Po kelionių organizatorių bankrotų bangos skaičiuojama, kad Lietuvai iš valstybės biudžeto galbūt teks padengti apie 940,1 tūkst. eurų turistų patirtų nuostolių, kurių nepadengs pačios įmonės. Ūkio ministerija skaičiuoja, kad dėl žalos gali kreiptis beveik 4,9 tūkst. nukentėjusių turistų.
Susidariusią padėtį Vyriausybė svarstys pasitarime pirmadienį.
Pirmieji grupiniai ieškiniai jau pasiekė teismus. 28 „Go Planet Travel“ klientai Vilniaus apygardos administraciniame teisme (VAAT) reikalauja priteisti 21,8 tūkst. eurų, o 24 „Freshtravel“ klientai - 25,9 tūkst. eurų.
Nukentėję turistai gali reikšti pretenzijas valstybei dėl netinkamo teisinio reguliavimo, nes jie negali atgauti visų sumokėtų pinigų.
Europos Komisija (EK) šiemet pavasarį informavo Lietuvos valdžią, kad pradėjo pažeidimo procedūrą, susijusią su galbūt netinkamu europinės direktyvos perkėlimu į nacionalinę teisę. Europos Sąjungoje (ES) galioja praktika, kad kelionių organizatoriaus nemokumo ar bankroto atveju vartotojai bus grąžinti į savo šalį ir jiems bus grąžinti visi sumokėti pinigai, nepriklausomai nuo kelionių organizatoriaus žlugimo priežasčių.
Europos teisės departamentas išaiškino, kad ES Teisingumo Teismas laiko, kad turi būti užtikrintas realus pinigų sugrąžinimas kelionių organizatorių klientams. Ūkio ministerija prognozuoja, kad žala, atsiradusi dėl valdžios institucijų neteisėtų veiksmų yra atlyginama iš valstybės biudžeto.
Ūkio ministerija skaičiuoja, kad žlugę dideli kelionių organizatoriai „Novus Orbis“, „Star Holidays“, „Go Planet Travel“, „Freshtravel“ ir „Voyage-Voyage“ bendrai turistams negrąžino 1,546 mln. eurų.
Ministerijos pareigūnai dokumentuose teigia, jog šiuo metu nėra priimta sprendimų dėl galimai neteisėtų valstybės veiksmų, tačiau faktai rodo, kad turistai neatgavo visų pinigų už jiems nesuteiktas paslaugas.
Reikalavimams dėl „Novus Orbis“ ir „Star Holidays“ yra suėję ieškinio senaties terminai, tačiau jei teismai nuspręs, kad tai įvyko dėl svarbios priežasties, jie gali būti atnaujinti.