Deja, 2012 metų rugsėjį Lietuvos kultūros paveldo departamentas priėmė žiaurų, klaipėdiečių akimis žiūrint, sprendimą – išbraukė burlaivį „Meridianas“ iš Kultūros vertybių registro. Debatai truko ilgai ir sprendimas priimtas tik vieno balso persvara. Pagrindinis argumentas tada buvo – per mažai išlikę autentiškų vertybių, jų beveik nebėra.
Nepaisydami tokio sprendimo, klaipėdiečiai verslininkai išgelbėjo miesto simbolį ir dabar „Meridianas“ toliau džiugina ir juos, ir miesto svečius, ir, tikėtina, jau ir visą Europą.
„Manau, kad nebuvo teisinga jį išbraukti iš Kultūros vertybių registro. Ko gero, kokiam nors valdininkui kas nors nepatiko, ir išbraukė. Dabartinė situacija paneigė biurokratinį mūsų valdininkų elgesį ir mūsų burlaivis yra tarptautinės organizacijos narys. Tai labai svarbus momentas. Pagaliau mes žengiame pirmą žingsnį kartu su kitomis solidžiomis Europos valstybėmis. Mūsų asociacija ir aš labai norėjome, kad jis įstotų į tą organizaciją. Susiradau ją, ilgai susirašinėjau su jos atstovais“, – sakė Jūrų kapitonų asociacijos pirmininkas Juozas Liepuonius.
Paklaustas, ką duoda tokia narystė, atsakė: „Tai mūsų istorinis paveldas. Matote, mes visi jau žili ir anksčiau ar vėliau išeisime. O jis liks istorijoje, bus žinomas Europoje. Tai palikimas kiekvienam jaunam jūrininkui. Jis turi žinoti Lietuvos laivybos istoriją.“
Europoje tokie laivai vertinami
„Meridianas“ tapo Europos jūrinio paveldo organizacijos nariu Vokietijos Rostoko mieste kovo 16 d. vykusios konferencijos metu. Ši Amsterdame registruota ir pagal Nyderlandų teisę veikianti nevyriausybinė organizacija vienija tradicinių, istorinių laivų savininkus, taip pat jūrų muziejus ir kitas jūrinio paveldo srityje dirbančias institucijas visoje Europoje. „Meridianui“ suteiktas šios organizacijos nacionalinio nario statusas.
Rostoke Lietuvos laivas sulaukė didžiulio susidomėjimo, o Klaipėdoje prigijusi tradicija kasmet sezono metu pakelti „Meridiano“ bures, tikėtina, pasklis po Senąjį žemyną, nes ją „paskolinti“ paprašė bent keli istorinius burlaivius prie krantinių eksponuojantys Europos jūrų muziejai.
„Laivas turi istoriją, tai ne privati jachta, o miesto simbolis. Todėl mes ieškome bendraminčių. Visoje Europoje tokie laivai vertinami ir saugomi. Norime iš europiečių pasimokyti ir pasisemti patirties, nes laivą reikia prižiūrėti, užtikrinti jo saugumą, estetinį vaizdą. Kadangi jis turi istoriją, reikia ją panaudoti. Galų gale turime ir mes parodyti tai, ką turime“, – pasakojo VšĮ Klaipėdos jūrinio miesto simbolio burlaivio „Meridianas“ valdybos narys Gediminas Gudavičius.
Norėjo, kad įvertintų kolegos
Vakar apie tai buvo pasakojama Jūrų kapitonų asociacijos nariams, kurie surengė „Meridiane“ savo išvažiuojamąjį posėdį.
Buvusios AB „Lietuvos jūrų laivininkystė“ kapitonas, dabar asociacijos narys Aleksandras Romaškinas 6 metus būdamas pensininkas pagaliau turi laiko skirti savo mėgstamam hobiui – burlaivių modeliams. Pagrindinis pasirinkimo daryti modelį principas – jį turi labai sudominti laivo istorija. Tokių modelių jis yra padaręs apie 20.
Naujausias jo darbas – burlaivio „Meridianas“ maketas, kurį kapitonas padarė per 3 mėnesius. „Mano rankos pasidarė jau labiau įgudusios“, – juokėsi kapitonas. Kadangi jis gyvena netoli, Klaipėdos senamiestyje, sakė ateidavęs dažnai pasižiūrėti į originalą. Į kapitonų susirinkimą jis atsinešė savo kūrinį, kad įvertintų jo darbą kolegos, kurie šiame burlaivyje jaunystėje yra atlikę praktiką.
„Pats įdomiausias dalykas, kad 1944 metais, kai dar karas nesibaigė, Suomija nutraukė karą prieš Sovietų Sąjungą ir stojo į karą prieš Vokietiją kartu su sovietais. Jai buvo paskirta kontribucija – 300 milijonų dolerių, tai buvo milžiniški pinigai. Suomija įsipareigojo Sovietų Sąjungai pastatyti laivų už 66 milijonus dolerių. „Meridianas“ – vienas iš jų„, – pasakojo A. Romaškinas.
Pasak G. Gudavičiaus, tikrai puikiai susipažinusio su „Meridiano“ istorija, A. Romaškinas labai įdomiai pasakoja miesto simbolio istoriją.