Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Išrinkite svarbiausią Lietuvos turizmui 2014 metų įvykį

2014-ieji Lietuvos turizmo srityje buvo pilni nemalonių įvykių – savo veiklą nutraukė du kelionių organizatoriai, kurių bankrotas sujaukė atostogų planus tūkstančiams žmonių. Kai kurie iš jų kompensacijų už neįvykusias keliones tebelaukia, kitiems jau pavyko atgauti dalį sumokėtų pinigų. Tęsiasi ir kaltųjų paieškos – teisėsaugos institucijos dar nepaskelbė verdikto, kam tenka atsakomybė dėl šių turizmo rinkos žaidėjų žlugimo.
Deivės Afroditės gimimo vieta pakeliui į Paphos miestą
Kipras. / Tomos Gaidytės nuotr.

Šie įvykiai atskleidė ir tai, koks neveiklus Valstybinis turizmo departamentas: nors įspėjamųjų žinučių apie gresiančius bankrotus buvo ne viena, valstybės tarnautojai nematė reikalo pasidomėti, kokia situacija su įtarimų keliančiomis turizmo įmonėmis. Kryžiaus kelius turėjo nueiti ir keliautojai, įsigiję keliones iš bankrutavusių kelionių organizatorių – turizmo departamentas kai kuriuos jų pusmetį vedžiojo už nosies, maitindamas vien pažadais.

Siūlome prisiminti ryškiausius 2014 metų Lietuvos turizmo įvykius ir pasidalinti savo nuomone apklausoje bei komentaruose.

„Go Planet Travel“ griūtis – numanytas netikėtumas

Pirmasis didelis „boom“ driokstelėjo vasarą. Liepos 4 dieną paskelbta apie kelionių organizatorės „Go Planet Travel“, priklausančios turizmo holdingui „Grand Go Group Ltd“, bankrotą. Be „Go Planet Travel“, šiam holdingui priklausė atvykstamojo turizmo bendrovė „Go Baltic Travel“ ir bendrovė, kuri verčiasi viešbučių ir sanatorijų plėtra Baltijos šalyse.

Veiklą pradėjusi „Go Planet Travel“ piešė rožinę savo ateitį – tikino, kad mes iššūkį didiesiems rinkos dalyviams – „Novaturui“ ir „Tez Tour“ – ir pasiūlys keliautojams patrauklias keliones populiariomis kryptimis už mažesnes kainas. Turizmo rinkos senbuviams naujoji įmonė iš karto kėlė įtarimų. Nerimauti dėl kompanijos perspektyvų vertė faktas, kad ją įkūrė vieną kelionių organizatorių „Star Team Group“ ir skrydžių bendrovę „Star 1 Airlines“ į bankrotą nuvaręs M.Laivys.

Skaitytojo nuotr./Lietuviai Kipro oro uoste
Skaitytojo nuotr./Lietuviai Kipro oro uoste

Pirmieji būsimos griūties ženklai pasirodė birželio viduryje. Tuomet Kipro oro uoste apie 50 lietuvių, įsigijusių kelionę iš „Go Planet Travel“, daugiau nei dvi su puse valandos laukė, kada galės išskristi namo į Vilnių. Lietuviai širdo ne tik dėl prailgusio laukimo oro uoste, bet ir dėl to, kad jiems kelionę suorganizavusi lietuvių įmonė visą laiką poilsiautojus laikė nežinioje. Niekas nebuvo informuotas, kur yra ir kodėl vėluoja lėktuvas. Jau tuomet sklandė gandai, kad „Go Planet Travel“ gali bankrutuoti. Nepraėjus nė mėnesiui, taip ir įvyko – liepos 4 dieną „Go Planet Travel“ pati paskelbė apie savo nemokumą. Gavęs šiuos duomenis Valstybinis turizmo departamentas sustabdė jos veiklą ir pirmiausia ėmė rūpintis keliones iš „Go Planet Travel“ įsigijusiais turistais, kurie buvo likę Antalijoje. 143 suaugusieji ir 4 vaikai tądien buvo nuskridę į Turkiją, tačiau į viešbučius nebuvo įleisti, nes kelionių organizatorius „Go Planet Travel“ nesumokėjo už juos. Į Lietuvą jie parskraidinti Turizmo departamentui suderinus užsakomąjį skrydį. Specialiu skrydžiu į Lietuvą sugrąžinti ir kiti nemokios „Go Planet Travel“ klientai, kurie atostogavo Graikijoje ir Bulgarijoje.

