Kokia atsakomybės dalis tenka plastinei operacijai pasiryžusiam pacientui ir už ką garantuoja chirurgas, 15min klausė Lietuvos plastinės ir rekonstrukcinės chirurgijos draugijos pirmininko Roko Bagdono bei Advokatų profesinės bendrijos ADLEX advokatės Lauros Baranauskienės.
R.Bagdonas: atsakomybė tenka abiem pusėms
Plastikos chirurgas atlieka pusę darbo, likusi dalis priklauso nuo paciento organizmo, požiūrio į pooperacinį laikotarpį, paisymo rekomendacijų, savistabos.
Pasak Lietuvos plastinės ir rekonstrukcinės chirurgijos draugijos pirmininko, plastikos chirurgo dr. Roko Bagdono, bet kokia chirurginė intervencija yra susijusi su galimomis komplikacijomis. Kuo didesnės apimties operacija – tuo didesnė rizika. Todėl labai svarbu prieš operaciją kiekvienam chirurgui išsiaiškinti su pacientu ne tik jo pageidavimus, bet ir fizinės bei psichologinės sveikatos būklę.
„Visi pacientai turi suprasti, kad plastikos chirurgas nėra stebukladarys. Mes esame medikai, įgiję atitinkamą išsilavinimą, nuolat tobuliname savo žinias, sekame pasaulines naujienas, diegiame inovacinius sprendimus operacinėje. Tačiau burtų lazdelės neturime“, – sakė R.Bagdonas.
Priešoperacinės konsultacijos su pacientais skirtos lūkesčiams ir galimybėms aptarti, plastikos chirurgas privalo išsamiai pateikti informaciją apie galimas grėsmes, pooperacinio – vadinamojo reabilitacinio laikotarpio ypatumus. Taip pat labai svarbu iki plastinės operacijos atlikti visus būtinus tyrimus ir tinkamai įvertinti rezultatus.
Rizikos faktoriai nurodomi ir pasirašomoje sutartyje tarp gydymo įstaigos ir paciento, o atsakomybė tenka abiem pusėms.
„Tarp pasitaikančių chirurginės intervencijos komplikacijų – kraujavimas, infekcijos. Tačiau tai labiau išimtys, – sakė „Clinicus Klaipeda“ plastinės ir rekonstrukcines chirurgijos gydytojas. – Būna, kad po operacijos skundžiamasi negražiai sugijusiais randais, bet atlikti operacijų be randų neįmanoma. Kiek bus pastebimi randai – priklauso nuo paciento individualių organizmo savybių, plastikos chirurgo patirties, operacijos pobūdžio bei pjūvio vietos“.
Ne visada rezultatą supranta vienodai
Deja, ne visada pacientas ir chirurgas rezultatą supranta vienodai. Pasak dr. R. Bagdono, būna atvejų, kai paciento lūkesčiai yra perdėti, nepagrįsti, įtakoti draugų patarimų arba tiesiog nesutampantys su plastikos chirurgo galimybėmis.
„Įsijungia ir subjektyvus vertinimo mechanizmas: vienam pacientui rando dydis ir išvaizda, nosies forma po operacijos, koreguoti veido bruožai ar kūno proporcijos atrodo idealiai, o kito asmens estetinis rezultatas netenkina“, – lygino gydytojas.
Kiekvieną atvejį būtina kruopščiai analizuoti ne tik iš medicininės, bet ir iš žmogiškos pusės. „Trumpiau tariant, individualus paciento matymas bei suvokimas ir chirurgo galima klaida – ne vienas ir tas pats“, – pabrėžė R. Bagdonas.
Mediko teigimu, po operacijos prireikus papildomų sprendimų, svarbu jų ieškoti kartu su pacientu, derinti procedūras ar korekcines intervencijas.
Pasak R. Bagdono, taip pat svarbu dar prieš operaciją įvertinti paciento lūkesčius. Paaiškinti, kad „kaip pas draugę“, ar „kaip mačiau Instagrame“ – nėra tinkamas vertinimo ar pasirinkimo kriterijus. Nėra dviejų vienodų žmonių, todėl negali būti ir kelių identiškų sprendimų.
„Būna, kad nepavyksta įtikinti pacientų, siekiančių pernelyg tobulo ar neįtikėtino rezultato. Tokiais atvejais plastikos chirurgas turi teisę atsisakyti operuoti“, – sakė Lietuvos plastinės ir rekonstrukcinės chirurgijos draugijos vadovas.
Kokios paciento ir plastikos chirurgo atsakomybės?
Bendrosios paciento pareigos: susipažinti su jam pateiktais sveikatos priežiūros įstaigos dokumentais ir pasirašyti juos, atskleisti prašomą svarbią informaciją (pvz. apie tam tikras persirgtas ligas, buvusias alergines reakcijas ir kt.).
Pacientas turi vykdyti gydymo įstaigos vidaus dokumentuose nurodytas pareigas, rūpintis savo sveikata, sąžiningai naudotis savo teisėmis, jomis nepiktnaudžiauti, bendradarbiauti su gydytoju, vykdyti jo nurodymus, pranešti apie bet kokius nukrypimus nuo sudaryto plano.
„Rezultatas priklauso ir nuo paciento elgesio prieš operaciją bei po jos, taip pat – nuo gydytojo pastangų: ar tinkamai užtikrinamas atidumo, rūpestingumo, atsargumo ir būtinosios kvalifikacijos laipsnis. Pagrindinė gydytojo pareiga – profesionali ir rūpestinga pagalba, - sako plastikos chirurgas.
Geriausi rezultatai pasiekiami bendradarbiaujant
Tinkamas ir visapusiškas paciento informavimas – vienas pagrindinių reikalavimų teikiant asmens sveikatos priežiūros paslaugas, akcentuoja ir Advokatų profesinės bendrijos ADLEX advokatė L. Baranauskienė.
Nemažai ginčų medicinos paslaugų sektoriuje kyla dėl plastinių operacijų, kurios dažnu atveju nėra būtinoji sveikatos priežiūra, o daromos siekiant tam tikro estetinio rezultato, kuris yra labai subjektyvus. „Pacientas tikisi „teoriškai“, tad jo gali visiškai netenkinti lūkesčio praktinis įgyvendinimas jo kūne. Dėl to dalis pacientų pakartotinai kreipiasi į plastikos chirurgus, neretai skirtingus, siekdami savo įsivaizduojamo subjektyvaus rezultato. Subjektyviai įsivaizduoto estetinio rezultato nepasiekimą pacientai kartais klaidingai vertina kaip komplikaciją ir siekia žalos atlyginimo“, – komentavo advokatė.
Lietuvos Respublikos teismų praktikoje, sprendžiant sveikatos priežiūros įstaigų ir jų gydytojų atsakomybės pacientui klausimus, vadovaujamasi maksimalių pastangų principu, kuris reiškia, kad konkrečiu atveju turi būti įvertinta, ar gydytojas veikė kaip sąžiningas, atidus, atsargus, rūpestingas, kvalifikuotas savo srities specialistas, vadovaudamasis medicinos ir kitų mokslų žiniomis, gydytojų profesinės etikos ir pripažintos praktikos taisyklėmis, medicininių paslaugų teikimą reglamentuojančių teisės aktų nuostatomis.
„Jeigu gydytojas savo darbą atliko rūpestingai, atidžiai, kaip tikimasi iš kvalifikuoto gydytojo, bet žala vis dėlto atsirado, nuo atsakomybės gydytojas atleidžiamas ir žala laikoma atsitiktine, todėl pacientui nepriteisiama. Tokia pozicija grindžiama civilinėje atsakomybėje galiojančiu principu, jog iš nieko negalima reikalauti to, kas neįmanoma“, – pabrėžė advokatė L.Baranauskienė.
Kad ir kaip būtų, geriausi rezultatai pasiekiami tuomet, kai abi šalys, t.y. pacientas ir sveikatos priežiūros specialistas bendradarbiauja.