Batai su istorija

Pirkdami populiarių prekės ženklų gaminius, retai susimąstome, kas iš tiesų slepiasi už garsių vardų, o jų istorija išties spalvinga ir labai įdomi.
„Converse All-Star“ bateliai
„Converse All-Star“ bateliai

Sportinio stiliaus „Converse“ bateliai žinomi ir mėgstami visame pasaulyje, ypač Jungtinėse Amerikos Valstijose, kur, anot apklausų, net 60 proc. visų gyventojų per gyvenimą yra turėję bent vieną šių sportinių batelių porą.

Šimtametė „Converse“ istorija prasidėjo Moldeno miestelyje Masačusetso valstijoje. Ten 1908 m. Marquisas Millas Converse‘as įkūrė nedidelę avalynės gamyklėlę, kurioje buvo gaminami pašiltinti žieminiai batai guminiais padais. Pirmieji „konversai“ buvo gana paklausūs, nes, skirtingai nei batai odiniais padais, nepraleido drėgmės. Nors verslo reikalai klostėsi neblogai, Marquisas M. Converse‘as nutarė išplėsti veiklą ir ėmė gaminti sportinius batelius profesionaliems sportininkams – tenisininkams ir krepšininkams. 1921 m. sportinių batelių Converse All-Star ambasadoriumi tapo legendinis amerikiečių krepšininkas Chuckas Tayloras, šias pareigas ėjęs beveik penkiasdešimt metų. Sprendimas pasitvirtino – per pirmuosius metus „konversų“ pardavimai išaugo net keliasdešimt kartų. Tai paaiškina, kodėl Chucko Tayloro vardas atsirado garsiųjų batelių emblemoje, kurioje vaizduojama penkiakampė žvaigždė.

Tapo Amerikos simboliu

Kai amerikiečių krepšinio komanda, avėdama Converse All-Star batelius, laimėjo olimpinį auksą, „konversai“ ir krepšinis Amerikoje ilgam tapo neatsiejami. Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, kompanija tiekė sportinius batelius amerikiečių kariams, kurie avėjo „konversus“ per treniruotes. Tačiau tikroji šlovės valanda išmušė tada, kai šiais sportiniais bateliais susiviliojo Holivudo žvaigždės. Converse All-Star tapo savotišku Amerikos simboliu. Šeštajame dešimtmetyje juos avėjo maištaujantys paaugliai. Vaikinai „konversus“ derino prie džinsų, merginos – prie pūstų sijonų. Septintajame dešimtmetyje šią madą perėmė hipiai. Amerikoje „konversus“ avėjo net gangsteriai, o kad viena grupuotė atsiskirtų nuo kitos, apvali batelių emblema buvo spalvinama skirtingomis spalvomis. Aštuntajame dešimtmetyje šių sportinių batelių populiarumas kiek priblėso, tačiau būtent dėl to juos pamėgo neformalaus jaunimo judėjimai, o šiandien „konversus“ ir vėl mielai avi tiek jaunas, tiek senas, tiek turtingas, tiek vargšas.

„Konversai“ buvo siuvami iš brezentinio baltos arba juodos spalvos audinio. Skiriamuoju jų bruožu tapo platus guminis padas ir guma užlietos viršūnės. Kitų spalvų ir raštuoti „konversai“ pradėti gaminti tik septintajame dešimtmetyje. Vietoj grubaus drobinio audinio imta naudoti natūralią odą ir sintetinius jos pakaitalus, zomšą ir džinsą.

Daktaro Martenso kūrinys

"Doc Martens" aulinukai
"Doc Martens" aulinukai

Kareiviškojo stiliaus priekyje suvarstomi aulinukai masyviu padu visame pasaulyje vadinami daktaro Martenso vardu. Iš kitų panašaus stiliaus batų Doc Martens aulinukus išskiria ryškiai geltonos spalvos siūlė aplink padą. Beje, Dr. Martens batų apvadui kasmet sunaudojama 42 tūkstančiai kilometrų geltonos spalvos siūlo. Šių batų išskirtinumas slypi ir jų gamybos technologijoje, kurios autorius – vokietis Klausas Martensas, per Antrąjį pasaulinį karą dirbęs gydytoju vokiečių armijoje.

Leisdamasis slidėmis nuo kalno, K. Martensas per neatsargumą patempė kulkšnį. Po traumos avėdamas įprastus kariškus batus gydytojas jautėsi labai nepatogiai, todėl nutarė juos patobulinti. Jis pasisiūdino batus iš minkštesnės odos, o į elastingą padą įtaisė oro pagalvę, kad būtų patogiau vaikščioti. Pasibaigus karui, studijų laikų draugo paragintas, K. Martensas ėmėsi batų gamybos. Padams gaminti vyrukai naudojo gumines detales, kurių prisirinkdavo apleistose karinėse bazėse.

Per kelerius metus aulinukų pardavimas taip išaugo, kad partneriai nutarė išplėsti veiklą už Vokietijos ribų. K. Martenso batais susidomėjo didelė Didžiosios Britanijos avalynės gamintoja, įsigijo patentą ir pradėjo masinę Doc Martens aulinukų gamybą. Pirmoji batų pora buvo pagaminta 1960 m. balandžio 1 d., taigi Doc Martens visia neseniai atšventė penkiasdešimt dvejų metų jubiliejų. 

Kai daktaras Martensas pradėjo gaminti garsiuosius aulinukus, iš pradžių jie buvo itin paklausūs tarp... namų šeimininkių. Prasidėjus masinei Doc Martens batų gamybai, masyvius, priekyje suvarstomus aulinukus mielai avėjo anglų darbininkai, pašto tarnautojai ir policininkai, netrukus juos nusičiupo jaunimas. Kariškojo stiliaus Dr. Martens aulinukai yra be galo patvarūs, todėl beveik nesudėvimi. Jie simbolizuoja laisvę ir fizinę jėgą, dėl to yra tokie populiarūs tarp nacistines idėjas išpažįstančių skustagalvių, pankų ir kitų ne itin taikiai nusiteikusių jaunimo judėjimų. Tarp jaunimo Dr. Martens batai dar vadinami Doc Martens arba tiesiog Docs.

Guminukai, tapę mados sensacija

„Scanpix“ nuotr./„Crocs“ batai
„Scanpix“ nuotr./„Crocs“ batai

Spalvingi „Crocs“ firmos kaliošiukai negali pasigirti šimtamete istorija, tačiau negalime jų nepaminėti dėl vis dar neblėstančio milžiniško populiarumo visame pasaulyje ir, žinoma,  patogumo.

„Krokodiliukų“ istorija prasidėjo 2002-aisiais, kai trys Kolorado valstijos investuotojai nusprendė pateikti rinkai visiškai naują produktą – batus, pagamintus iš porėtos ir lengvos medžiagos „Croslite“. Verslininkai numatė, kad ši patogi ir praktiška avalynė bus paklausi tarp SPA centrų lankytojų ir pakeis įsispiriamas šlepetes, tačiau tikrai nesitikėjo, kad neišvaizdūs guminukai sukels tikrą mados sensaciją. Kai „kroksai“ pasirodė parduotuvių lentynose, daugelis į šią naujovę žiūrėjo kreivai. Pasimatavusių „krokodiliukus“ žmonių nuomonė išsyk pasikeisdavo. „Crocs“ batai pasirodė esą tokie patogūs, kad daugelis numojo ranka į neįprastą jų dizainą ir ėmė avėti guminukus namuose, gatvėje ir darbe. O kai kai kurios Holivudo žvaigždės su jais yra pasirodžiusios net ir ant raudonųjų kilimų...

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis