Geriausiо 2015 m. jaunojo dizainerio kolekciją įkvėpė Ebolos virusas

Mados kolekcijos inspiracija gali tapti ir viruso epidemija, kelianti pasaulinę grėsmę. Be to, tarp biologinio ir mados viruso galima rasti nemažai panašumų - tvirtina Vilniaus dizaino kolegijos bakalauras Mantas Bartkus, išsamiai išnagrinėjęs šiuos reiškinius diplominiame darbe „Mados viruso vizualizacija masinės gamybos kontekste“ ir už vyriškų drabužių kolekciją „Vi“ pelnęs pagrindinį „Jaunojo dizainerio prizo 2015“ apdovanojimą mados kategorijoje.
Manto Bartkaus vyriškų drabužių kolekcija „Vi“
Manto Bartkaus vyriškų drabužių kolekcija „Vi“

Mados veikimo ir progresavimo etapus jaunasis dizaineris nagrinėjo per Ebolos viruso sklaidą, o įkvėpimo audinių grafikai sėmėsi vienos iš Ebolos paliestų šalių – Kongo – genčių ritualinių kaukių raižiniuose.

Juoda, balta bei pilka spalvos, pasak kolekcijos autoriaus, atspindi universalumą bei klasikos derinimą su šiuolaikiniais dizainerių patobulintais drabužių siluetais. Tuo tarpu kontrastingi geltonos bei turkio atspalviai simbolizuoja masinės mados tendencijas, kurios, pasibaigus jų egzistavimo ciklui, tampa nuvalkiotos bei atsibodusios. 

Mantas Bartkus su diplomu, liudijančiu apie „Jaunojo dizainerio prizo 2015“ apdovanojimą
Mantas Bartkus su diplomu, liudijančiu apie „Jaunojo dizainerio prizo 2015“ apdovanojimą

Apie šios kolekcijos idėją ir gamybos perspektyvas kalbamės su pagrindinio prizo laimėtoju M.Bartkumi.

– Ar svarstėte alternatyvias temas kolekcijai? Kodėl jas atmetėte?

– Alternatyvių temų nesvarsčiau, nes visas procesas nuo idėjos iki galutinio produkto vyko labai palaipsniui ir natūraliai. O kai įsigilinu į tam tikrą temą, man labai sunku atsitraukti kol darbo neatlieku iki galo.

TAIP PAT SKAITYKITE: 16-metės lietuvės piešiniai – Singapūro mados savaitėje

– Kuo jus sudomino viruso tema? 

– Idėją sukurti drabužių kolekciją šio viruso tematika padiktavo pastaraisiais metais intensyviai žiniasklaidos eskaluojama Ebolos grėsmė pasaulio išnykimui. Be to, pažvelgiau į situaciją iš satyrinės prizmės. Šią kolekciją rengiau visus metus: pirminėje kolekcijos stadijoje  atskiri kolekcijos modeliai atskleidė Ebolos viruso įtaką žmogaus organizmui, jo plitimą, žiniasklaidos formuojamas grėsmes bei viruso padarinių suvokimą visuomenėje, buvo svarbu per satyrinę prizmę kolekcijoje atvaizduoti žiniasklaidos pranešimų įtaką žmonijai ir jos priklausomybę nuo gaunamos informacijos.

Manto Bartkaus vyriškų drabužių kolekcija „Vi“
Manto Bartkaus vyriškų drabužių kolekcija „Vi“

Sulaukęs gerų įvertinimų ir paskatų tęsti pradėtą darbą, savo diplominiame bakalauro darbe nusprendžiau viruso tematiką panagrinėti dar plačiau, nes pastebėjau daugybę analogijų tarp biologinio viruso ir drabužių masinės gamybos procesų:  pavyzdžiui, ir mada, ir biologinis virusas yra tam tikru metu visuomenėje vyraujantis, arčiausiai žmogaus esantis reiškinys, periodiškai atsikartojantis su tam tikrais pasikeitimais ir patobulinimais.

– Kodėl kaip tikslinę auditoriją pasirinkote būtent vyrus? 

– Vyrams kolekcija kurta tikslingai – moksliškai įrodyta, jog net ir po išgijimo Ebola užsikrėtęs vyras viruso užkratą savo organizme nešioja dar 6 dienas. Tai ir patapo pagrindine priežastimi, kodėl buvo nuspręsta kurti drabužių kolekciją vyriškajai giminei.  

– Kodėl mados kolekcijai reikalingas socialinis pagrindimas?

Bet kuri mados kolekcija netektų prasmės, jei neturėtų ją paremiančios istorijos.

– Bet kuri mados kolekcija netektų prasmės, jei neturėtų ją paremiančios istorijos. Kolekcija be socialinės atspirties būtų tarsi mechaninis produktas, kuris neturėtų jokios išliekamosios vertės – būtų lengvai pamirštamas bei be gailesčio pakeičiamas. 

– Darbo pristatyme kaip tik akcentuojate trumpalaikiškumą – ar mados dizaineris būtų suinteresuotas propaguoti priešingas nuostatas?

– Darbo pristatyme apie mados trumpalaikiškumą norėjau pažvelgti iš lengvai satyrinės pusės. Kaip mados dizaineris, be abejo, esu suinteresuotas propaguoti priešingas nuostatas – mados ilgaamžiškumą, sukuriamą išliekamąją vertę.

– Kaip gimė kolekcijos fotosesijos idėja, kaip atsirinkote modelius, kur ji vyko?

– Planuodamas kolekcijos fotosesiją ieškojau formų, kurios atitiktų pasirinktus grafikos motyvus. Vieta jai buvo pasirinkta labai simboliškai – tai prekybos centro prieigos, kurio ir simbolizuoja šiuolaikinės visuomenės vartotojiškumą. Renkantis modelius koncentravausi į tai, jog tai nebūtų vienas ir panašus tipažas – priešingai, norėjau jog skirtingi modeliai būtent ir atspindėtų žmonių įvairiapusiškumą, rasių bei charakterių įvairovę.

Manto Bartkaus vyriškų drabužių kolekcija „Vi“
Manto Bartkaus vyriškų drabužių kolekcija „Vi“

– Gal sulaukėte pasiūlymų įsigyti šios kolekcijos modelių?

– Pasiūlymų įsigyti pavienius kolekcijos modelius buvo. Taip pat kolekcijos gaminiai jau buvo stilistų panaudoti ir keletui mados fotosesijų.

– Ar matote šią kolekciją masinėje gamyboje, ar tik kaip vienetinius modelius?

– Kolekciją kūriau jau atsižvelgdamas į užsakovo pageidavimus bei remdamasis aktualiausiomis nūdienos mados tendencijomis – taigi nuo pat pradžių visus modelius mačiau masinėje gamyboje. 

TAIP PAT SKAITYKITE: Penki lietuviški mados prekių ženklai kviečia į vasaros parduotuvę Nidoje

– Ar tai pirmas jūsų dizaino darbų įvertinimas? 

– Šis konkursas buvo pirmasis, kuriame dalyvavau. Esu labai laimingas, jog pirmas blynas neprisvilo. Tai didelė paskata man toliau siekti užsibrėžtų tikslų mados srityje.

Mantas Bartkus su diplomu, liudijančiu apie „Jaunojo dizainerio prizo 2015“ apdovanojimą
Jaunasis dizaineris Mantas Bartkus

– Jei ne paslaptis, kaip panaudosite gautą 1000 EUR prizą?

– Kadangi baigiamojo darbo rengimas pareikalavo nemažai lėšų, teko skolintis iš banko. Pirmas dalykas, ką padarysiu, grąžinsiu dalį skolos.

– Kokie jūsų ateities planai? 

– Planai labai konkretūs – palaipsniui siekti kūrybinių aukštumų mados srityje. 

M.Bartkaus kolekciją „Vi“ ir kitus 14 konkurse nominuotų bei apdovanotų darbų galima apžiūrėti Vilniaus dailės akademijos Dizaino inovacijų centro kuruojamoje „Jaunojo dizainerio prizo 2015” parodoje, kuri  veiks iki 2015 m. liepos 18 d. VDA ekspozicijų salėje TITANIKAS (Maironio g. 3.).

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis