Kulwant turi tris dukteris, kurioms 24, 23 ir 20 metų, bei 16-metį sūnų. Nuo to laiko, kai susilaukė jauniausios dukters, iki to laiko, kai pagimdė sūnų, Kulwant buvo pastojusi dar trissyk. Tačiau visus šiuos kartus, pasak moters, jos šeima privertė ją pasidaryti abortus, kai atlikus tyrimus ultragarsu paaiškėjo, kad Kulwant ir vėl laukėsi mergaičių.
„Mano anyta nuolat pašiepdavo mane, kad gimdau mergaites, ir kartojo, kad jei savo vyrui nepagimdysiu sūnaus, jis mane paliks“, – BBC žurnalistei pasakojo moteris.
Kulwant atmintyje vis dar gyvi pirmojo aborto išgyvenimai. „Kūdikis buvo beveik penkių mėnesių. Ji buvo graži. Aš jos ilgiuosi... kitos taip pat buvo nužudytos“, – šluostydamasi ašaras savo skausmu dalijosi motina.
Kol negimė sūnus, Kulwant kasdienybėje netrūko smurto: ją skriaudė ne tik vyras, bet ir anyta bei vyro brolis. Moteris pasakojo, kad sykį jos artimieji norėjo ją netgi padegti. „Jie pyko. Jie nenorėjo mergaičių šeimoje. Jie norėjo berniukų, kad gautų didelius kraičius“, – aiškino moteris.
Kraičių tradicija Indijoje paskelbta už įstatymo ribų 1961 metais, tačiau ši praktika vis dar plačiai paplitusi. Kraičių vertė nuolat auga, tai savo ruožtu turi įtakos tiek turtingoms, tiek sunkiai galą su galu suduriančioms šeimoms.
Kulwant vyras mirė praėjus trejiems metams nuo jų sūnaus gimimo. „Jis buvo prakeiktas dėl dukrų nužudymo. Štai kodėl mirė toks jaunas“, – įsitikinusi moteris.
„Scanpix“ nuotr./Indija |
Vyraujantis požiūris
Moters kaimynė, Rekha, yra pūstažandės trejų metukų mergaitės mama. Praėjusį rugsėjį, kai moteris vėl pastojo, jos anyta privertė ją pasidaryti abortą. Atlikus tyrimą ultragarsu paaiškėjo, kad Rekha laukėsi dvynių mergaičių. „Aš pasakiau, kad tarp mergaičių ir berniukų nėra skirtumo. Tačiau čia jie mąsto kitaip. Kai gimsta mergaitė, niekas nesidžiaugia. Jie sako, kad sūnus pratęs šeimos liniją, o dukra ištekės ir išeis į kitą šeimą“, – kalbėjo moteris.
Kulwant ir Rekha gyvena Sagarpure – žemesnės viduriniosios klasės rajone, pietvakarių Delyje.
Dviejų moterų istorija yra pažįstama milijonams šeimų visoje Indijoje. Negana to, situacija mergaičių ir berniukų santykio klausimu šioje šalyje vis prastėja. 1961 metais 1 000-čiui berniukų, jaunesnių nei septynerių metukų, teko 976 mergaitės. Šiandien šis skaičius nukrito iki 914.
Nors bendras moterų skaičius šalyje didėja – daugiausiai dėl įvairių aplinkybių, kaip antai, gyvenimo trukmės ilgėjimo – Indijos mažų mergaičių ir berniukų santykis yra vienas iš prasčiausių pasaulyje, šiuo aspektu Indiją lenkia tik Kinija.
Tokias pasekmes lemia daugybė aplinkybių: vaikžudystė, smurtas ir mažų mergaičių nepriežiūra.
Kai kurios nevyriausybinės organizacijos taip pat pažymi, kad mažų mergaičių mažėjimą šalyje lėmė ir galimybė nėštumo metu nustatyti vaisiaus lytį. Šios organizacijos kalba apie mergaičių genocidą.
Šalies valdžia buvo priversta pripažinti, kad jos strategija, kuria bandyta padėti tašką moteriškos lyties vaisių abortams, žlugo.
„Scanpix“ nuotr./Indija |
„Valstybinė gėda“
Šalies premjeras Manmohanas Singhas moteriškos giminės vaisių abortą ir vaikžudystę pavadino „nacionaline gėda“ ir paragino pradėti žygį, kurio tikslas – išsaugoti kūdikius mergaites.
Visgi Sabu George, garsiausias aktyvistas šiuo klausimu Indijoje, tvirtina, kad iki šiol valdžia nepakankamai ryžtingai kovojo su šia problema.
Prieš kiek daugiau nei 30 metų Indijos lyčių santykis buvo „pagrįstas“. Tuomet, 1974 metais, prestižinis Delio institutas paviešino tyrimą, kuriame teigta, esą vaisiaus lytį nustatantys testai yra palaima Indijos moterims. Teigta, esą moterims nereikės gimdyti daugybės vaikų tam, kad turėtų norimą skaičių sūnų. Tyrimas taip pat drąsino vaisiaus lyties nustatymą ir moteriškos giminės vaisių pašalinimą kaip efektyvų gimstamumo kontrolės įrankį.
„Iki 9-ojo dešimtmečio pabaigos visi laikraščiai Delyje reklamavo ultragarso tyrimą vaisiaus lyčiai nustatyti, – pasakojo S.George. – Klinikos Pandžabe gyrėsi turinčios dešimties metų praktiką šalinant moteriškos giminės vaisių ir kvietė tėvus pas juos apsilankyti.“
1994 metais Indijoje priimtas įstatymas, kuriuo uždrausta atlikti abortus, kai jų priežastimi tampa nepageidaujama vaisiaus lytis. Indijoje abortas yra legalus, jei yra atliekamas iki 12 nėštumo savaitės. Tuo tarpu vaisiaus lytis gali būti nustatyta nuo maždaug 14 nėštumo savaitės.
„Ko mums išties reikia – tai griežto įstatymų įgyvendinimo, – įsitikinęs gyventojų surašymo Delyje direktorius Varsha Joshi. – Mano manymu, valdžia neturi visiškai jokios valios išspręsti šią problemą.“
Šiandien šalyje yra 40 tūkst. registruotų ultragarso klinikų. Daugybė kitų egzistuoja neužsirašiusios.
„Scanpix“ nuotr./Indija |
„Išties liūdna“
V.Joshi pabrėžia, kad pietvakarių Delyje yra dešimtys ultragarso tyrimus atliekančių klinikų. Šiame regione ir mergaičių bei berniukų santykis prasčiausias – 1 000-čiui berniukų čia tenka 836 mergaitės.
Delio santykis šia prasme ne ką geresnis – 1 000-čiui berniukų čia tenka 866 mažesnės nei septynerių metų mergaitės.
„Tai išties liūdna. Esame šalies sostinė ir mūsų santykis yra toks prastas“, – kalbėjo V.Joshi.
Šis regionas dalijasi sienomis su Pandžabu ir Harjana – dviem Indijos valstijomis, kur lyčių santykis yra prasčiausias. Nuo paskutiniojo surašymo situacija šiose valstijose pagerėjo neryškiai. Tuo tarpu Delyje situacija pablogėjo.
„Kažkas čia tikrai blogai ir būtina kažką daryti, kad viskas susitvarkytų“, – pridūrė V.Joshi.
Beveik visos šiame regione esančios ultragarso klinikos turi išsikabinusios privalomus užrašus, skelbiančius, kad neatlieka nelegalių lyties nustatymo testų. Tačiau moterys Sagarpure teigia, kad daugelis žmonių čia žino, kur eiti, kai jiems reikia ultragarso testo ar aborto.
Pasak jų, visi, norintys atlikti vaisiaus ultragarso tyrimą, tai ir padaro. Penkių žvaigždučių klinikoje pietų Delyje šis tyrimas kainuoja per 10 tūkst. rupijų (apie 540 litų). Periferijoje šis tyrimas kainuoja kelis šimtus rupijų. Panašiai kainos skiriasi ir atliekant nelegalų abortą.
Tokia situacija ne tik Delyje. Mergaičių ir berniukų santykis per pastarąjį dešimtmetį sumažėjo 17-oje Indijos valstijų.
Pasak V.Joshi, didžioji dalis įstatymų pažeidėjų yra auganti vidurinioji klasė ir turtingi indai – jie žino apie egzistuojančias technologijas ir turi pinigų susimokėti, kai nori išsiaiškinti vaisiaus lytį ar nusprendžia padaryti abortą.