Žinau žinau – reikia dirbti tiek, kad perkant bilietus ranka pati automatiškai žymėtų vietas verslo klasės salone. Pigių skrydžių bendrovės gali pasiūlyti tokias juokingai mažas kainas todėl, kad į vieną lėktuvą sutalpina daugiau žmonių. Dėl to dejuoti tiesiog beprasmiška – galite rinktis arba pigų, arba patogų skrydį. Tačiau šį tą pakeisti visgi įmanoma. JAV startuolis „Molon Labe Seating“ sukūrė visiškai naują lėktuvo sėdynių konstrukciją, kuri ne tik keleiviams suteikia daugiau vietos, bet dar ir padeda oro linijoms sutaupyti pinigų.
Tikriausiai vienintelės sėdynės, kurios patiks ir oro linijoms, ir keleiviams
Oro linijos norėtų savo lėktuvuose turėti kiek įmanoma mažesnes ir lengvesnes sėdynes. Kuo daugiau keleivių lėktuve, tuo daugiau pinigų galima uždirbti iš vieno skrydžio. Būtent dėl to kuriamos šiurpiai atrodančios pusiau stovimos sėdynės, kurios anksčiau ar vėliau vis tiek suras kelius į pigių oro linijų orlaivius. Tačiau keleiviai nori didelių, minkštų ir ergonomiškų sėdynių. Šie norai nėra suderinami, tačiau gal pavyks surasti kompromisą.
„Molon Labe Seating“ išradimas yra būtent tai, kas patiks ir keleiviams, ir oro linijoms. Sėdynių gamintojas nesirūpina vieta kojoms ar keleivių skaičiumi lėktuve – tai ir toliau spręs oro linijos. Tačiau pavyko paplatinti sėdynes ir taką (!), sukurti patogią atramą kiekvieno keleivio alkūnėms ir net galimybę leisti neįgaliesiems ateityje skristi jų pačių vežimėliuose. Bet kaip tai įmanoma? Juk fiuzeliažas nėra guminis, kad pavyktų sumontuoti platesnes sėdynes ir kartu padidinti tako plotį.
Genialusis sprendimas – sėdynių išdėstymas skirtingame aukštyje. Tiksliau – vidurinė trijų sėdynių modulio vieta yra žemesnė ir šiek tiek pastumta atgal. Tai reiškia, kad sėdynių rėmai šiek tiek persidengia, o keleiviai nebesitrina pečiais.
Įprastų ekonominės klasės sėdynių plotis yra apie 45,7 cm – tokio pločio yra ir „Molon Labe Seating“ lango ir tako sėdynės. Tuo tarpu vidurinės sėdynės plotis siekia net 53,3 cm. Taigi, viduryje sėdintis keleivis gali džiaugtis didesne erdve, o ir šoniniai keleiviai jausis šiek tiek laisviau, tačiau bendras trijų sėdynių modulio plotis nesiskiria nuo standartinio, todėl tako plotis išlieka toks pat – skrydžių palydovai toliau stumdys standartinius vežimėlius.
Geros naujienos čia nesibaigia. Zigzago forma pasižymi ne tik sėdynių modulio architektūra, bet ir porankiai – galinė jų dalis yra žemesnė už priekinę. Šoninėse sėdynėse sėdintys keleiviai užims aukštesnį porankių laiptelį, o štai žemesnė zona liks sėdinčiam viduryje. Daugiau jokio stumdymosi alkūnėmis – kiekvienas turės jam skirtą vietą.
Minėjome, kad šios „Molon Labe Seating“ sėdynės patiks ir oro linijoms, todėl tikriausiai jau susimąstėte, kodėl. Žinoma, jos greičiausiai bus brangesnės, nes jų konstrukcija nėra tokia paprasta kaip tų, kurios gaminamos dabar, tačiau juk laimingas keleivis sugrįžta. Dar daugiau – šios sėdynės padės sutaupyti degalų. Kaip? Kad taptų aišku, pažvelkime į „Molon Labe Seating“ siūlomus modelius.
„S1 Space Seat“ – bazinis modelis. Tai – pats paprasčiausias modelis, skirtas pigių skrydžių oro linijoms. Vietoje ekranų sėdynių nugarėlėse yra telefonų ir planšetinių kompiuterių laikikliai. „Molon Labe Seating“ taip pat žada daugiau USB lizdų telefonų įkrovimui, tačiau ar jie būtų siūlomi priklausys nuo oro linijų.
„S2 Stagger Seat“ – aukštesnės klasės modelis. Šio ir S1 modelių konstrukcija yra identiška, tačiau S2 turi reguliuojamą atlošą ir galvos atramą. Tokios sėdynės būtų montuojamos aukštesnės-ekonominės klasės salonuose.
