Į Hurgadą M.Saulis vyko lapkričio 3-11 dienomis. 1950 litų kainavusią kelionę pirko iš kelionių agentūros „West Express“. Ją užsisakė iš anksto – rinkosi patikrintą variantą: viešbutį su „viskas įskaičiuota“ paketu. 8 paras lietuvis turėjo praleisti aktyvaus poilsio mėgėjų rojumi vadinamame Sama Bay, prie Raudonosios jūros. Čia galima mėgautis įvairiomis vandens sporto pramogomis – plaukioti jėgos aitvaru, burlente ir pan.
Į viešbutį – taksi už savo pinigus
Kartu su M.Sauliumi vykę draugai ketino nuomotis vietoje visą sportui reikalingą inventorių. Pašnekovas nusprendė vežtis savo jėgos aitvarą. „Patikrinau – viskas tilpo į kelionių operatoriaus „Novaturas“ nurodytus 20 kg. Neviršijau nei svorio, nei apimčių. Todėl į oro uostą važiavau ramus“, – sakė lietuvis. Tačiau nusileidus Egipte jo laukė pirmasis nemalonus netikėtumas. Iš oro uosto į viešbutį lietuvius vežė užsakytas autobusas. Į jį įlipo ir M.Saulis, bet netrukus jam teko krapštytis laukan – gidai susidomėjo krepšiu.
Turbūt visiems yra tekę girdėti anekdotinių situacijų, kai sporto inventorių supakavus į kartoninę dėžę ir nurodžius, kad tai statybinės medžiagos, oro skrydžių kompanijos papildomo mokesčio nereikalauja arba taikomas mažesnis mokesnis nei sporto inventoriui – slidėms, snieglentėms, jėgos aitvarams, – teigė M.Saulis.
„Mano bagažo krepšys nuo kitų poilsiautojų krepšių skyrėsi nebent tuo, kad ant jo puikavosi žinomos jėgos aitvarų bendrovės „Mystic“ ženklas. Bagažinėje daugiau vietos nei kiti jis neužėmė. Tačiau, nepaisant to, gidė pareikalavo imti savo tašę ir vežtis ją su taksi. Kai paklausiau, kodėl negaliu važiuoti su visais, paaiškino, kad yra buvę atvejų, kai autobusu vežamas sportinis inventorius buvo sugadintas. Kadangi po to poilsiautojai skundėsi, jie nebeveža autobusu panašių daiktų“, – pasakojo lietuvis.
Anot jo, argumentai, kad sugadinti jėgos aitvarą trumpos kelionės metu beveik neįmanoma, niekam nebuvo įdomūs.
„Suprasčiau, jei tai būtų banglentė – ji užima daugiau vietos, iš tikrųjų gali sulūžti. Bet čia kaitas, kuris niekuo nesiskiria nuo rūbų maišo – jo nei sugadinsi, nei sulaužysi. Be to, vietos užima tiek, kiek ir kiti rūbų pilni krepšiai“, – piktinosi pašnekovas.
Išprašytas iš autobuso, lietuvis viešbutį pasiekė taksi. Už 50 kilometrų kelionę (toks atstumas tarp oro uosto ir viešbučio) jis sumokėjo 40 eurų.
„Man paaiškino, kad, jei būčiau iš anksto perspėjęs apie vežamą jėgos aitvarą, būtų užsakę specialų transportą. Taip ir buvo padaryta grįžtant į oro uostą. Tačiau aš vis tiek turėjau už kelionę mokėti papildomai. Žinoma, mažiau nei į priekį. Užsakytu transportu kelionė iš viešbučio į oro uostą man kainavo apie 40 dolerių. Vis dėlto tai buvo papildomos išlaidos“, – nemalonias kelionės detales vardino lietuvis.
Pakratyti kišenes M.Sauliui teko ir Hurgados oro uoste. Nors skraidinamas bagažas neviršijo leistino svorio bei išmatavimų (1 bagažo krepšys, 20 kg), skrydžių kompanijos „Small Planet Airlines“ atstovas pareikalavo sumokėti papildomą 40 eurų mokestį. Priežastis ta pati: bagažo krepšyje kartu su asmeniniais daiktais gabenama jėgos aitvarų įranga.
Pigiau nuomotis nei vežtis savo
Savo istorija nusprendęs pasidalinti M.Saulis įsitikinęs: apie galimas papildomas išlaidas jį turėjo įspėti prieš kelionę. Žinodamas tai, jog už sportinį inventorių reikės papildomai mokėti oro uoste ir pačiam rūpintis jo pervežimu į viešbutį bei iš jo, lietuvis greičiausiai būtų jėgos aitvarą palikęs namuose.
„Su juo kaitavau gal pusantros dienos, visą kitą laiką leidau su nuomota burlente. Jei būčiau žinojęs, kad dėl kaito papildomai teks išleisti 160 eurų (tiek susidarė su oro uosto mokesčiu ir pervežimo išlaidomis, – aut. past.), greičiausiai būčiau jo nesivežęs, o nuomojęsis Hurgadoje. Panašiai tiek ir kainuoja jėgos aitvaro nuoma“, – teigė M.Saulis.
