Visi kalbinti parduotuvių tinklų atstovai patikino, kad stengiasi kuo geriau išpildyti Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytus reikalavimus, kad būtų apsaugoti ir darbuotojai, ir klientai. Tačiau kiekvienas parduotuvių tinklas turi įsivedęs ir savų saugumo taisyklių.
„Aprangos“ grupė: parduotuvėse veikia kas antra matavimosi kabina
„Aprangos“ grupės komunikacijos vadovas Tadas Marčiukaitis patvirtino, kad šiuo metu Lietuvoje veikia visos 105 grupės parduotuvės. Tarp „Aprangos“ grupės valdomų prekių ženklų: „Aprangos galerija“, „Apranga“, „Zara“, „Mango“, „Mexx“, „MaxMara“, „Promod“, „Pull&Bear“, „Bershka“ ir kt.
T.Marčiukaičio teigimu, visose parduotuvėse, užtikrinant darbuotojų ir klientų saugumą, laikomasi visų būtinų ir rekomenduojamų saugumo priemonių.
„Parduotuvėse ribojamas klientų skaičius, pasirūpinta rankų dezinfekavimo priemonėmis ir informaciniais ženklais. Personalas aprūpintas saugumo priemonėmis, matuojama jų temperatūra, o į parduotuves įleidžiami tik klientai su veido apsaugos priemonėmis.
Vengiant fizinio kontakto, klientams nėra duodami numerėliai, nurodantys prekių skaičių.
Laikantis saugus atstumo, veikia kas antra matavimosi kabina, o lipdukai ant grindų žymi atstumą tarp laukiančiųjų. Vengiant fizinio kontakto, klientams nėra duodami numerėliai, nurodantys prekių skaičių. Visi liečiami paviršiai yra dezinfekuojami po kiekvieno kliento.
Prie matavimosi zonų yra specialūs ženklai, nurodantys, kur palikti pasimatuotas prekes, kad jos nepatektų tiesiai į salę. Darbuotojams yra parengtos detalios instrukcijos, kaip elgtis ir tvarkyti pasimatuotus daiktus bei kitose situacijose bendraujant su klientais“, – kokios saugumo priemonės taikomos drabužių parduotuvėse, paaiškino „Aprangos“ grupės atstovas.
„Humana“: leidžiama matuotis drabužius
Dėvėtų drabužių parduotuvių tinklo „Humana“ atstovės teigimu, šiuo metu irgi jau atidarytos visos tinklo parduotuvės, paisoma nustatytų reikalavimų tiek dėl darbuotojų, tiek dėl klientų saugumo. Darbuotojai dėvi kaukes ir pirštines, jiems yra matuojama temperatūra.
Kaip sakė tinklo atstovė, nuolat perkamos dezinfekcijos priemonės – tuo rūpinasi parduotuvių vadovai, dezinfekuojami visi paviršiai, parduotuvėse yra dezinfekciniai skysčiai, skirti ir darbuotojams, ir pirkėjams.
Šio tinklo parduotuvėse nėra draudimo ar kitų apribojimų matuotis drabužius. Tačiau, kaip teigė pašnekovė, žiūrima, kad klientai irgi laikytųsi nustatytų taisyklių – t. y. į parduotuvę eitų tik dėvėdami kaukę ar kitą veido apsaugą, o tų, kurie nedėvi, paprašoma ją užsidėti.
„Du broliai“: matuotis neleidžiama, bet prekę galima grąžinti
Įmonės „Du broliai“, atstovaujančios prabangos prekių ženklams „Prada“, „Dolce & Gabbana“, „Dior“, „Gucci“, „Balmain“, „Valentino“ ir kitiems, bendraturtis Andrius Jankauskas 15min GYVENIMUI sakė, kad šiuo metu visos įmonės valdomos parduotuvės jau yra atidarytos, be to, visos jos turi įėjimą iš lauko pusės.
Paklaustas apie saugos reikalavimus, pašnekovas teigė, kad vykdoma viskas, ką yra numatęs įstatymas. Verslininko pastebėjimu, patys žmonės irgi yra labai atsargūs, kruopščiai save prisižiūri, klientai ateina atitinkamai pasiruošę.
