Esame įpratę galvoti, kad mada – tai menininkų reikalas. Klystate... Šios vasaros „Pitti Immagine Uomo“ parodoje triumfavo skaičiai. Mados savaitės temą „Pitti Lucky Numbers“ atspindinčio pastato fasade mirgėjo skaičiai. Pagrindinėje aikštėje, ant kurios cementinės sienelės paprastai fotografuoju elegantiškiausius pasaulio vyrus, plevėsavo plakatai su skaičiais. Spaudos centre gavau mados savaitės kalendorių, kuris šįmet atspaudintas ant liniuotės.
Tikriausiai mada – ateities prognozuotoja – kitąmet mus visus privers rimtai skaičiuoti? O gal sportuoti – juk būtent sporto pasaulyje reikšmingi skaičiai.
Ar kada nors susimąstėte, ką mūsų gyvenime reiškia skaičiai, kad jie gali būti laimingi ir nelabai? Aš – tikrai ne. Bet įkyriai pasikartojantys parodos architekto Oliviero Baldini ir tapytojos Tobios Ravos drobėse sudėlioti skaičiai parodoje vertė susimąstyti. Tikriausiai mada – ateities prognozuotoja – kitąmet mus visus privers rimtai skaičiuoti? O gal sportuoti – juk būtent sporto pasaulyje reikšmingi skaičiai. Apie tai Florencijoje girdėjau diskutuojant mados žurnalistus.
Šimet birželį Florencijoje 2017-ųjų metų pavasario–vasaros kolekcijas parodė 1223 bendrovės, o naujienų vyrams į „Fortezza da Basso“ pažiūrėti plūdo gerokai daugiau lankytojų, nei paprastai matau Milane. Braunantis takeliais tarp paviljonų susidarė įspūdis, kad viena prestižiškiausių vyrų mados parodų šįmet susidomėjo visas pasaulis, nes joje mačiau daugybę užsieniečių.
Florencijos parodoje, skirtingai nei Milane, apie mados tendencijas galima sužinoti net nesulaukus prezentacijų. Jos tampa aiškios, vos įžengus į „Fortezza da Basso“ teritoriją ir pasižvalgius į jos lankytojus – vyrus. Šįmet žiūrint į vyrus neliko abejonių, kad kita vasara bus optimistiška ir spalvinga, o vyrai – atsipalaidavę ir nesibaiminantys suvaržymų. Panašiai kaip praėjusią žiemą, labiau už viską jie trokš provokuoti.
Jau dabar įsivaizduoju, kaip pyks homofobai, išvydę geltonus ir rožinius siauručius satino kostiumus, linksmas kojines ir rugiagėlių spalvos zomšinius batus. Mačiau Florencijoje daug žavių italų, vilkinčių sniego baltumo eilutes, ir jie atrodė dieviškai. Šios eilutės vyrų raumenis išryškino ypač dailiai, nes „maschio italiano“ stilius – tai, pirmiausia, kirpimas „su misura“ (it. pagal išmatavimus).
Kostiumai dailiai pabrėžė torsą ir nugaros linkį suteikdami žavios elegancijos net netobulų figūrų vyrams, nes jų taliją dar paryškino prigludusios plonos susagstomos liemenės. Kasmet keičiasi švarko ir kelnių ilgiai, atlapai ir atvartai, ir būtent Florencijoje geriausiai matoma, kaip žaibiškai į šias permainas reaguoja italai. Šįmet atrodė, kad atraitoti kelnių atvartai dar labiau jas sutrumpino ir nuo šiol švies iš tolo ne tik nuogos Achilo sausgyslės, bet ir dalis blauzdų.
Švarkų ir marškinių audiniai stulbino vasarinio žakardo faktūra. Pasirodo, kilpuotą siūlą galima įausti ir į ploną lino pluoštą. Labiausiai ant Florencijos cementinės sienelės dėmesį traukė vyrai juostuotais ir languotais švarkais. Mikrotekstūromis ir vaizduojamąjį meną primenančiais eilučių audiniais traukė savo puikybės neslepiantys „maschio italiano“, pabrėžę stilingumą dailiomis barzdelėmis bei „doppio taglio“ (it. kuodas) šukuosenomis.
Parodos minioje išsiskyrė ir madą ironizuojantys vyrai. Vienas britas, vilkintis juostuotus apatinius bokserius prie raudonų ilgų kojinių, maloniai sutiko nusifotografuoti. Bet labiau už kitus minioje traukė tiesiog iš italų teisingai eilutes vilkėti pasimokę užsienio vyrai. Fotografavau britus, ispanus, kinus, žydus ir netgi azijiečius, vilkinčius siauručius faktūriškus švarkus, atraitotus šortus, spalvingus snikerius. Jie atrodė nepriekaištingai.
Protingi vyrai skrybėlės nesugalvos derinti prie batų.
Apie išskirtinį spintos turinį šįmet praneša trys svarbiausi aksesuarai, kuriuos Florencijoje pastebėti nesunku. Pasidairius į cementinę sienelę, ant kurios rikiuojasi naujas tendencijas demonstruojantys vyrai, tampa aišku – „žvejo“ skrybėlaitė išliks. Legendinė Italijos mados bendrovė „Borsalino“ pranešė, kad ekstravagantiškesni vyrai reikalauja ryškių spalvų. Todėl skrybėlaitė ateinančią vasarą apakins spalvomis.
Ant Florencijos „Fortezza da Basso“ sienelės pozuojantys vyrai buvo su šiaudų spalvos skrybėlaitėmis, o „Borsalino“ jau siūlo abrikosų ir kivių, oranžines ir salotų spalvas savo fetro galvos apdangalams, kurie sveria vos 50 gramų. Tarsi dar labiau išaukštindami šį aksesuarą, mados namai pabrėžė, kad protingi vyrai skrybėlės nesugalvos derinti prie batų. Supraskite, blogiausias stilius būtų salotų spalvos skrybėlę derinti prie žalių batų.
Šių metų Florencijos „Pitti Immagine Uomo“ parodą noriu pavadinti himnu apavui, nes tiek daug originalių sprendimų net Milane nesu mačiusi. Labiausiai nustebino iš naujo atgimusios aštuntojo dešimtmečio espadrilės. Italai šį apavą mūvi ant įdegusių nuogų pėdų, bet tai tik optinė apgaulė – pėdos apsaugotos „balerinų“ kojinaitėmis „salva piede“ – (it. pėdos saugotojos).
Tačiau Florencijoje paaiškėjo, kad kitą vasarą vyrai nebeavės klasikinių espadrilių, kurias dievino amerikiečių rašytojo Francio Scotto Fitzgeraldo herojai, atostogaujantys Žydrojo kranto paplūdimiuose. Kam rinktis klasiką, jei garsi avalynės bendrovė „Brimarts“ siūlo espadriles kamštiniu padu. Padą dailiai įrėmina iš kanvos supinta kasa. Espadrilės tampa rafinuotu apavu, kai jos siuvamos ne iš kanvos, o iš brangios turkio ir koralų spalvos zomšos. Bendrovės spaudos atstovas paaiškino, kad šiam apavui itin svarbus ergonomiškas vidpadis, užtikrinantis pėdos lankstumą.
Dauguma vyrų įpareigojantį įvaizdį „nukenksmina“ prie eilutės derindami madingus teniso batelius. Pernai nepriekaištingai atrodė stipriosios lyties atstovai, išsirinkę baltą apavą su odos arba ponio kailiuko detalėmis. Šįmat „maschio italiano“ stiliui suteiks išskirtinumo žakardinio audinio snikeriai. Florencijos gamintojai tarp pirmaujančių mato melanžo technika numegztus sportinius batelius baltu padu.
Stenduose dėmesį traukė ir iš plonų juostelių supintų batų paviršiai ir stambiais dirželiais susegti iš naujo atgimstantys šeštojo dešimtmečio sandalai. Liesdama šį apavą galvojau, kaip smarkiai pažengė į priekį trečiojo tūkstantmečio technologijos. Vos tik suabejojau, ar žakardo ir kanvos bateliai atlaikys prastas klimato sąlygas, vyriškos avalynės gamintojai juokėsi. Pasirodo, šių dienų apavas plaunamas skalbimo mašinoje.
Dar vienas aksesuaras, kuris vertė nustebti Florencijoje, tai akiniai. Jų rėmeliai arba labai stambūs, arba visiškai suploninti. Modenoje įsikūrusios bendrovės „Mora“ dizainerė paaiškino, kad kitąmet saulės akiniai žavės anksčiau nematytu rėmelių piešiniu. Originali akinių ekspozicija parodos svečius traukė prie „Mora“ stendo stabtelėti ilgiau ir pastudijuoti net 32 marmuro rūšių, įkvėpusių kūrėjus, piešinį. Bendrovė nepamiršo parodyti vyrams ir akinių rėmelius, sukurtus iš 8 brangių akmenų ir uolienų masės. Tokie rėmeliai tarsi metė iššūkį italų dievinamiems „vėžlio šarvo“ rėmams. Labiausiai akį traukė rėmeliai iš ametisto. Akinių kūrėja paaiškino, kad šio aksesuaro kokybę užtikrins ir stiklai „antigraffio“ (it. nereaguojantys į įbrėžimus).
Stipriosios lyties mėgstami polo tipo marškinėliai kitą vasarą akį trauks sportinį stilių mėgstančius vyrus. Pasinaudojusi šestojo dešimtmečio archyvais, bendrovė „Fred Perry“ garsaus tenisininko garbei sukūrė polo tipo marškinėlių. Jų retro modelis primena šeštąjį dešimtmetį – juostelių grafika ant apykaklės ir rankovių. Būtina atkreipti dėmesį į tai, kaip kitą vasarą reikės šiuos marškinėlius vilkėti. Visos apykaklės sagos privalo būti užsegtos.
Florencijos stenduose akį traukė vyriški marškiniai su mikroskopiniais piešiniais – mašinytėmis, laiveliais, vespomis. Taip dizaineriai priminė, kad vyras privalo nepaliauti svajoti, žaisti lyg vaikas. Tada jis jaučiasi gerai. Šiai idėjai pritarė garsi džinsų bendrovė „Roy Rogers“, sukūrusi vyriškų džinsų, išsiuvinėtų animacinių filmų personažų atvaizdais, kolekciją.
„Colmar“ bendrovė sukūrė įspūdingų odinių striukių „chiodo“ (it. vinis) kolekciją vyrams, kuriuos mados žiniasklaida vadina „metropolijų kentaurais“. Šiandien kentaurų stilius traukia adrenalino iškrovų trokštančius tiek Italijos, tiek ir užsienio vyrus. Jie keliauja riaumojančiais brangiais motociklais, prie kurių atidžiai derina garderobą. Odos striukės kitąmet bus pagyvintos šimtasiūlių ir techno audinių detalėmis.
Jojimo malonumą išpažįstantiems vyrams Argentinos bendrovė „La Martina“ siūlo aukščiausios kokybės aulinių batų ir „piche“ būdu išaustų polo marškinėlių kolekciją.
Kitą vasarą paplūdimio kelnaitės bus margintos vaisių – kivių, bananų, pasiflorų motyvais.
Spalvomis ir itališka atostogų elegancija traukė „Calabresi“ ir „Armata di Mare“ stendas. Juostuotos kanvos krepšiai derėjo prie plonų lyg drugelio sparnai šalikėlių, kuriais vyrai apsijuos kaklą plaukiodami jachta. Įdomiai atrodė ryškios kojinės, lyg futbolininkų garderobe margintos skaičiais. Italai nepralenkiami elegancija paplūdimyje, nes kasmet dėvi vis naujo piešinio šortus primenančias poliesterio kelnaites. Kitą vasarą jos bus margintos vaisių – kivių, bananų, pasiflorų motyvais. Tokie piešiniai irgi nuteikė linksmai.
Gyvename technologijų amžiuje ir labiausiai į tai reaguoja karjeros vyras. Jo gerovę užtikrinanti aksesuarų bendrovė „PiQuadro“ taupo laiką. Būtent dėl šios priežasties į minkštos „Kolyma“ kuprinės metalo sienelę rankinėje ir kuprinėje įmontavo daviklį. Mobili baterija pakrauna išmanųjį telefoną, planšetę, panaudodama „Bluethooth“ sistemą, kuri praneša, kai baterija tuščia.
O legendinė Italijos aksesuarų bendrovė „Mandarina Duck“ pasuko kita kryptimi. Šį ženklą mėgstantys vyrai rinksis neutralios spalvos retro stiliaus kuprines su šoninėmis kišenėmis. Panorėjus jas galima prasegti ir mažą rankinę panaudoti kaip kuprinę, skirtą keliauti. Joje telpa kompiuteris ir kiti vyrui kasdien reikalingi daiktai.