„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Negirdėti faktai apie juodąsias dėžes: tikroji spalva ir pavadinimas – kitoks

Po kiekvienos aviakatastrofos žiniasklaidoje girdime apie ieškomas juodąsias dėžes, kuriose sukaupta labai svarbi informacija, galinti padėti atskleisti nelaimės priežastis. „The Insider“ pateikia mažai žinomus faktus apie šiuos paslaptingus įrenginius, nuo šeštojo dešimtmečio padedančius stiprinti aviacijos saugumą.
„AirAsia“ lėktuvo juodoji dėžė
„AirAsia“ lėktuvo juodoji dėžė / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Juodoji dėžė visai ne juoda

Iš tiesų juodosios dėžės net nėra juodos. Jos yra nudažytos ryškia spalva, vadinama „tarptautine oranžine“. Paprastai šis atspalvis asocijuojasi su San Frasisko Auksinių vartų tiltu ar mokinių bei studentų naudojamu žymikliu (markeriu). Taip siekiama, kad įrenginiai lėktuvo nuolaužų krūvoje būtų kiek įmanoma labiau matomi.

AFP/„Scanpix“ nuotr./„Juodoji dėžė“ iš „Lion Air“ lėktuvo
AFP/„Scanpix“ nuotr./„Juodoji dėžė“ iš „Lion Air“ lėktuvo

Tikrasis pavadinimas – kitoks

Juodosios dėžės nėra tikrasis įrenginių pavadinimas, daugybė žmonių nežino, kodėl šis terminas vis dar vartojamas. Vieni mano, kad to priežastis – paslaptingos įrenginių savybės. Kiti spėlioja, kad tai susiję su spalva – nuolaužose rasti prietaisai paprastai būna padengti pelenais.

Kad ir kokia būtų to priežastis, greičiausiai neišgirsite aviacijos profesionalų, vartojančių pavadinimą juodosios dėžės. Jie kalba apie „skrydžio duomenų registratorius“ arba „lakūnų kabinos balso įrašymo įrenginius“.

„Scanpix“/„Caters News Agency“ nuotr./Lėktuvas
„Scanpix“/„Caters News Agency“ nuotr./Lėktuvas

Du komponentai

Techniškai lėktuve nėra vienos juodosios dėžės. Tai – įrenginys, sudarytas iš dviejų dalių: skrydžio duomenų registratoriaus (FDR) ir lakūnų kabinos balso įrašymo įrenginio (CVR).

Skrydžio metu FDR registruoja informaciją apie patį lėktuvą, pavyzdžiui, kryptį ir greitį, o CVR įrašinėja įgulos pokalbius, radijo ryšiu perduodamą informaciją, variklio garsus ir įspėjamuosius signalus.

BEA nuotr./Juodoji dėžė iš „Germanwings“ lėktuvo
BEA nuotr./Juodoji dėžė iš „Germanwings“ lėktuvo

Kartais FDR ir CVR yra sujungiami į vieną įrenginį, tačiau paprastai tai – du atskiri prietaisai. Be to, juos pagaminti atsieina nepigiai. Skrydžio duomenų registratoriaus ir lakūnų kabinos balso įrašymo įrenginio sistemos gamyba gali atsieiti 10–15 tūkst. dolerių (8,9–13,36 tūkst. eurų).

Žmogiškosios klaidos faktorius

Žmogiškosios klaidos faktorius išlieka viena pagrindinių priežasčių, kodėl juodosios dėžės vis dar naudojamos. Šeštajame dešimtmetyje komercinių lėktuvų aviakatastrofas padėjęs tirti australų mokslininkas Davidas Warrenas teigė, kad jei tyrėjai žinotų, kas nutiko prieš lėktuvui nukrentant, būtų paprasčiau sustiprinti kitų skrydžių saugumą.

Nors pasitaiko ir mechaninių gedimų, dažniausia aviakatastrofų priežastimi išlieka pilotų klaidos. Greičiausiai dėl to egzistuoja ne tik skrydžio duomenų registratorius, bet ir CVR.

Įrašinėjama į atminties korteles

„The Insider“ rašo, kad iš pradžių skrydžio duomenų registratoriai įrašinėdavo duomenis į magnetines juosteles. Vėliau dėl technologinės pažangos duomenis imta įrašinėti į kietas atminties korteles, kurios naudojamos ligi šiol.

Šiandien atminties kortelės laikomos titaniniame ar plieniniame dėkle. Taip svarbūs duomenys išlieka saugūs net ir tuo atveju, jei registravimo įrenginiai aviakatastrofos metu yra visiškai sunaikinami.

25 valandos skrydžio duomenų

Lakūnų kabinos balso įrašymo įrenginys įrašinėja tik dvi paskutines valandas garso medžiagos, užsipildžius atminčiai imama garsus įrašinėti iš naujo. Savo ruožtu FDR gali sutalpinti iki 25 valandų informacijos apie lėktuvo padėtį, greitį ir degalų lygius.

Iki 1000 parametrų vienu metu

Skrydžio duomenų registratorius vienu metu gali sekti iki tūkstančio skirtingų parametrų, įskaitant degalų lygius, temperatūrą, kryptį, greitį ir t.t. Nuo 2008-ųjų reikalaujama, kad visi nauji lėktuvai vienu metu fiksuotų mažiausiai 91 parametrą.

Rasti vandenyne? Įmanoma

Kiekvienas skrydžio duomenų registratorius turi įrankį, vadinamą „povandeninės lokacijos spinduliu“ (ULB) – jis padeda aptikti lėktuvą, nukritusį į vandens telkinį. Vos atsidūręs vandenyje ULB išsiunčia akustinį signalą, kurį vykdantieji paiešką gali aptikti specialiu įrenginiu.

Įrenginiai – lėktuvo gale

Nors CVR įrašinėja garsą lakūnų kabinoje, joje galima rasti tik kelis mikrofonus – pats įrenginys stūkso lėktuvo gale. Kadangi ši lėktuvo dalis aviakatastrofų metu paprastai nukenčia mažiausiai, tokia lokacija neleidžia visiškai sunaikinti FDR ir CVR.

Klausytis gali ne visi

Kai po aviakatastrofos FDR ir CVR randami, įrenginiai nugabenami į specialią laboratoriją, kurioje atliekama analizė. Atkūrus duomenis, jie perduodami specialiam iš aviacijos ekspertų sudarytam komitetui. Perklausę CVR įrašus ir išanalizavę FDR duomenis, jie bando nuspėti, kas sukėlė incidentą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs