Boso žodis
Lygiai prieš dešimt metų tuometis NBA komisaras Davidas Sternas vienoje konferencijoje pareiškė, kad jam jau nusibodo matyti krepšininkus, kaip kokius klounus: tokius, kurie amžinai, net ir už aikštelės ribų, nesiskiria su treningais, gigantiško dydžio „T-shirt“, baggy stiliaus džinsais, storomis auksinėmis grandinėmis ant kaklo ir „Nike“ sportiniais bateliais. Nors trisdešimt metų NBA vadovavęs bosas dėl rasistinių pasisakymų turėjo palikti garbingą savo postą, tačiau jo žodis ir priesakas „mados klausimu“, jo padiktuotas aprangos kodas stipriai pakeitė sportininkų požiūrį į madą ir suformavo itin elegantišką estetiką.
Era, kai dešimtojo dešimtmečio pradžioje į NBA atvyko europietis Predragas Stojakovičius, vilkėdamas nulietą kaip ledas kostiumą su įliemenuotu švarku, ir dėl to patyrė begalę pašaipų, jau baigėsi.
Kostiumai (įliemenuoti švarkai ir cigaretės formos kelnės), sniego baltumo marškiniai su prasegta viršutine saga, tviskantys odiniai batai, minkštos odos rankinės, stilingi saulės akiniai, išpuoselėtos šukuosenos ir stilingai paskustos barzdelės – štai toks šiandien yra pasauliui madą diktuojantis JAV krepšininkas, verčiantis gerokai pasistiebti ir gerokai patuštinti pinigines ir Europoje žaidžiančius atletus. Taigi kažkada „Philadelphia 76-ers“ lyderio Alleno Iversono krepšinyje propaguotas hip-hopo stiliaus kultas patyrė fiasko. Era, kai dešimtojo dešimtmečio pradžioje į NBA atvyko europietis Predragas Stojakovičius, vilkėdamas nulietą kaip ledas kostiumą su įliemenuotu švarku, ir dėl to patyrė begalę pašaipų, jau baigėsi. Šioje situacijoje nieko nėra taikliau už posakį: „Juokiasi tas, kas juokiasi paskutinis.“
Būti šalia Annos Wintour
Prieš dešimt metų krepšinio Ameriką apėmusi stiliaus karštinė tęsiasi iki šių dienų: Paryžiaus, Londono, Milano butikuose juodaodžiai žaidėjai tiesiog siautėja, ne jiems ne vis tiek, kaip atrodys per prestižinius Holivudo ar Niujorko renginius. Pas garsiausius kutiurjė krepšininkai ėmė užsisakyti individualius kostiumus, nes savo drabužinių be jų tiesiog neįsivaizduoja, kaip jų neįsivaizduoja ir be gausios marškinių kolekcijos, daugybės varlyčių, kaklaraiščių, petnešų, saulės akinių, dekoratyvių nosinaičių, puošiančių švarkų kišenes ties atlapais. O kur dar „Louis Vuitton“ kostiumai ir rankinės, „Salvatore Ferragamo“ batai, „Comme des Garçons“ marškiniai? Mados bumą kaip katalizatorius veikė dar ir portalas „Four Pins“, kas savaitę skelbdamas stilingiausią lygos žaidėją.
2013 m. rugsėjo 6-oji NBA istorijoje liks pažymėta kaip sąjungos su mados pasauliu diena. Tuomet Niujorke jau buvo įsisiūbavusi eilinė mados savaitė. Per prekių ženklo „Rag & Bone“ kolekcijos pristatymą publika tapo liudininke, kaip šalia „Vogue“ redaktorės Annos Wintour sėdėjo „Oklahoma City Thunder“ įžaidėjas Russellas Westbrookas. Aikštingoji mados diktatorė tiesiog švytėjo – sako, niekas jos nebuvo matęs taip besišypsančios, jog galėjai suskaičiuoti visus akinamo baltumo dantis.