Keleiviai filmus galės žiūrėti ne savo telefonų ar planšečių ekranuose, o didžiuliuose sėdynių nugarėlėse sumontuotuose ekranuose. Įdomu tai, kad viduryje sėdintis keleivis džiaugsis ne tik platesne sėdyne, bet ir didesniu 18,5 colių ekranu, kai visi kiti žiūrės į 15,6 colių įrenginius.
„S3 Side-Slip Seat“. Tai – dar vienas modelis be jokių ekranų, skirtas pigių ar trumpų skrydžių oro linijų ekonominių klasių salonams. Ir būtent šis modelis labiausiai patiks oro linijoms, kurios siekia sumažinti lėktuvų eksploatacijos kaštus. Išorinę (tako) S3 modelio sėdynę galima paslinkti ant vidurinės – kadangi centrinė sėdynė yra žemiau ir šiek tiek pastumta atgal, tako sėdynė gali būti pastumta virš jos. Tai leidžia padvigubinti tako plotį, todėl keleiviai į lėktuvą turėtų sulipti 4-6 minutėmis greičiau. Sutrumpėjusi laipinimo procedūra sutrumpins ir variklių darbo laiką, todėl oro linijos sutaupys degalų. Žinoma, 5 minutės nėra daug, tačiau visos bendrovės kontekste per metus susidarys didelis finansinis laimėjimas.
„Molon Labe Seating“ teigia, kad S3 sėdynės pagreitina laipinimą net jei oro linijos nenaudoja kokių nors protingų laipinimo schemų. Žinoma, idealiu atveju arčiau tako sėdintys keleiviai neskubėtų įlipti pirmieji. Tiesa, nieko blogo nenutiks, net jei žmogus atsisės ant skrydžiui neparuoštos tako sėdynės ir pasitrauks tik tada, kai įlips viduryje sėdėsiantis keleivis. Slankiojanti sėdynė prieš kylant privalės būti užfiksuota skrydžio padėtyje – tik tuomet keleivis galės užsisegti saugos diržą. S3 sėdynių modulis bandomas nuo 2015-ųjų – apkrovos bandymus konstrukcija atlaikė be priekaištų.
„Molon Labe Seating“ jau kuria ir S3 versiją, kuri leis slankiojančią sėdynę užfiksuoti ir kitoje padėtyje – trijų sėdynių modulis galės būti paverčiamas dviviečiu. Tai atvers papildomos vietos, kurioje galės būti tvirtinamas neįgaliojo vežimėlis – taip judėjimo negalią turintys keleiviai galės keliauti patogiausiu būdu.
Slankiojančios sėdynės taip pat pravers ir valant lėktuvo saloną. Tai yra tiesiog geresnė konstrukcija, nors pačios sėdynės neabejotinai kainuos daugiau.
Ar pamatysime „Molon Labe Seating“ sėdynes lėktuvuose?
„Molon Labe Seating“ sėdynės jau sulaukė JAV Federalinės aviacijos administracijos palaiminimo. Kompanija teigia, kad vienos Šiaurės Amerikos oro linijos jau pateikė užsakymą ir per artimiausius kelis mėnesius pademonstruos naująsias sėdynes keleiviams. Tikėtina, kad pirmiausia į rinką žengs S1 modelis be slankiojančių sėdynių, tačiau su ta plačią vidurine vieta ir kiekvienam keleiviui skirtais porankiais. Ir tai yra tiesiog puiku!
Žmonės per pastaruosius kelis dešimtmečius, sakykime, padidėjo. Didesnis keleivio užpakalis jau sunkiai telpa į dabar naudojamas sėdynes. Dabar „Molon Labe Seating“ pašalina bent dalį mažų sėdynių problemos – pečiais keleiviai nebesitrins. Jei tai tikrai padės oro linijoms šiek tiek sutaupyti, galbūt tų pusiau stovimų sėdynių atėjimas bus nustumtas dar keleriais metais tolyn.
Nors „Molon Labe Seating“ kompanija yra vadinama startuoliu, ji įkurta dar 2011 metais. Jos vadovas ir įkūrėjas Hankas Scottas anksčiau buvo Australijos karinio jūrų laivyno pilotų instruktorius, „Sikorsky“ pilotas-bandytojas ir Kolorado universiteto inžinierius-instruktorius. Verslininkas neabejoja, kad vos įžengusi į rinką „Molon Labe Seating“ taps pelninga kompanija. Turint omenyje, kokius privalumus siūlo šios sėdynės, greičiausiai jas išvysime jau visai greitai.