Nors valdžia apribojimų drabužių, batų matavimosi klausimu nėra numačiusi, A.Jankauskas teigė, kad jų parduotuvėse tokie apribojimai yra.
Jei prekė patinka, ją nusiperka, parsineša namo, pasimatuoja, jei netinka, grąžina.
„Šiuo metu klientams neduodame matuotis prekių. Taip darome dėl saugumo, kad žmogus per ilgai neužtruktų ir parduotuvėje. Be to, galioja įstatymo numatytos prekių pirkimo ir grąžinimo taisyklės, kad žmogus, nusipirkęs prekę, ją nepažeistą gali grąžinti per 14 dienų.
Dėl šio mūsų parduotuvėse taikomo apribojimo tikrai niekas neprieštarauja, jei prekė patinka, ją nusiperka, parsineša namo, pasimatuoja, jei netinka, grąžina. Dabar toks laikas, tad stengiamės, kiek įmanoma, apsisaugoti ir apsaugoti kitus“, – sakė verslininkas.
Paprašytas palyginti klientų srautą iki karantino ir dabar, pašnekovas sakė, kad šios parduotuvės – ne masinio vartojimo, tad ir žmonių srautų čia niekad nėra.
„Mūsų parduotuvėse niekada nebūna daug žmonių. Dėl šios priežasties gaila, kad buvome suvaržyti karantino sąlygų. Optikose, veterinarijos parduotuvėse, kurios buvo paliktos dirbti per karantiną, per dieną tikrai apsilanko dešimt ar dvidešimt kartų daugiau žmonių nei mūsų parduotuvėse. Bet papuolėme po vienu įsakymu, ir niekas nelukšteno.
Aš sutinku, kad didžiausia grėsmė yra prekybos centruose, kino teatruose ar kitose masinio susibūrimo vietose, bet mūsų atžvilgiu yra kitaip. Mano manymu, būtų buvę sutaupyta nemažai valstybės nuostolių, jei būtų leidę veikti ir kitiems, kurių parduotuvės turi atskirą įėjimą iš lauko. Iš kitos pusės, uždrausti niekur neiti gal yra paprasčiausias kelias, – dalijosi įmonės „Du broliai“ bendraturtis.
– Šiuo metu fizinėse mūsų parduotuvėse nėra didelio judėjimo ar tokio, koks buvo prieš karantiną, bet, manau, tai normalu, dar turi praeiti laiko, tad kol kas mes jo ir nesitikime. Taip yra ne tik Lietuvoje, lygiai tokia pat situacija yra ir šalyse kaimynėse, Vokietijoje.
Kita vertus, internetinė prekyba vyksta įprastai, jai lietuviškasis karantinas didelės įtakos neturėjo, nes mūsų atstovaujamų ženklų prekes perka ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Iki karantino daugiausia prekių iškeliaudavo į JAV rinką, dabar ji yra sumažėjusi ir daugiau prekių keliauja Azijos šalių pirkėjams. Žiūrėsime, kaip bus ateityje, bet manome, kad internetinė prekyba tik stiprės, ir nebūtinai iš Lietuvos pirkėjų pusės.“
„Danija“, „Este“, „Wawa“, „Fam Club“: dezinfekuojami šaukštai ir avalynė
Bendrovė „Danbalt International“ valdo keturis batų parduotuvių tinklus: „Danija“, „Fam Club“, „Este“ ir „Wawa“. Pasak šių parduotuvių atstovės darbų saugai ir sveikatai Faustos Matusevičiūtės-Bukauskienės, siekiant užtikrinti saugumą, laikomasi visų Sveikatos apsaugos ministerijos numatytų taisyklių – nuo dokumentacijos, darbuotojų supažindinimo su darbo instrukcijomis karantino laikotarpiu iki temperatūros matavimo, savo sveikatos būklės įvertinimo anketų.
Avalynę matuotis leidžiame, bet tik su kojinaitėmis, jei klientas neturi, duodame parduotuvėse.
„Visi darbuotojai dėvi kaukes, pirštines, akių apsaugą, nors tai juos ir apsunkina, privalome laikytis nurodymų, saugoti ir save, ir kitus, – teigė F.Matusevičiūtė-Bukauskienė.
– Parduotuvėse taip pat yra dezinfekciniai skysčiai, skirti ir darbuotojams, ir pirkėjams. Dezinfekuojame paviršius, avalynės šaukštus po kiekvieno matavimosi. Avalynę matuotis leidžiame, bet tik su kojinaitėmis, jei klientas neturi, duodame parduotuvėse. Esant nedideliam pirkėjų srautui, turime galimybę batus dezinfekuoti iš vidaus ir palikti juos vėdintis atskiroje patalpoje.
Klientai privalo dėvėti apsauginę veido priemonę, jiems rekomenduojame dėvėti ir vienkartines pirštines, neturint jų, dezinfekuoti rankas. Anksčiau pirštines pirkėjams dalydavome patys.
Yra sužymėti atstumai, kurių tarpusavyje turi laikytis klientai. Darbuotojai klientams teikia atsiskaitymo prie kasos instruktažą. Yra ir informaciniai pranešimai, skirti tiek darbuotojų, tiek klientų saugai. Turėjome ne vieną patikrinimą, džiugu, kad mūsų personalas labai atsakingai laikosi Sveikatos apsaugos ministerijos nurodymų ir reikalavimų.“
Pasak F.Matusevičiūtės-Bukauskienės, šiuo metu visos keturių tinklų parduotuvės yra atvėrusios duris. „Fizinę prekybą pradėjome nuo tų parduotuvių, kurios turėjo atskirus įėjimus iš lauko, o sušvelninus karantino sąlygas atidarėme ir likusias, esančias prekybos centruose“, – sakė pašnekovė.
Paklausta, ar parduotuvės jau sulaukia klientų, F.Matusevičiūtė-Bukauskienė teigė, kad žmonės į parduotuves grįžta, bet dar labai saugiai ir nenoriai.
„Džiaugiamės, kad pirkėjai save saugo ir yra socialiai atsakingi, ir tikimės, kad prekybiniai lūkesčiai artimiausiu metu grįš į vėžes“, – baigdama pokalbį sakė batų parduotuvių atstovė darbų saugai ir sveikatai.
„Batų kalnas“: piko valandomis kairiojo bato nepasimatuosite
Parduotuvių tinklo „Batų kalnas“ vadovė Laura Mickuvienė taip pat patvirtino, kad visose tinklo parduotuvėse laikomasi saugumo reikalavimų: yra įrengti atitvarai / skydai, dezinfekcinės priemonės pardavėjams ir pirkėjams, darbuotojai dėvi kaukes, pirštines, sužymėti atstumai eilėje.
Pasak L.Mickuvienės, kiekvienos parduotuvės vadovė yra gavusi pirkėjų skaičių, kiek jų vienu metu gali būti daugiausia, atsižvelgiant į parduotuvės plotą, žiūrima, kad pirkėjai nesiburiuotų praėjimuose.
Daugelis klientų skundžiasi dėl šio apribojimo, bet mes matome, kad ši praktika tikrai pasiteisina.
Taip pat visose parduotuvėse, pašnekovės teigimu, leidžiami garso klipai, primenantys pirkėjams, kaip jie turi elgtis: dezinfekuoti rankas, dėvėti kaukes, laikytis atstumo ir pan.
Pasiteiravus, ar leidžiama pirkėjams matuotis batus, L.Mickuvienė sakė, kad batus matuotis leidžia, tik yra įvestas apribojimas piko valandomis – tada neduodama matuotis kairės kojos bato.
„Taip darome todėl, kad nesusidarytų spūstys batų matavimosi zonose, kad pirkėjai per ilgai neužsibūtų parduotuvėse. Daugelis klientų skundžiasi dėl šio apribojimo, bet mes matome, kad ši praktika tikrai pasiteisina. Labiausiai pasipiktinusiems padarome išimtį“, – sakė „Batų kalno“ vadovė L.Mickuvienė.