Spalvų reikšmės
Nors lėktuvų nusileidimo takų paviršių būna įvairiausių, nuo metalinių lėktuvnešių iki sniego dangos Antarktidoje, bet dažniausiai oro uostuose naudojama asfaltbetonio ar betono danga. Kad didelėje teritorijoje būtų lengviau ir saugiau orientuotis, danga yra ženklinama horizontaliosiomis linijomis, kurios daugelyje oro uostų reiškia tą patį.
Anot Vilniaus oro uosto Aerodromo operacijų skyriaus vadovo Arūno Vengraičio, orlaiviams skirtas horizontalusis ženklinimas nuo ženklinimo keliuose skiriasi savo reikšmėmis.
„Vienos linijos yra skirtos tik orlaiviams, kitos – tik oro uosto transportui ir orlaivius aptarnaujančiam personalui judėti. Keliuose ištisinė linija skiria eismo juostas, o oro uostuose ant kilimo ir tūpimo tako esanti ašinė (centrinė) linija padeda orlaivių pilotams vizualiai orientuotis tūpiant ir kylant.
Saugiam riedėjimui iki stovėjimo aikštelių orlaiviams yra skirtos vedlinės (nukreipiančios) linijos, kurios jungia visą maršrutą, pradedant nuo kilimo ir tūpimo tako, per riedėjimo takus, peroną iki sustojimo vietos. Visos jos reikalingos siekiant užtikrinti saugius atstumus nuo riedančio orlaivio sparnų iki artimiausios kliūties. Horizontaliųjų linijų yra ir orlaivių stovėjimo aikštelėse. Jos nurodo tikslią orlaivio sustojimo vietą ir saugias orlaivių aptarnavimo ir techninės priežiūros ribas“, – pasakoja A.Vengraitis.
Aerodromo operacijų skyriaus vadovas pabrėžia, kad paprastai naudojamos trijų spalvų linijos ir simboliai.
„Kilimo ir tūpimo take baltas ženklinimas yra skirtas tik orlaiviams. Specialiu baltu ženklinimu yra žymimas tako centras, tako pradžia ir pabaiga bei tūpimo zonos. Perone orlaiviams skirtas ženklinimas, pavyzdžiui, vedlinės linijos, žymimos geltonai, o baltas ženklinimas skirtas transportui. Raudonas ženklinimas perone skirtas orlaivius aptarnaujančiam personalui, transportui ir įrangai“, – teigia A.Vengraitis.
Reikia nuolatinės priežiūros
Kad darbas oro uoste vyktų sklandžiai ir saugiai, tiek kilimo ir tūpimo taką, tiek perono teritoriją reikia nuolat prižiūrėti. Oro uostų takai ir peronai visuomet turi būti švarūs. Ant jų negali kauptis vanduo, o žiemą turi būti valomas sniegas ir šalinamas ledas.
Kilimo ir tūpimo takas žymimas ne tik horizontaliuoju ženklinimu, bet ir šviesos signaliniais žiburiais, naudojamais tiek dieną, tiek naktį bei esant prastam matomumui. Šviesos signalų lempomis taip pat reikia rūpintis – matuoti skleidžiamos šviesos ryškumą, jas keisti arba valyti.
A.Vengraitis pasakoja, kad Vilniaus oro uoste reguliariai atnaujinamas ir horizontalusis ženklinimas: „Kilimo ir tūpimo tako ašinė linija ir tūpimo zonų linijos atnaujinamos 3–4 kartus per metus. Perono ir kitos kilimo bei tūpimo tako linijos atnaujinamos vieną kartą per metus.“
Jei šios linijos tampa nebereikalingos, jos yra šalinamos. Valyti gali būti naudojamos įvairios priemonės – nuo linijų šalinimo cheminėmis medžiagomis iki valymo smėlio srove. Paprastai valoma ne tik nebereikalinga linija ar simbolis, bet ir aplink jį esanti erdvė, kad nuvalytas plotas būtų stačiakampio formos ir pilotai negalėtų įžvelgti, koks buvo ženklinimas, ir neinterpretuotų nuvalytų vietų kaip simbolių.
Linijos valomos stipria vandens srove
Oro uostuose judėjimas yra labai intensyvus, todėl linijų šalinimo darbai turi būti atliekami greitai ir taip, kad teritorija iš karto vėl būtų galima naudotis. Vienas patogiausių ir greičiausių oro uostuose naudojamų linijų valymo būdų yra jų šalinimas aukštu vandens slėgiu.
Saugaus eismo bendrovės „Biseris“ komercijos ir tyrimų direktorius Boleslovas Vengrys pasakoja, kad šis metodas išpopuliarėjo dėl kelių priežasčių.
„Norint oro uoste atlikti darbus reikia viską itin kruopščiai planuoti. Kuo greičiau atliekami darbai ir vėl galima naudotis teritorija, tuo geriau. Mašina, naikinanti ženklinimą aukštu vandens slėgiu, nuvalo linijas beveik nepakenkdama paviršiui, o nuvalyti dažai ir nešvarumai iš karto susiurbiami į rezervuarą. Dar vienas jos privalumas, kad mašina veikia tyliai ir nekelia dulkių“, – teigia specialistas.
Valymas aukštu vandens slėgiu gali padėti spręsti dar vieną oro uostų problemą – šalinti ant kilimo ir tūpimo takų esančią orlaivių padangų gumą.
„Ant tako besikaupianti padangų guma mažina sukibimą ir gali pailginti stabdymo kelią, o ši mašina ne tik pašalina linijas, bet ir nuo dangos nuvalo prikibusią gumą“, – pasakoja B.Vengrys.
Pernai Lietuvoje ženklinimo šalinimas aukšto vandens slėgio technologija buvo išbandytas Vilniaus gatvėse, o šią gegužę jos veikimas demonstruotas Vilniaus oro uoste.