Gerą šimtą žmonių žinia apie „Go Planet Travel“ bankrotą užklupo Vilniaus oro uoste – į Kretą turėję išskristi keliautojai atostogauti taip ir neišvyko. Vietoje poilsio jiems teko rūpintis, kaip atgauti už keliones sumokėtus pinigus. 

Liepos 10-ąją Valstybinis turizmo departamentas sustabdė UAB „Go Baltic Travel“ kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimą. Įmonė priklauso tiems patiems akcininkams, kaip ir „Go Planet Travel“. Tiek „Go Baltic Travel“, tiek „Go Planet Travel“ priklausė Kipre registruotai įmonei „Grand Go Group“.

Liepos pabaigoje buvo areštuotas „Go Planet Travel“ priklausantis turtas, o teisėsaugos institucijos pradėjo nagrinėti skundus, kuriuos pateikė nukentėję įmonės klientai, partneriai ir Valstybinis turizmo departamentas.  

Rugsėjį paaiškėjo, kad draudimas padengs tik dalį sumos. Tačiau net ir tuos 32 proc. žmonės savo sąskaitose pamatė negreit – prieš tai jiems teko nueiti kryžiaus kelius, susirašinėjant su Turizmo departamentu, kuris beveik pusę metų nukentėjusiesiems žadėjo: „Jau rytoj žinosite, kada atgausite pinigus.“ Laimei, prieš didžiąsias metų šventes įvyko „Kalėdinis stebuklas“ – iš „Go Planet Travel“ keliones, kurios neįvyko, įsigijusiems turistams buvo išmokėtos jiems priklausančios kompensacijos.

„Go Planet Travel“ klientų sąskaitas pasiekė kompensacijos už neįvykusias keliones.
Gruodžio 23 d. „Go Planet Travel“ klientų sąskaitas pasiekė kompensacijos už neįvykusias keliones.

„Freshtravel“ bankrotas: pigios kelionės turistus nuskraidino į niekur

Šių metų kovą kelionių agentūra „Freshtravel“ paskelbė pradedanti organizuoti keliones pati. Bendrovė įkūrė kelionių organizatorių „Plius Travel“ ir keliautojams pradėjo siūlyti pailsėti Turkijoje, Graikijoje, Egipte bei Madeiroje. Pastaroji kryptis susilaukė labai daug dėmesio, nes iki šiol pasiekti Portugalijos salą iš Lietuvos buvo sudėtinga. Nuo pat veiklos pradžios „Freshtravel“ save pristatė kaip pigių kelionių operatorių. Įvairiais kanalais savo paslaugas reklamavusi įmonė, daugiau nei pusę savo kelionių parduodavo per grupinio apsipirkimo portalus grupinis.lt ir beta.lt. Kasdien savo elektroniniame pašte naujus pasiūlymus iš grupinių portalų gaudavę lietuviai graibstyte graibstė „Plius Travel“ keliones, kurių kaina iš tiesų buvo žymiai mažesnė nei kitur. Būtent tai kėlė nerimą rinkoje seniai esančioms įmonėms – kai kurių jų atstovai vėliau teigė matę, kad vystoma panaši schema, kaip ir „Go Planet Travel“ atveju. Tačiau iki rudens „Freshtravel“ veikla vyko sklandžiai. Ar bent jau taip atrodė aplinkiniams.

Madeira
Plius Travel interneto puslapis

Lapkričio 15 dieną „Freshtravel“ vadovas Gediminas Kerys informavo savo partnerius ir Valstybinį turizmo departamentą, jog nuo lapkričio 14 dienos įmonė stabdo veiklą dėl apyvartinių lėšų stygiaus. Pirkėjai apie tai sužinojo iš žiniasklaidos – net lapkričio 15-ąją „Plius Travel“ interneto puslapyje ir grupinių apsipirkimų portaluose buvo galima įsigyti „Freshtravel“ kelionių.

Žinia apie kelionių organizatoriaus bankrotą Turizmo departamentą užklupo baigiantis darbo savaitei – panikos apimti tarnautojai vengė bendrauti su žiniasklaida, teisindamiesi, kad sprendžia šiuo metu svarbiausią klausimą – kaip saugiai ir greitai parskraidinti į Lietuvą kelis šimtus „Plius Travel“ klientų, kurie tuo metu buvo Madeiroje ir dviejuose Egipto kurortuose – Hurgadoje bei Šarm el Šeiche. Iš Portugalijos užsakytu lėktuvu keliautojai grįžo dar tą patį vakarą – jiems tik šiek tiek vėlavo skrydis. Tuo metu Egipte buvę „Plius Travel“ klientai patyrė daugiau nuotykių – viename viešbutyje administracija nesutiko išleisti lietuvių į oro uostą, kol nebus sumokėta „Plius Travel“ skola. Tačiau galiausiai keliautojai iš Egipto sėkmingai pasiekė Lietuvą. Netrukus paaiškėjo, kad šioms gelbėjimo operacijoms buvo išleista didžioji dalis „Plius Travel“ draudimo sumos. Todėl keliones, kurios nebeįvyks, iš „Freshtravel“ įsigiję keliautojai greičiausiai liks be kompensacijų arba gaus simbolines sumas.