Pašnekovas juokavo, kad ateityje mokysis gudrauti: „Turbūt visiems yra tekę girdėti anekdotinių situacijų, kai sporto inventorių supakavus į kartoninę dėžę ir nurodžius, kad tai statybinės medžiagos, oro skrydžių kompanijos papildomo mokesčio nereikalauja arba taikomas mažesnis mokesnis nei sporto inventoriui – slidėms, snieglentėms, jėgos aitvarams“.
„Novaturas“: ateityje nesklandumus spręsime operatyviau
Šią situaciją sužinoję kelionių operatoriaus atstovai pripažįsta, kad klientas patyrė nepatogumų.
Vis daugiau poilsiautojų pageidauja skraidintis savo pamėgtų sportų rūšių inventorių ir mes rūpinamės, kad atostogų metu jie galėtų mėgautis savo mėgstamais užsiėmimais be jokių rūpesčių, – sakė „Novaturo“ Rinkodaros projektų vadovė Dovilė Zapkutė
„Sužinoję apie šią situaciją, susisiekėme su klientu ir viską išsiaiškinę skiriame dar didesnį dėmesį mūsų klientams, su savimi gabenantiems sporto inventorių. Tendencijos rodo, kad vis daugiau poilsiautojų pageidauja skraidintis savo pamėgtų sportų rūšių inventorių ir mes rūpinamės, kad atostogų metu jie galėtų mėgautis savo mėgstamais užsiėmimais be jokių rūpesčių“, – sakė „Novaturo“ Rinkodaros projektų vadovė Dovilė Zapkutė.
M.Saulis 15min.lt sakė, kad „Novaturo“ atstovai jam siūlė kompensuoti patirtas išlaidas – sumokėti tiek, kiek jam kainavo jėgos aitvaro pervežimas iš oro uosto į viešbutį ir atgal. Tačiau pinigų vilnietis atsisakė.
„Pasakiau, kad man rūpi ir kiti keliautojai, kurie vežasi sporto inventorių“, – teigė vyras. Kitą pasiūlymą, kurį pateikė „Novaturas“, – galimybę būsimos kelionės metu nemokamai persivežti savo jėgos aitvarą ar kitą sportinį inventorių – jis sako dar apsvarstysiantis.
Apie papildomus mokesčius turi informuoti iš anksto
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Turizmo ir atlygintinų medicininių paslaugų skyriaus vedėja Solveiga Kuzienė keliautojams patarė gerai įsiskaityti į kelionių organizatorių pateikiamus dokumentus.
„Iš mūsų darbo praktikos matyti, kad vartotojams sudarant turizmo paslaugų sutartis paprastai suteikiama atmintinė apie jų teises, taip pat ir apie bagažui taikomus reikalavimus. Aviakompanijos visada taiko tam tikrus apribojimus nestandartinio dydžio bagažui, pavyzdžiui, sportiniam inventoriui. Deja, neretai patys vartotojai nesusipažįsta su jiems pateikiamais dokumentais“, – teigė vartotojų teises ginančios įstaigos atstovė.
Anot jos, keliautojui, perkančiam kelionę iš agentūros, kelionių organizatorius turi suteikti išsamią ir neklaidinančią informaciją apie kelionę: transporto priemones, kuriomis vykstama, jų charakteristikas ir kategoriją, apgyvendinimo tipą, objekto vietą, kategoriją ar patogumų lygį ir pagrindinius ypatumus bei klasę (pagal atitinkamas priimančiosios valstybės taisykles), maitinimą, maršrutą, valstybių, į kurias vykstama, pasienio formalumus ir vizų gavimo tvarką, laiką, per kurį vizos gaunamos, turizmo paslaugų teikimo sutarčių įforminimo tvarką ir sąlygas ir kt.). Į šį sąrašą patenka ir informacija apie bagažą.
„Minėtu atveju neaišku, ar tokia informacija turistui buvo suteikta“, – sakė VVAT atstovė.
Už jėgos aitvarą papildomai sumokėti turėjusiam M.Sauliui specialistė patarė raštu kreiptis į kelionių organizatorių.
„Nepavykus pretenzijų išspręsti kelionės metu, turistas pretenzijas kelionės organizatoriui gali pareikšti raštu per 15 darbo dienų nuo kelionės pabaigos.
Kelionės organizatorius privalo turistui raštu atsakyti į pareikštas pretenzijas per 15 darbo dienų nuo pretenzijų gavimo dienos. Ginčai dėl turizmo paslaugų teikimo sutarties netinkamo vykdymo ar nevykdymo sprendžiami derybomis. Jei vis dėlto nepavyksta susitarti – Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Ginčus dėl turizmo paslaugų teikimo sutarties netinkamo vykdymo ar nevykdymo ikiteismine tvarka nagrinėja mūsų tarnyba, VVTAT“, – sakė S.Kuzienė.
Lietuvos keliautojai į tarnybą kreipiasi retai: per šiuos metus dėl kelionių organizatorių teikiamų paslaugų iš viso buvo gauti 57 skundai. Daugiausia vartotojai skundėsi dėl apgyvendinimo paslaugų kokybės, taip pat dėl sutarties sąlygų pakeitimo. Dėl papildomų mokesčių skundų nėra gauta.