15 minučių išlyga klaidina paslaugų teikėjus
Dar iki įsigaliojant sugriežtintoms karantino sąlygoms – t. y. šios savaitės pradžioje, daugeliui kilo klausimų, kokios kontaktinės paslaugos bus leidžiamos, o kokios – uždraustos? Nutarimo projekte įrašyta, kad sugriežtinus karantiną toliau bus leidžiama vykdyti pavėžėjimo paslaugas, galės dirbti notarai, advokatai, autoservisai, bus galima lauko prekyba maistu ir eglutėmis, veiks maisto prekių parduotuvės (ne maisto prekių bus uždarytos) ir vaistinės, taip pat bus leidžiamos medicininės reabilitacijos, psichologinės pagalbos ir psichoterapijos, finansinės paslaugos.
Praėjusio sekmadienio vakarą sumaišties įnešė ir skirtingai pateikta televizijos žinių informacija apie grožio paslaugų sektorių. Vis dėlto pirmadienį buvo pažymėta, kad grožio paslaugos, įsigaliojus sugriežtinto karantino sąlygoms, bus draudžiamos. Tačiau bus leidžiamos kontaktinės paslaugos, kurios trunka ne ilgiau kaip 15 minučių.
Ta pateiktis, kad grožio paslaugos uždraustos, bet palikta 15 minučių išlyga, tiek suklaidino žmones, kad įvyko toks vos ne konkursėlis, kas greičiau gali padaryti paslaugą.
Šis nutarimas, kuriam pritrūko detalesnio išaiškinimo, sukėlė klausimų ir svarstymų bangą, ar tai reiškia, kad norint dirbti, tereikia sugebėti atlikti paslaugą per 15 minučių? Ar tokiu atveju galės dirbti ir grožio paslaugų specialistai? Vieni svarstė, kad vyrus tikrai galima apkirpti per 15 minučių, per tą laiką galima nuimti ir gelinį laką nuo nagų, galbūt galima suspėti sutvarkyti antakius ir pan.
Tokių pasvarstymų sakė išgirdusi ir Kirpėjų ir grožio specialistų asociacijos pirmininkė Jolanta Mačiulienė. Ji 15min GYVENIMUI patvirtino, kad nuo trečiadienio, gruodžio 16-osios, užsidarė visa grožio industrija, nedirba plaukų stilistės, kosmetologės, antakių specialistės, manikiūro ir pedikiūro meistrės, neveikia ir soliariumai. Tuo pačiu J.Mačiulienė išreiškė pasipiktinimą, kad nėra tikslaus valdžios išaiškinimo, kas tikrai gali būti vykdoma ir kas ne, o ta palikta 15 minučių išlyga – klaidina.
„Šiandien ryte pati parašiau laišką gerbiamam naujam sveikatos apsaugos ministrui, nes man, kaip ir jums, irgi neaišku (kokios paslaugos leidžiamos – aut.). Kasdien sulaukiu mažiausiai po 300 skambučių ir užklausų ganėtinai piktu tonu, kad, kaip čia dabar nežinom, kurios paslaugos yra leidžiamos“, – penktadienį, paklausta, gal turi išaiškinimą, kokias paslaugas galima vykdyti, kokių ne, sakė J.Mačiulienė.
Pašnekovė teigė, kad niekas neaišku ir su soliariumų veikla. Nors asociacijai ir nepriklauso soliariumų salonai, kiti soliariumus turi įsirengę grožio salonuose.
„Tai dabar liko daug tokių neaiškių klausimų, apie soliariumus nieko neužsiminta, ši paslauga – bekontaktė, tai kaip ir galėtų būti leidžiama. Man žmonės siunčia potvarkius, kad soliariumai nėra priskirti grožio paslaugoms. Taigi irgi paklausiau (ministro – aut.), kas yra soliariumai grožio salone.
Žinote, šį kartą tikrai labai daug dviprasmybių, labai sudėtingai viskas pateikta, nes per pirmąjį karantiną tikrai buvo išskirtas grožio sektorius ir buvo daugiau mažiau aišku, kas, ką ir kiek gali daryti. Dabar išėjo toks bendrinis pateikimas ir maždaug susipraskit patys.
Ta pateiktis, kad grožio paslaugos uždraustos, bet palikta 15 minučių išlyga, tiek suklaidino žmones, kad paskui įvyko toks vos ne konkursėlis, kas greičiau gali padaryti paslaugą – ar vyrą apkirpti, ar antakius sutvarkyti.
Tikrai tikiuosi, kad man atrašys, nes norėčiau savo bendruomenę nuraminti ir jiems paaiškinti, kad žmonės nepradėtų dirbti ir kad tas suklaidinimas paskui jiems neuždirbtų „premijų“ prieš Naujuosius metus, nes, kiek supratau, baudos – ganėtinai nemenkos“, – kalbėjo Kirpėjų ir grožio specialistų asociacijos pirmininkė J.Mačiulienė.
Piktina nevienodos taikomos sąlygos
J.Mačiulienė teigė, kad grožio paslaugų teikėjai visą laiką nuo tada, kai buvo sušvelnintos dar pirmo karantino sąlygos, iki pat šios savaitės dirbo tinkamai pasiruošę, naudojo privalomas apsaugos priemones, laikėsi kitų nustatytų saugos reikalavimų, bet vis tiek buvo uždaryti. Pašnekovė neslėpė apmaudo, kad sąlygos skirtingoms paslaugoms taikomos nevienodos.
„Laikėmės visų reikalavimų. Aš suprantu norą viską suvaldyti ir sumažinti susirgimų skaičių. Žiūrint į tai, kas vyksta: parduotuvėse – anšlagas žmonių, bet kažkam palikti atsarginiai išėjimai, o atliekant šias (grožio – aut.) paslaugas žmogus su klientu dirba kone vienas. Tas dvi dienas – pirmadienį ir antradienį – grožio sektoriuje visi dirbo kaip išprotėję, negailėdami savęs, nes tie žmonės, kurie buvo užregistruoti, turėjo patekti. Visų reikalavimų laikymasis darbo valandas ištempė iki beprotybės.
Atvirai pasakius, aš nesupratau šitos diferenciacijos, kuo kažkas yra išskirtinis. Labai daug klausimų ir nėra atsakymų.
Ir jei jau esame pasiekę pandemijos apogėjų, tai gal tada uždrauskime viską, sėdėkime visi namie ir laukime, kada tie skaičiai pradės keistis. Nebūsiu tolerantiška kitoms paslaugoms. Tarkime, odontologai – lygiai taip pat yra kontaktas su burna, suprantu, kad gali būti paliktos budinčios odontologijos klinikos.
Arba notarai – ar jūs pas notarą užtrunkate iki 15 minučių? Aš asmeniškai, kiek esu kreipusis, be gero pusvalandžio tikrai neišėjau. Atvirai pasakius, aš nesupratau šitos diferenciacijos, kuo kažkas yra išskirtinis. Labai daug klausimų ir nėra atsakymų“, – sakė J.Mačiulienė.
Draudimai turėtų būti adekvatūs ir labai aiškūs
Kad esami nutarimai dėl paslaugų teikimo kelia sumaišties ir nėra visiškai aiškūs, pritarė ir Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos pirmininkė Dalia Matukienė. Pasak jos, ketvirtadienį vykusiame susitikime su verslu ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė pateikė dar keletą paaiškinimų.
„Sakoma, kad prekybininkai galėtų vystyti internetinę prekybą, įrengti prekių atsiėmimo punktus. Bet niekas nepaskaičiuoja, kokios tai būtų išlaidos, nes reikia laikyti atidarytą parduotuvę ir žmonės turi dirbti. Yra apskaičiuota, kad net didžiųjų prekybos centrų internetinė prekyba apima 3 proc., tai pas tą mažiuką ateis koks pusę procento.
Jei viskas daroma dėl srautų apribojimo, manome, kad kaip tik reikėtų daryti daugiau prekybos taškų, jog žmonės išsisklaidytų ir nebūtų viename centre, kuriame jie išbūna tikrai ne 15 minučių. O kalbant apie paslaugas, kurios yra uždraustos, nes trunka ilgiau nei 15 minučių, mes nemanome, kad tai yra logiška, nes tame pačiame didžiajame prekybos centre žmogus per 15 minučių tikrai neapsiperka. Tai kuo tada skiriasi?
Kad ir kokie būtų draudimai, jie turi būti adekvatūs, labai aiškūs ir visiems vienodai suprantami. Bet kokia interpretacija įveda tik dar didesnę sumaištį ir žmonių nesupratimą, kas čia vyksta“, – sakė D.Matukienė.
Mūsų mažieji irgi galėtų pasidėti kokį pakelį ryžių ar dribsnių, ir parduoti vinių ar kokį šiupeliuką.
Prie nesupratimo ir pasipiktinimų prisideda ir tai, kad vieni randa būdų apeiti situaciją, kai kiti tiesiog priversti užverti duris, nes gudrybių nesiima.
„Yra gudrių ir yra labai gudrių. Logiškai mąstant, jums atrodo, kad „Senukai“ arba „Depo“ yra maisto prekių parduotuvė? Bet jie prekiauja. Mūsų mažieji irgi galėtų pasidėti kokį pakelį ryžių ar dribsnių, ir parduoti vinių ar kokį šiupeliuką. Bet mes tiesiog nenorime to daryti. Turime savigarbos. Jei jau prekiaujame vinimis, esame statybinių prekių parduotuvė, bet jokiu būdu ne maisto prekių parduotuvė“, – teigė pašnekovė.
Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos pirmininkė taip pat pridūrė, kad aiškumo trūksta ne tik, kokias paslaugas valdžia uždraudė vykdyti, bet ir kaip viskas bus kompensuota.
„Dar esant anai Vyriausybei buvo prašyte prašoma, kad ant vieno lapo surašytų, kas draudžiama, kaip bus draudžiama ir kaip bus kompensuota. Juk tiek valdininkų dirba, kiekvienoje ministerijoje – apie 300 žmonių, tai ar nėra nė vieno, kuris galėtų visa tai į vieną lapą surašyti. Ar dabar žmogus turi visur ieškoti ir svarstyti, ar informacija teisinga ar ne, kokius žingsnius daryti, kad tą subsidiją gautų ir pan.“, – kalbėjo D.Matukienė.
Kokias paslaugas iki 15 minučių valdžia leido?
Atsakymo į klausimus, kam valdžia leido dirbti ir ką iš tiesų uždraudė, laukėme penkias dienas. Iš pradžių to teiravomės Sveikatos apsaugos ministerijos, kuri trečią dieną nuo laiško gavimo tik patvirtino, kad nuo gruodžio 16-osios uždrausta teikti grožio paslaugas. Ir paaiškino, kad Pagal Lietuvos higienos normą HN 117:2007 „Grožio paslaugų sveikatos saugos reikalavimai“ grožio paslaugoms priskiriamos plaukų priežiūros, veido ir kūno priežiūros, nagų priežiūros, tatuiravimo, ilgalaikio makiažo, papuošalų vėrimo paslaugos.
O su kitais klausimais dėl kontaktinių paslaugų, kurios trunka iki 15 minučių, teikimo ir klausimo, kaip bus užtikrinamas jų vykdymas, nusiuntė į Ekonomikos ir inovacijų ministeriją (EIM).
Į šį sąrašą pakliuvo remonto, valymo, taisymo, serviso, šunų kirpyklų paslaugos.
Trečią dieną nuo laiško gavimo atsakymą pagaliau pateikė ir EIM. Jų išaiškinime parašyta, kad „tam tikros paslaugos, kurios nėra uždraustos, gali būti teikiamos, kai užtikrinamas ne ilgesnis kaip 15 minučių kontaktas su klientu“. Į šį sąrašą pakliuvo remonto, valymo, taisymo, serviso, šunų kirpyklų paslaugos.
„Tai nebūtinai susiję su visos paslaugos suteikimu, gali būti užsakymo priėmimas, trumpa konsultacija ir pan. arba paslauga vykdoma, kai tiesioginio kontakto nėra“, – rašoma penktadienį gautame EIM atsakyme.
Ši taisyklė, pasak ministerijos atstovų, negalioja paslaugoms, kurios šiuo metu dėl sugriežtinto karantino yra uždraustos – „t. y. grožio paslaugų teikimui, pramogų, laisvalaikio paslaugoms, taip pat baseinų, pirčių, diskotekų, šokių salių, kino teatrų ir kino klubų, sporto klubų, nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomų patalpų nuomos, subnuomos ar panaudos, skirtos privatiems renginiams, šventėms ar kitiems susibūrimams organizuoti, paslaugoms ir kitoms veikloms“.
Tvarką užtikrins viešosios tvarkos, policijos atstovai
Ministerijos atstovų atsakyme teigiama, kad paslaugų teikimo vietose (išskyrus apgyvendinimo paslaugų teikimo vietas) turi būti užtikrinamas 10 kv. metrų paslaugos teikimo plotas vienam lankytojui arba vienu metu aptarnaujamas ne daugiau kaip vienas asmuo ir užtikrinamos kitos valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo nustatytos asmenų srautų valdymo, saugaus atstumo laikymosi, būtinos visuomenės sveikatos saugos, higienos, asmenų aprūpinimo būtinosiomis asmeninėmis apsaugos priemonėmis sąlygos.
Pasiteiravus, kaip ketinama suvaldyti situaciją ir užtikrinti, kad autoservise nebūtų atliekamos grožio procedūros ir pan., kitaip tariant, kad visi vykdo veiklas, kurias turi teisę vykdyti, EIM atstovai paaiškino taip: „Kaip laikomasi karantino reikalavimų prižiūri ir turi teisę skirti administracines nuobaudas priežiūros institucijos, kurioms tokia teisė numatyta pagal Administracinių nusižengimų kodeksą, pavyzdžiui, savivaldybių viešosios tvarkos skyriai, policija ir kt.“