Jau po kelių savaičių Russelas Westbrookas buvo kviečiamas į Paryžių – į vyrų žurnalo „GQ“ mados fotosesiją, kurios metu krepšininkas suvokė, kad savo įvaizdį sėkmingai gali susikurti ir be asmeninio stilisto pagalbos ir atrado savo iki šiol mėgstamiausius prekių ženklus: „Givenchy“ ir „Martin Margiela“. Beje, būtent šie mados namai demonstruoti kolekcijas netrukus pakvietė dar tris krepšininkus, tuo metu žaidusius Dalaso „Mavericks“: Amar’e Stoudemire’ą, Tysoną Chandlerį ir Rajoną Rondo. Ir kokie gi tokio mados bumo NBA padariniai? Kas už juos atsakingas?
Akivaizdu, kad Davidas Sternas ilgai trynė delnais iš džiaugsmo už tai, kad pagaliau pakeitė lygos įvaizdį: į varžybų areną iš miesto krepšininkai šiandien atvyksta ne kaip treninguoti „nabagėliai“, o kostiumuoti pasitempę dendžiai, primenantys JAV šeštojo ir septintojo dešimtmečių džiazo legendas. Viso to apogėjumi tapo Amar’e Stoudemire’o vestuvės 2012 metais: šia proga jaunikis Paryžiuje užsisakė raudoną kostiumą, kurį beveik metus kruopščiai siuvo mados namų „Lanvin“ meistrai. Laimei, krepšininkai netapo snobais: jie išmoko liukso klasės prekes derinti su paprastesnės ir nuosaikesnės gamos garderobu: pavyzdžiui, „Lacoste“ ar margaspalviais „Shirts for all my friends“, netgi su bermudų stiliaus vasaros atostogų drabužiais.
Stilingiausia komanda
Tokia Amerikoje ilgai buvo laikoma Majamio „Heat“, nes vienu metu žaidę du jos nariai – LeBronas Jamesas ir Dwyane’as Wade’as – iki šiol laikomi stiliaus ikonomis visame Šiaurės Amerikos žemyne.
Pirmasis, būdamas įspūdingo sudėjimo atletas – 203 cm ūgio 115 kg svorio – jau žino, ką reiškia puikuotis ant amerikietiškojo „GQ“ viršelio, ką reiškia atlaikyti laviną komplimentų, siunčiamų net paties šalies prezidento Baracko Obamos, kai šį per vieną interviu užkalbino praeityje garsus JAV krepšininkas Charlesas Barcley. Aišku, komplimentai ne už stilių, o greitį, šoklumą, staigią reakciją, tikslius metimus ir kamuolio perdavimus, tačiau nūnai krepšinis pasikeitė taip, kad amerikiečiams vien sportinių rodiklių nebepakanka.
Šiandien NBA krepšininkai tapo ne tik sporto fotografų, bet ir kitų paparacių, atstovaujančių bulvarinei žiniasklaidai, labiausiai gaudomomis įžymybėmis. Reportažas apie taip, kaip Niujorke apsiperka Rajonas Rondo, tapo viena skaitomiausių savaitės publikacijų, o Carmelo Anthony savo elegancija visas merginas užbūrė taip, kad tapo socialiniuose tinkluose labiausiai sekamu krepšininku. Tiesa, tam pasitarnavo ir laikrodžių IWC reklama, kurios modeliu tapo šis Niujorko „Knicks“ žaidėjas. Šio vaikino reklaminis veidas Kinijoje buvo toks populiarus ir įtaigus, kad IWC laikrodžių pardavimas šioje šalyje vienu metu buvo išaugęs keletą kartų. Beje, liukso klasės lairodžių reklamos kontraktus yra pasirašiusios ir kitos krepšinio garsenybės: LeBronas Jamesas – su „Audemars Piguet“, Kobe Bryantas ir Dwyane’as Wade’as – su „Hublot“, o Russellas Westbrookas – su „Zenith“.