Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Turistai jau palieka Italiją. Dabar virš šalies pakibo ekonomikos katastrofos šešėlis

Nors ir labai trumpam laikui vasara Italijai dovanojo krislelį vilties. Išsikapanojusi iš didelės krizės, kuri kilo pavasarį šalyje labiausiai Europoje išplitus koronavirusui, Italija prieš pat atvykstant turistams sugebėjo pačiu laiku nusišluostyti dulkes ir priimti į šalį atvykusius svečius.
Kaprio sala
Kaprio sala / 123rf.com nuotr.

Tačiau turistai jau išvyksta, o saulei vis labiau vėstant, pamažu traukiasi ir viltys, kad Italijos 2020-ųjų turizmo rinka visiškai atsigaus. Žiema jau nebe už kalnų, o su ja artėja ir ekonomikos katastrofos nuojauta. Panašu, kad vasara Italijos ekonomikos neišgelbėjo, rašo CNN.

Italijos vyriausybė, kaip ir daugelis pasaulyje, darė grynųjų pinigų injekcijas, kad padėtų paremti daugelį nukentėjusių verslų ar asmenų, tačiau pasaulyje vis dar galiojant daugybei kelionių apribojimų, prarastos pajamos iš šlubuojančios šalies kelionių pramonės paliko didelę skylę, kurią dabar reikia užpildyti.

„Turistai yra tai, ko mums reikia, kad galėtume toliau gyvuoti“, – sako Cassandra Santoro kelionių planavimo paslaugos „Travel Italian Style“ įkūrėja ir generalinė direktorė.

Bet kuris, lankydamasis Italijoje rugpjūčio mėnesį, galėjo pagalvoti, kad šalyje beveik viskas grįžo į savas vėžes, ir patys italai mėgavosi vasara. Tačiau šalies ekonomikos prognozės – labai prastos.

„Prognozuojama, kad šiais metais Italija iš viso neteks 24,6 mlrd. pajamų iš užsienio lankytojų, bet net ir keliautojų šalyje išlaidos bus iki 43,6 mlrd. eurų mažesnės“, – sako Giorgio Palmucci, Italijos nacionalinės turizmo tarybos, ENIT, prezidentas.

„Manoma, kad tai turės didelę įtaką visiems Italijos miestams, ypač tiems, kurie labiau priklauso nuo tarptautinių lankytojų, tokių kaip Venecija, Florencija ir Roma“, – pridūrė Giorgio Palmucci.

Su nerimu laukia žiemos

Prie visų šių ekonomikos problemų dar prisideda vėl augti pradėję Covid-19 atvejų skaičiai, kylantys tiek dėl jaunų italų judėjimo per sienas į tokias šalis kaip Kroatija, Graikija ar Malta, tiek ir dėl dažno jaunimo lankymosi naktiniuose klubuose. Dienos atvejų skaičių didėjimas Italijoje kol kas dar mažesnis nei Prancūzijoje ar Ispanijoje, tačiau italai jau dabar su nerimu laukia žiemos.

Panašu, kad baimė dėl antrosios koronaviruso bangos pražudė ankstesnes rugsėjo ir spalio mėnesių turizmo atgimimo prognozes šalyje, tiek vietiniams, tiek ir užsienio turistams atmetus kelionių planus.

Verslo savininkai dabar mano, kad vyriausybės kalbos, kad vasarą Italija sulauks taip trokštamo vidaus turizmo postūmio buvo tik retorika. Statistika dabar piešia kur kas liūdnesnį vaizdą.

Italijos verslo konfederacija pranešė, kad 70% viešbučių tokiuose miestuose kaip Roma ir Florencija ir 20% pakrančių rajonuose po uždarymo niekada taip ir neatsidarė. Italijos nacionalinis statistikos institutas prognozuoja, kad 60% pramonės įmonių bijo gresiančio žlugimo.

Taip pat ypač žiaurų poveikį daro nuolatinis kelionių draudimas, kuris neleidžia amerikiečiams – vienam didžiausių Italijos turizmo šaltinių – įvažiuoti į šalį.

Stiprybė ir drąsa

Cassandra Santoro iš „Travel Italian Style“ teigia, kad mažiausiai 85% jos klientų yra amerikiečiai. Rugsėjo mėnesį jos įmonė užregistravo 100% atostogų atšaukimų 2020 metams. Ji sako, kad tai pirmi metai, kai iš atostogų planavimo Italijoje ji negauna jokio pelno.

„2019 m. gruodžio mėnesį turėjome daugiau nei 100 klientų, užsisakiusių keliones po Italiją nuo 2020 m. kovo iki rugsėjo. Maždaug 50 proc. klientų atostogas visai atšaukė, tad jiems grąžinti teko visus pinigus, likusieji kelionę atidėjo 2021 metams, kai kurie – net iki 2023 ar 2024 metų“.

Tačiau anot jos, italai vis dar nusiteikę optimistiškai ir giliai viduje jie supranta, kad tokia situacija nesitęs amžinai: „Forza ir coraggio (liet. stiprybė ir drąsa), yra tai, ką italai pažįsta geriausiai“.

Gastronominio turizmo įmonė „Casa Mia“ įprastai gurmaniškas keliones po Italiją organizuoja be pertraukų nuo kovo iki spalio mėnesio. Tačiau tik ne šiais metais. Klientų iš JAV kelionių atšaukimai prasidėjo dar vasarį – tai ir buvo ankstyvas katastrofiško vasaros sezono ženklas.

„Per kelias dienas mes praradome 100% 2020 metų užsakymų, – sako įmonės bendrasavininkė Eleonora Baldwin. – Vasarą buvo vidutinis Europos keliautojų antplūdis, tačiau pastaruoju metu vėl kylantis naujų koronaviruso atvejų skaičius gali priversti mūsų šalį vėl užsidaryti, todėl ateinantys mėnesiai yra vienas didelis klaustukas.“

Tokį patį neapibrėžtumo jausmą patiria ir Italijoje įsikūrusių viešbučių savininkai.

Prabangaus tinklo „Rocco Forte Hotels“ operacijų direktorius Maurizio Saccani sako, kad Roma buvo visiškai apleista turistų liepą ir rugpjūtį, o garsaus viešbučio „Hotel de Russie“ užimtumas siekė vos apie 15 proc., palyginti su 87 proc. tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu.

Šiek tiek per vėlai

Giorgia Tozzi, Romoje esančio penkių žvaigždučių viešbučio „Vilon“ generalinė direktorė sako, kad 2020 metai viešbučiui turėjo būti treti ir perspektyviausi uždarbio atžvilgiu metai. Turėdamas rekordiškai aukštus užsakymus nuo balandžio, viešbutis ruošėsi iki šiol geriausiai vasarai.

Tačiau jau vasario viduryje pradėjo plaukti užsakymų atšaukimai, galiausiai viešbutis buvo uždarytas. Po truputį reikalai pradėjo gerėti viešbučiui ambicingai atvėrus duris birželio 3 dieną – pradėjo plūsti italų verslo keliautojai, nuo birželio vidurio iki rugsėjo – keliautojai iš Prancūzijos, Ispanijos ir Šiaurės Europos.

„Tai padėjo mums pasiekti maždaug 37% užimtumą, palyginti su daugiau nei 80% tuo pačiu metu praėjusiais metais – apmaudu, bet atsižvelgiant į dabartinę situaciją, tai stebuklas. Ateinantys keli mėnesiai yra neaiškūs, tačiau tikimės sulaukti šiek tiek pagerėjimo nuo 2021 metų pavasario“, – sako Giorgia Tozzi.

Ir nors labai daug kalbama apie milijardus ES skatinimo priemonių ir vidaus iniciatyvų, daugelis verslo savininkų sako, kad pagalbai jau truputį per vėlu.

Romoje esančio viešbučio „Corso 281 Luxury Suites“ savininkas Natalino Gisonna garsiai ragina Italijos vyriausybę ir toliau remti viešbučių verslą.

„Covid-19 buvo ekonominė katastrofa mūsų viešbučiui, – sako jis. – Nuo birželio iki rugsėjo mes priėmėme tik šešis svečius, daugiausia iš Prancūzijos ir Jungtinės Karalystės. Tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu mūsų užimtumas siekė 95%. Netikiu, kad situacija pagerės iki 2021 metų pavasario, tai būtų tik tuo atveju, jei vėl atsivertų tarptautinės sienos“.

N.Gisonna sako, kad iki šiol vyriausybės priemonės turizmo sektoriui paremti, įskaitant ir vadinamąją „atostogų premiją“, buvo neveiksmingos, nes nesugebėjo suteikti labai reikalingų lėšų verslui.

„Iš 2,4 milijardo eurų paskirto ekonomikos stimulo iki šiol išleista tik 200 milijonų ir tik 8% pasiekė viešbučius ir paplūdimio klubus. Nepaskirstyti ištekliai turėtų būti tiesiogiai skirti toms įmonėms, kurioms to reikia, mokesčių lengvatų ir dotacijų pavidalu, kitu atveju daugelis verslų neišgyvens“, – sako N.Gisonna.

Ir kenčia ne tik didžiųjų miestų viešbučiai. Tokiose salose kaip Iskija ir Kapris masinis turizmas yra sezoninis, o verslininkai čia sunkiai dirba, kad vasaros uždarbis juos išlaikytų visus metus.

Holly Star kartu su vyru Gianluca D'esposito turi „Ristorante Michel'angelo“ ir populiarią maisto gaminimo mokyklą Kapryje – saloje, kurioje paprastai kasmet apsilanko daugiau nei du milijonai keliautojų.

„Ši vasara buvo gerokai daugiau nei paprastas iššūkis, ypač tokioms mažoms šeimos valdomoms įmonėms, kaip mūsų“, – sako ji.

Michaelas Sambaldi, „Pellicano Hotels“ generalinis direktorius, sako, kad nors Iskija saloje, Neapolio įlankoje, vasaros pajamos sumažėjo net 50%, jo grupės „Mezzatorre Hotel and Spa“ viešbutis sugebėjo išgyventi priimdamas italus, vis labiau vertinančius savo gimtinės grožį.

Viešbučio „Luxury Regina Isabella“, esančio Iskijos saloje, direktorius Giancarlo Carriero sako, kad nors 2020 metais salos sezonas daugiausia buvo skirtas italams, jis tikisi, kad tarptautinis turizmas atsigaus iki 2022 metų. Anot G.Carriero, pandemija pakeitė žmones ir prasmingos, sveikatingumo kelionės taps daugelio prioritetu.

„Iskija su savo gydomuoju terminiu vandeniu ir įspūdingais gamtos peizažais gali suteikti tai ir dar daugiau“, – sako jis.

Taigi nors dabartinė perspektyva Italijai nieko gero nežada, šalies verslai yra pasiryžę tęsti kovą. Galbūt jų pavyzdys yra švyturys, kurio reikia Italijai, kelyje, kuris bus ilgas ir skausmingas.

Italija yra tarp Europos šalių, kurioms pandemija smogė pirmiausiai ir labiausiai. Italijoje oficialiai jau užregistruota 280 tūkst. užsikrėtimo atvejų, įskaitant daugiau kaip 35,5 tūkst. mirties atvejų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?