lietuvos geležinkelių“ atstovas.
Būtent po šios nelaimės, nuspręsta atsisakyti dviejų bėgių tunelyje – jie liko vieninteliai. Taip yra ir šiandien. Taip bus ir pasibaigus europinio geležinkelio statyboms.
Nors tunelis skaičiuoja daugiau kaip pusantro amžiaus, tačiau jame įdiegtos modernios technologijos: elektrifikavimo ir signalizacijos sistemos, kontaktinių tinklų sistema, priešgaisrinė įranga, telekomunikacijos. Sumontuota ir šiuolaikiška vandens aptikimo sistema, milimetro tikslumu rodanti vandens lygį už tunelio sienų. Po bėgiais paklotas specialus kilimas, kuris avarijos atveju išsiliejus naftos produktams apsaugotų gruntinius vandenis.