Lietuvoje pamažu griaunami stereotipai, kad mados tendencijų siekimas ir savo stiliaus formavimas – tik moterų reikalas. „Vyrų mados savaitės“ organizatorių – vyrų stiliaus namų ir meno erdvės „Trend Wave“ kūrėjų – kalbinti dizaineriai Lilija Larionova, Artūras Burbo iš „Pando Wear“ ir Andrius Sergejenko iš mados namų „Kristi Andress“ pastebi, kad Lietuvos vyrai madai ir stiliui skiria vis daugiau dėmesio, laiko ir lėšų. Vis dėlto, pasak dizainerių, ryškios pasaulinės tendencijos Lietuvoje neįsigali dėl per didelių kultūrinių skirtumų. Lietuvos vyrai dažniausiai pastebi saugius derinius, t. y. drabužius renkasi pagal savo veiklą ir pomėgius, daugiau dėmesio skirdami drabužių kokybei, santūrumui ir patogumui.
– Sausį mados sostinėmis tituluojamuose miestuose vykusiose vyrų mados savaitėse kolekcijos išsiskyrė skirtingais įvaizdžiais, tekstūromis ir spalvomis. Ar pasaulinės mados tendencijos pastebimos ir Lietuvoje?
Lilija Larionova: Vyrų mada pasaulyje auga paraleline progresija: moterų drabužių gamyba pernai augo 20 proc., vyrų – 40 proc. Nors Lietuvoje taip pat matomas rinkos augimas ir susidomėjimas išskirtiniais daiktais, vyrų mada nesikeičia taip greitai kaip moterų, be to, labai svarbu atskirti podiumą ir realią rinką. Vyrai drabužius renkasi gana konservatyviai, galbūt dėl to sportinis stilius jau kelerius metus „nenulipa“ nuo Olimpo. Vakaruose didelę įtaką turi dizainerio Goshos Rubchinskio gatvės ir postsovietinio etapo mados tendencijos.
Artūras Burbo: Šiuo metu gatvės madoje jaučiamas Rytų Europos postsovietinis prieskonis. Paradoksalu, bet į Lietuvą ši tendencija, kaip ir visos kitos, vėluoja ateiti bent pusmečiu.
Siekiant individualumo vyro aprangoje turėtų būti tik viena detalė, kuri patrauktų dėmesį, o aplink ją susikurtų deranti visuma.
Andrius Sergejenko: Tai, kas vyksta ant senosios Europos podiumų, manyčiau, yra labai stiprus anarchistinio-metroseksualinio pobūdžio reiškinys madoje. Mūsų visuomenėje šios užuominos vis dar sunkiai apčiuopiamos. Žinoma, vienetinius egzempliorius gatvėje galima pamatyti, bet kaip masinės mados protrūkio, ypač vyrų atžvilgiu, dar reikėtų palaukti.
– Ar mūsų šalies vyrai stilingi? Ar įmanoma sekant naujausiomis mados tendencijomis susikurti individualų stilių?
L.Larionova: Stilius gali būti svarbus tik tiek, kiek jis padeda gerai jaustis. Vyrai nenori kvaršinti sau galvos, pavyzdžiui, sudėtingais, nors ir madingais, užsegimais. Prioritetas jiems – patogumas. Svarbiausia – gera drabužio konstrukcija, kuri kardinaliai skiriasi nuo moterų. Vyrams kurti drabužius gana sudėtinga, nes svarbus kiekvienas centimetras. Lietuvoje vyrauja santūrumas, tad išskirtinį įvaizdį lietuviai kuria detalėmis.
A.Burbo: Taip, Lietuvoje vyrai jau yra stilingi. Po truputį atsiranda vyriškų paslaugų, pvz., barbershop, salonai, vyriški butikai. Atsiradus pasiūlai išlikti stilingam daug paprasčiau. Siekiant individualumo vyro aprangoje turėtų būti tik viena detalė, kuri patrauktų dėmesį, o aplink ją susikurtų deranti visuma. „Tą vienintelę“ vyras pasirenka pats, nuspręsdamas, kas jam yra svarbiausia.
A.Sergejenko: Lietuvio noras išreikšti savo asmenybę per drabužius – vis stiprėjantis reiškinys. Tai mūsų visuomenės, kaip atviros valstybės, ženklas. Žinoma, labiausiai mados tendencijomis domisi jaunoji karta ir kasmet tai vis stiprėja.
– Kokias dažniausias stiliaus klaidas daro vyrai?
L.Larionova: Atskleisiu paslaptį... Aš nesekioju vyrų, kad pamatyčiau klaidas jų aprangoje (šypsosi). Gal labiausiai kliūva klasikiniai kostiumai, kai matau juos televizoriaus ekrane. Dažnai jie – ne pirmos jaunystės, nemadingi, per dideli. Jei jau norima vilkėti kostiumą, jis turi būti geras, o ne skirtas visiems gyvenimo atvejams – nuo krikštynų iki laidotuvių. Na, žinoma, ir avalynė – ją vis dėlto reikėtų derinti prie aprangos.
Jei jau norima vilkėti kostiumą, jis turi būti geras, o ne skirtas visiems gyvenimo atvejams – nuo krikštynų iki laidotuvių.
A.Burbo: Dažniausiai pastebima klaida – noras būti panašiam į kitus. Dažnai pasitaiko atvejų, kai vyriškis, pamatęs bičiulio gražius džinsus, iškart ima klausinėti, kur pirko ir galų gale nusiperka tokius pat. Labai svarbu ieškoti savo individualumo ir išskirtinumo. Na, jeigu tikrai labai norisi dėvėti tokius pat džinsus kaip draugo, galima užsiūti antsiuvą ir – voila! – jūsų džinsai jau originalūs.
A.Sergejenko: Dažniausiai daromos klaidos yra etiketo nepaisymas arba jo nežinojimas. Tik tada, kai žinai taisykles, sudėtinga atrodyti juokingai jas sulaužius. Nors laikytis etiketo šiandien yra viena nuobodžiausių taisyklių mūsų aprangoje, tik jo išmanymas gali apsaugoti nuo beskonybės.
„Vyrų mados savaitėje“ – sportiniai ir miesto elementai
Kovo 7 d., vykstant „Vyrų mados savaitei“, bus pristatytos L.Larionovos, „Pando Wear“, „Kristi Andress“, „The Dark“, svečių iš Latvijos „One Wolf“ ir kitų kolekcijos. Per jas matytus modelius bus galima įsigyti kovo 9–11 d. prekybos centre „Go9“ – čia veiks laikinai atidaryta „Pop Up“ tipo vyriškos mados parduotuvė. Joje bus galima įsigyti išskirtinių drabužių ir aksesuarų.
L.Larionova šiais metais pristatys jau penktąją „White horses“ kolekciją, skirtą 2017–2018 m. sezonui. Jau kelerius metus vystomos mados linijos bruožas – demokratija su laisvės ir nepriklausomybės prieskoniu. Pasak dizainerės, ši kolekcija reprezentuos jos asmeninį požiūrį į estetiką: „Dauguma kolekcijos drabužių yra unisex stiliaus, tad juos drąsiai galės rinktis ir stilingos moterys.“
„Pando Wear“ pristatys kolekciją, skirtą santūriam, savimi pasitikinčiam, vertinančiam kokybę ir detales vyrui. Kolekcija FW17 yra kolekcijos SS17 tęsinys, pavadinimu „Kids from the block“. „Pagrindinis naujos kolekcijos akcentas yra militaristinis raštas, arba kitaip tariant camo. Tai mūsų pačių kurtas unikalus raštas, kurį audžia siuvyklos Lietuvoje. Mūsų camo raštas iš toli sunkiai įžiūrimas, jo grožis atsiskleidžia tik iš arti. Visas dėmesys sutelktas į detales“, – sakė A.Burbo.
Mados namai „Kristi Andress“ pristatys klasikinio-sportinio stiliaus kolekciją „Andrius Sergejenko tailoring inspired by Kęstutis Navickas sport“, skirtą 2017–2018 m. rudens-žiemos sezonui. Jai didelę įtaką padarė badmintonininko K.Navicko asmenybė. Dizainerio teigimu, kolekcijos kryptis pasirinkta neatsitiktinai – žvelgiant į klasikinio kostiumo dėvėjimo tendencijas, jis laisvėja ir dažnai tampa sportinis.
„Dėvėdami kostiumą vyrai nebenori jaustis suvaržyti, jie nori būti kiek įmanoma laisvesni. Gyvenimo tempas greitėja, daug keliaujame, skubame, tad esminiu kostiumo bruožu tampa patogumas. Bendraujant su badmintonininku K.Navicku išsivystė idėja kostiumą parodyti per sporto prizmę“, – sakė A.Sergejenko. Šios kolekcijos kertinis momentas – technical tailoring, kai klasikinio silueto kostiumas, pasižymintis netradiciniu medžiagų naudojimu, paverčiamas aktyviu ir patogiu dėvėti.
Inteligentiškos gatvės mados prekių ženklas „One Wolf“ pristatys 2017 m. pavasario-vasaros kolekciją „The Ghost City“. Pasak dizainerės Agnesės Narnickos, kolekcija sukurta vyrui ir moteriai – miesto chuliganams, laisvai mąstantiems ir smalsiems atradėjams, trokštantiems nuotykių. Kolekcijoje dominuoja dešimtojo dešimtmečio estetika, pilkšvų atspalvių gama, apdorotas džinsinis ir tencelio audiniai. Daug laisvų „oversize“ siluetų, kurie netaikomi konkrečiam kūno sudėjimui, laisvai derinami su kasdieniu garderobu, nes išlaiko tiek savo asketišką stilių, tiek individualumą ir originalumą.
Tamsią kolekciją pristatys Paulis Rizikas ir „The Dark“ studija. Iš Libano kilęs, daug metų Italijoje autorines drabužių kolekcijas kūręs P.Rizikas teigė, kad jo pristatomi kūriniai dažniausiai patraukia kosmopolitiško gyvenimo būdo, stiprų charakterį turinčius vyrus ir moteris. Kūrėjas pristatys rankų darbo aksesuarus, kurie yra tarsi odė tamsai ir prabangai, troškimų laisvei su trupučiu dvilypumo. Aksesuarams naudojama įvairių tekstūrų ir tipų natūrali oda, metalai ir kitos detalės.