Dovilės iniciatyva „užkurtame“ internetiniame aukcione – VDA pirmakursio Jono Ringio darbas „5 Senses“. Aplikacijos ant Jono drabužio, dėvimo ir priekiu, ir nugara, žymi pasaulinio negalios judėjimo vėliavos spalvas. Jono seseriai vaikystėje buvo diagnozuota intelekto negalia, ir vaikinas į šį projektą įsitraukė, siekdamas suteikti balsą „kitokiems“ žmonėms.
Projekto iniciatoriai – kūrybinis Lietuvos negalios organizacijų forumo (LNF) padalinys All Invited. Kvietimus bendradarbiauti dar rugsėjį išsiuntus visoms šalies mados dizaino aukštosioms mokykloms, atsiliepė VDA studentai ir absolventė.
Kviestiniame renginyje MO muziejuje buvo pristatyti pret a porter rūbai, sukurti, naudojant įvairias medžiagas ir technikas: tapybą, siuvinėjimą stiklo karoliukais, mezgimą; naudojama perdirbta tekstilė, palaikant tvarumo idėjas; taktiliniai elementai, „matomi“ ir regos negalią turintiems, taip atspindint universalaus dizaino filosofiją.
Diskusijoje – negalios ir mados sąsajos
Prieš aukcioną vykusioje diskusijoje, ekspertai madą nagrinėjo bendrinės sąvokos prasme. Svarstoma buvo ne apie sezono tendencijas, bet aprėpiant adaptyviąją madą, aktualią ne vien negalią turintiems, stereotipus, žiniasklaidos vaidmenį, keičiant visuomenės nuostatas.
Atsispirta nuo socialinio negalios modelio. Tai – požiūris, teigiantis, kad negalios esmė slypi ne ligoje, o barjeruose – fiziniuose ir socialiniuose, o taip pat – stereotipuose ir prietaruose.
„Zalando“ – ko gero, didžiausios mass market platformos – atliktas tyrimas atskleidė, kad 1 iš 5 Europos gyventojų turi tam tikrą negalios formą ar kitokį kūno ypatumą. Tai reiškia, kad pritaikomų drabužių poreikis – didelis, ir net 75 % asmenų, turinčių negalią, jaučia, kad mados industrija netenkina jų aprangos poreikių.
Šie žmonės dar ir nepakankamai reprezentuojami kine, pramogų, reklamos industrijoje; gajus stereotipas, kad jie nėra lygiaverčiai vartotojai. Kalbėta ir apie „parfumerinį paradoksą“: tokie produktai, lyg ir prieinami visiems (nes nereikia specifiškai pritaikyti), vis dėlto yra tarytum „uždrausti“ tam tikroms vartotojų grupėms ir visiškai neskatina priimti įvairovės.
Kas visa tai lėmė, kaip tai keičiasi, kaip paspartinti pokytį ir kuo tas pokytis būtų naudingas; apie asmenines herojų patirtis ir kelią savęs priėmimo link, kalbėjosi:
Indrė Kručaitė – vasario mėnesio L‘OFFICIEL viršelio mergina, Hero talents – pirmosios uniklaių modelių ir pranešėjų agentūros – projektų koordinatorė;
Ieva Butrimavičienė – mados žurnalistė, pasaulinės adaptyviosios mados apžvalgininkė;
Edita Vigelytė, autorinės ir konceptualios parfumerijos prekės ženklų prodiuserė, parfumerinės kultūros edukatorė, lektorė;
Dalia Musteikytė – žurnalistė.
Diskusiją moderavo Dovilė Filmanavičiūtė, socialinė aktyvistė ir reklamos ekspertė.
Pabaiga – kaip nauja pradžia
Tokiuose renginiuose žmogiškasis faktorius neretai nulemia iš anksto sudėliotas excelio lenteles. Edita Mildažytė, didžiausia kaina aukcione įsigijusi rūbą, perdavė jį būsimam Lietuvos audiosensorinės bibliotekos (LAB) projektui. Edita išsirinko VDA trečiakursės Agnės Balandžiūnaitės megztinį, kurio nugarinėje dalyje Brailio raštu karoliukais išsiuvinėtas tekstas „Visi mes gimėme po tuo pačiu dangumi“. Tai – apie Vienį, apie tai, kad į gyvenimą esame pakviesti visi.
„Turime mylėti kiekvieną padalą tarp tų esminių kompaso rodyklių – standarto, kaip atskaitos taško, ir įvairovės“, – vakaro temą apibendrino Edita.
Šiuo ir kitais All Invited projektais skatinama negalios temą nagrinėti kitame kontekste ir vietose nei stereotipiškai įprasta. Taip siekiama didinti suvokimą, kad negalia tėra žmonijos įvairovės dalis.
Projekte dalyvavo ir aukcionui savo darbus pristatė: Kamilė Ginelevičiūtė, Agnė Balandžiūnaitė, Gabrielė Navickaitė, Gabrielė Kurulytė ir Jonas Ringys.
Kūrybos vadovė – Viktorija Bugajenko, Vilniaus mados dizaino studijos Zefyras įkūrėja ir dizainerė.
Lėšos už parduotus vienetinius drabužius bus skirtos LNF advokatinėms veikloms – žmonių su negalia teisėms ginti ir atstovauti aukščiausiu lygiu.