Vilčių nukentėjusiesiems suteikė bendrovė „Cherry Media LT“, valdanti grupinio apsipirkimo portalus grupinis.lt ir beta.lt Jos vadovas Vilius Juraitis žadėjo, kad darys viską, jog per juos neįvykusias „Plius Travel“ keliones įsigiję keliautojai atgautų dalį sumokėtų pinigų. Tačiau gražūs pažadai greičiausiai taip ir liks tik pažadais, mat bendrovė, įsigilinusi į situaciją, nutarė pirmiausia žiūrėti savų interesų. Supratę, kad niekas kitas jų interesų neapgins, daugiau nei tūkstantis „Freshtravel“ klientų susivienijo ir ketina kartu ieškoti teisybės. Jie siekia ne tik atgauti kompensacijas, tinkamai nubausti „Freshtravel“ vadovą, bet ir sukurti precedentą Lietuvos teisinėje sistemoje.

Lieka tikėtis, kad ilgas „popierinis“ bendravimas su valstybinėmis teisėsaugos institucijomis nenuslopins jų ryžto ir žmonėms pavyks apginti savo teises. 

Po bankrotų – kritika departamentui, tačiau esminių pokyčių nebuvo

Kelionių organizatorių žlugimas išprovokavo aršias diskusijas dėl Turizmo departamento veiklos. Kritikos jam negailėjo nei politikai, nei visuomenės veikėjai. Vienas jų, praeityje garsus dainininkas Tomas Augulis, nevyniojo žodžių į vatą ir departamentą pavadino „senu pūvančiu organizmu“. Tuometinė departamento vadovė kritiką atrėmė kaltinimais kitoms institucijoms. Kalbų netrūko, tačiau realūs pokyčiai prasidėjo tik rudenį. Spalį Ūkio ministerija paskelbė, kad ieškos naujo Valstybinio turizmo departamento vadovo. Konkursas paskelbtas, kai iki šiol departamentui vadovavusi ir aršios kritikos bei Ūkio ministro papeikimo žlugus „Go Planet Travel“ sulaukusi Raimonda Balnienė pasibaigus kadencijai paliko departamento vadovo kėdę. Tiesa, iš departamento ji nedingo – ir toliau dirba karjeros valstybės tarnautoja – užima vyriausiojo patarėjo pareigas.

„Ak Bars Aero“ nuotr./Valstybinio turizmo departamento direktore Raimonda Balnienė
„Ak Bars Aero“ nuotr./Buvusi VTD direktorė Raimonda Balnienė

Nuo jos pasitraukimo departamentui laikinai vadovavo buvęs R.Balnienės pavaduotojas – Juozas Raguckas, kuriam teko „laimė“ savo kailiu patirti „Freshtravel“ bankrotą ir atlaikyti po to kilusią dar vieną kritikos audrą.

Tačiau tai, regis, jau praeityje. Nuo sausio Valstybinio turizmo departamento vadovo poste pradės dirbti nauja vadovė – konkursą laimėjusi Jurgita Kazlauskienė. Svarbiausios Lietuvos turizmo institucijos vairas patikėtas moteriai, kuri, regis, turi patirties turizmo srityje – J.Kazlauskienė yra Europos kurortų asociacijos viceprezidentė, taip pat vadovavo Lietuvos kurortų asociacijai. Kokius pokyčius naujoji vadovė įneš į sustabarėjusios institucijos darbą, ji neatskleidžia. Pirmuosius komentarus žada duoti tik oficialiai pradėjusi darbą departamente.

Kelionių organizatorių bankrotai paspartino Turizmo įstatymo pataisas, kurias Seimas patvirtino šiemet rudens sesijos metu. Naujajame įstatyme numatyta griežtesnė turizmo rinkos dalyvių kontrolė. Kai kurioms kelionių agentūroms naujasis Turizmo įstatymas grasina permainomis – joms gresia išnykimas. Naujovių pataisos įnešė ir į gidų gyvenimą. Kol kas sunku prognozuoti, ar griežtesnis įstatymas atneš taip laukiamą ramybę į Lietuvos turizmo rinką, kurioje dūmų netrūksta ir kalbant apie stambiuosius rinkos dalyvius. 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos