Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Tragiški įvykiai pasaulyje, kurie amžiams pakeitė oro uostų veiklą: bombas slėpė net batuose

Šių dienų patirtis oro uosto patikros punktuose labai skiriasi nuo to, kokia ji buvo anksčiau. Prieš daugiau nei kelis dešimtmečius keleiviams pasiekti skrydžio įlaipinimo vartus buvo paprasta ir tai ilgai neužtrukdavo. O štai šiandien tenka palaukti gerokai ilgesnėse eilėse, praeiti kelis kartus sudėtingesnes patikros procedūras. Pastariesiems pokyčiams įtakos turėjo tam tikri pasaulį sukrėtę įvykiai.
Lėktuvas
Lėktuvas / 123RF.com nuotr.

Anksčiau patikrinimai buvo laisvesni

Sunku įsivaizduoti, kad prieš daugiau nei keletą dešimtmečių lėktuvų keleiviai galėjo patekti į oro uostą likus kelioms minutėms iki skrydžio. Antžeminio orlaivių aptarnavimo bendrovės „Litcargus“ personalo direktorės Astos Jurėnaitės teigimu, tais laikais apsaugos patikra buvo daug laisvesnė nei yra dabar.

„Anuomet žmonės pro arkinį metalo ieškiklį eidavo su viršutiniais rūbais: avėdavo batus, vilkėdavo paltus ar striukes. Praktiškai galėjo eiti tiesiai prie skrydžio vartų. Jų net nestabdydavo papildomai patikrinti skrydžio bilietų ir asmens dokumento“, – bendrovės pranešime spaudai pasakoja A.Jurėnaitė.

Įdomus momentas tas, kad keleivį lydintys asmenys – šeimos nariai, sutuoktiniai ar pan. – galėjo kartu eiti su keleiviu iki įlaipinimo vartų ir ten atsisveikinti.

123RF.com nuotr. / Patikra oro uoste
123RF.com nuotr. / Patikra oro uoste

„Iš tiesų, keleivio išlydėtuvės keliaujant lėktuvu ar kita transporto priemone mažai kuo skyrėsi. Keleivį išlydintys asmenys praktiškai galėjo kartu su juo žengti iki įlaipinimo vartų. Kitaip tariant, akimis palydėti nuo lėktuvo pakilimo tako kylantį orlaivį ir pamoti ranka išvykstančiajam pro langą“, – pasakoja antžeminio orlaivių aptarnavimo bendrovės atstovė.

Pokyčius lėmė teroristiniai išpuoliai

Net jei tuometinis laisvumas oro uoste daugelį žavėjo, jis galop privedė prie tragiškų įvykių, sukrėtusių visą pasaulį ir amžiams pakeitusių aviaciją. Apie 2000 metus padažnėjo įvairių incidentų ir katastrofų.

Į lėktuvą pateko asmenys, kurie mėgino susprogdinti batuose ar po apatiniais rūbais paslėptas bombas.

„Praeito ir šio tūkstantmečio sandūroje įvyko įvairių kataklizmų, privedusių prie reikšmingų pokyčių aviacijoje. Į lėktuvą pateko asmenys, kurie mėgino susprogdinti batuose ar po apatiniais rūbais paslėptas bombas. Taip pat padažnėjo tragiškų lėktuvo užgrobimo atvejų. Čia, be abejo, baisiausias ir istoriją perrašęs įvykis – 2001 m. rugsėjo 11 d. Niujorke įvykdytas išpuolis, kurio metu trys užgrobti lėktuvai rėžėsi į Pasaulio prekybos centro bokštus“, – pasakoja A.Jurėnaitė.

Dėl šių įvykių, anot jos, oro uostai visame pasaulyje patyrė reikšmingą transformaciją, kad keleiviams būtų užtikrintos kaip įmanoma saugesnės kelionės.

123RF.com nuotr. / Lėktuvas
123RF.com nuotr. / Lėktuvas

Diegiamos pažangios patikros technologijos

Per pastaruosius dešimtmečius oro uostai sugebėjo gerokai patobulėti saugumo srityje, kad atlaikytų galimą terorizmo pavojų. Per ne vienerius metus juose buvo įgyvendinta daugybė pažangių saugumo sprendimų.

„Oro uostai dėl sustiprintos patikros ir naujausių technologijų šiandien yra kardinaliai kitokie – saugesni nei buvo anksčiau. Pavyzdžiui, šiandien kiekviename pasaulio oro uoste keleiviai ir jų bagažo turinys yra tikrinamas rentgeno aparatais, metalo detektoriais, sprogmenų aptikimo sistemomis (EDS), viso kūno skaitytuvais ir t. t. Taip pat didelis dėmesys skiriamas keleivių elgesio analizei ir profiliavimui siekiant nustatyti galimą saugumo riziką“, – kaip šiandien atrodo saugumo užtikrinimas oro uostose atskleidžia A.Jurėnaitė.

Tiesa, pasak jos, technologijoms sparčiai tobulėjant ir toliau, daugelyje oro uostų keleivių patikros procedūros atrodo ir dar kitaip. Kai kur yra naudojamos biometrinės technologijos – t. y. veido atpažinimo ir rainelės nuskaitymo sistemos, siekiant atpažinti keleivius ir aptikti bet kokias galimas grėsmes.

123RF.com nuotr. / Saugumo patikra oro uoste
123RF.com nuotr. / Saugumo patikra oro uoste

„Oro uostuose kone pirmiausia yra diegiamos naujovės, galinčios saugumą pakelti į dar aukštesnį lygį. Dėl to yra „įdarbinamas“ ir dirbtinis intelektas, kad analizuotų keleivių elgesį, aptiktų įtartiną veiklą ir įspėtų apsaugos darbuotojus iškilus bet kokiai grėsmei“, – sako A.Jurėnaitė..

Anot A.Jurėnaitės, gerokai pasikeitė ir antžeminio lėktuvų aptarnavimo procesai: „Lėktuvų priežiūra, techninė priežiūra, kuro papildymas, keitimas, remontas ir kitos veiklos yra nuolatos peržiūrimos, jog šios atitiktų naujausius, aukščiausios kokybės reikalavimus, o atliekami procesai pasižymėtų operatyvumu.“

Malonus laukimas po saugumo patikros

Nors oro uosto patikros procedūros neretai būna varginančios, įveikus jas laukia malonioji skrydžio laukimo dalis. Atsiveria zona su „duty-free“ parduotuvėmis, maisto tiekimo paslaugomis, poilsio ir pramogų zonomis, tiesa, priklausomai nuo oro uosto dydžio.

„Šiandien oro uostai ne tik saugūs, bet ir komfortiški keliautojams. Dėl to, nepaisant draudimo įsinešti daugiau kaip 100 ml. skysčių, jie norimą gėrimą gali įsigyti „duty-free“ zonoje. Taip pat prie įlaipinimo vartų jų laukia ir įvairių kitų paslaugų puokštė, tad net mažiausias keliautojas čia nenuobodžiauja laukiant pirmojo savo gyvenime skrydžio“, – sako A.Jurėnaitė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai