Laimingieji „bilietai“ atiteko: Rūtai Lendraitytei, latvei Ivetai Vecmanei ir Domantui Šmaižiui. Jie savo darbus pristatys kitų metų pavasarį vyksiančioje jubiliejinėje „Mados infekcijoje“.
14 kolekcijų finalui atrinko specialiai suburta profesionalų komisija, kurią sudarė dizaineris Thomas Bara, Rapolas Vosylius iš kūrybinio dizainerių tandemo „labàdienà“ ir festivalio „Mados infekcija“ idėjinė vadė Sandra Straukaitė.
Prie jų ketvirtadienio vakarą prisijungė dizainerė Kristina Kruopienytė ir vienas žymiausių lietuvių tapytojų – Vilmantas Marcinkevičius. Šie penki finalinio renginio komisijos nariai nusprendė, kurie iš 14 kolekcijų autorių verčiausi pristatyti savo darbus ant „Mados infekcijos“ podiumo.
Šiųmetės „Injekcijos“ tema buvo laikas. Konkurso organizatoriai šį klausimą uždavė ir jauniesiems kūrėjams. Atsakydami į jį, dizaineriai kūrė savo kolekcijas.
Kviečiame pasižvalgyti, ką gražaus, įdomaus, savito sukūrė kiekvienas „Injekcijos“ dalyvis.
Karolinos Kvedaraitės kolekcija
Karolina Kvedaraitė, dar žinoma kaip Caroline Karro, yra Anglijoje ir Kinijoje pripažinimo sulaukusi dizainerė. Lapkritį ji dalyvavo madų savaitėje Kinijoje, kur jos prekių ženklas „Studio Karro“ pelnė „Global Original Design Marketing“ apdovanojimą. Didžiausio susidomėjimo sulaukė rankų darbo vilnos veltinių medžiagos, kurias dizainerė įkomponavo į paltus ir švarkus.
Šios medžiagos panaudotos ir „Injekcijos“ kolekcijoje „Įmantri kolona“, kurią sudaro klasikinio stiliaus puošnūs, asimetriško kirpimo švarkai ir marškiniai. Pačios autorės teigimu, kolekcija labai dinamiška, jos kūrybos stilius primena baroką, kuriam būdingas taisyklių laužymas, spontaniškumas ir nesaikingumas.
Viktorijos Zajac kolekcija
Viktorija Zajac apie savo kolekciją GÝVA sakė: „Mano manymu, tai yra pačiu tinkamiausiu Lietuvai laiku gimęs kūrinys. Tai – lietuvių tautinio kostiumo interpretacija, pritaikyta XXI a. žmogui, ir tautinių vertybių – kalbos, rašto pritaikymo drabužyje – kūrinys.“ Šiais darbais jaunoji dizainerė teigė siekianti sužadinti pačių lietuvių pasitikėjimą savimi kaip tauta, stiprinti tautinę bendrystę.
Domanto Šmaižio kolekcija
Iš Kauno kilęs, dabar Kopenhagoje gyvenantis ir Danijos karališkojoje menų akademijoje studijuojantis Domantas Šmaižys „Injekcijoje“ pristatė autobiografinę kolekciją „a memoir“. Kiekvienas modelio pristatomas įvaizdis atspindėjo skirtingą dizainerio gyvenimo etapą: vaikystę, smalsius tyrinėjimus, emocinį pavojų, asmenybės evoliuciją ir dabartinę būseną – pasididžiavimą. Tai – jautri kūrėjo istorija apie tai, su kuo jam teko susidurti atrandant savo seksualumą.
„Galimybė pristatyti kolekciją Lietuvoje tam tikru būdu man leis atsidėkoti savo gimtajam kraštui už tai, kad jis mane suformavo tokį, koks šiandien ir esu“, – sakė D.Šmaižys.
Ingos Skripkos kolekcija
Šmaikščią Ingos Skripkos kolekciją „Dovanosiu tau batus – būki mano žmona“ įkvėpė idėja, kad moterims metas ištekėti, o tada gyventi „ilgai ir laimingai“. Ingos įkvėpėja tapo draugė, kuri sau trisdešimtojo gimtadienio proga surengė fotosesiją vestuvių tema. Išsidabinusi kaip tikra nuotaka, ji nustebusioms draugėms sakė: „O kas, jei taip ir neištekėsiu?“
Tokią subtiliai moterišką ir ironišką kolekciją pristatanti kūrėja madą pažįsta iš daugelio pusių. Jos CV – ir stilisto darbas, ir tapyba, ir teatro kostiumai, ir darbas rinkodaros srityje, o darbų geografija nusitiesusi net iki Los Andželo.
Mildos Grikšaitės kolekcija
Dizainerę Mildą Grikšaitę kolekcijai „Soft Power“ įkvėpė ne tik moteriškumas, bet ir dizainerės pomėgis – boksas. Ji kalba apie laikui nepavaldžią moters jėgą, kuri atsiskleidžia visu pajėgumu tik per švelnumą. Kūrinius įkvėpusi bokso pirštinė taip pat yra dvilypė – minkšta iš išorės, taip apsaugo abi puses, tačiau ji aiškiai suvokiama kaip jėgos, kontaktinio sporto simbolis. Ši jaunos dizainerės kolekcijos idėja jau buvo įvertinta – Frankfurto stiliaus apdovanojimuose ji pateko tarp finalisčių.
Danutos Šimelytės kolekcija
Danuta Šimelytė savo kolekcija „Pasauli! Sustok!“ mus panoro aprengti vartotojiškumo ir švaistymo uniforma. Didelių, perkrautų ir apsunkusių siluetų drabužiai beda pirštu į gobšumą ir vartotojiškumą. Dizainerė panaudojo medžiagas, austas iš fabrikuose surinktų, išmesti pasmerktų atraižų ir kasdienių daiktų. Visa tai kuria faktūras, primenančias chaotiškus šiukšlynų peizažus. Tai kolekcija, primenanti, kad laikas atsimerkti ir pažiūrėti į mūsų šiukšlėse skęstantį pasaulį ir mus pačius, jame gyvenančius.
Rimantės Rimgailaitės kolekcija
Rimantė Rimgailaitė „Injekcijos“ konkursui sukūrė kolekciją „Narcizas – ne tik gėlė“, kurią dedikavo internetiniams narcizams. Dabar kiekvienos gyvenimo akimirkos viešinimas socialiniuose tinkluose tapo visiškai įprastu reiškiniu. „Pasak JAV sociologų, antropologų ir psichologų atlikto tyrimo, tokią savęs demonstravimo formą galima tapatinti su narcisizmu. Jie teigia, kad tai taps viena didžiausių XXI a. visuomenės problemų, – sakė kolekcijos autorė.
– Sukūriau eksperimentinę drabužių kolekciją, taikydama skulptūrinio konstravimo ir maketavimo metodą, įkvėptą šiuolaikinio „narcizo“ (savimylos) įvaizdžio. Kolekcijos simboliu pasirinkau narcizo gėlės žiedo formą. Iš jos sukūriau unikalią konstrukciją ir ją integravau į klasikinį drabužį.“
Ivetos Vecmanės kolekcija
Latvijoje žinoma dizainerė Iveta Vecmanė pristatė intriguojančią kolekciją „Melancholija“. Ją įkvėpė šis jautrus, tamsus gyvenimo momentas, kuris kartais reiškia gražesnį žodžio „depresija“ sinonimą. I.Vecmanės modeliai – užsimaskavę. Jų veidus dengė didžiulės kepurės, kūno nesimatė nei per ilgas rankoves, nei per tamsutėles kojines.
Dizainerė eksperimentuoja su sunkiais audiniais ir tamsiomis spalvomis tam, kad puikiai atskleistų jausmą, kai melancholijos apimta moteris nori pasislėpti ir save apsaugoti nuo pašalinių žvilgsnių.
Adelės Žilinskaitės kolekcija
Adelės Žilinskaitės kolekciją įkvėpė XIX a. romantizmo filosofija ir XX a. 8 dešimtmečio naujųjų romantikų subkultūra. Dizainerė norėjo atskleisti juos vienijusias idėjas šiuolaikiniame postmoderniajame kontekste. Tai laisvės, lygybės siekis, drąsa išlaisvinti jausmus, vaizduotę, atmesti racionalumą
„Postmodernizmo laikas, kuriame mes gyvename, taip pat yra kupinas prieštaravimų. Atrodo, kad pasirinkimų gausoje žmogus gali daryti ir būti kuo tik nori. Tačiau jis dažnai nesijaučia iki galo laimingas dėl juntamo visuomenės spaudimo, sukurtų elgesio normų, lūkesčių, racionalumo, naudos siekimo, vartojimo.
Todėl kolekcijoje skatinamas maištingumas, neracionali jausmų įtaka veiksmams. Ekstravagantiška apranga – būdas išvengti rutinos, išsiskirti iš aplinkos, ją įvairinti, pagražinti. Trumpai tariant, laikas grįžti romantizmui“, – sakė dizainerė.
Justo Vonžodo kolekcija
Vyrų madą Londono mados koledže studijuojantis lietuvaitis Justas Vonžodas savo kolekcijos herojumi pasirinko „Modernų dendį“. Jauną mados kūrėją įkvepia besikeičianti mados industrija, kurioje trinasi ribos tarp vyrų ir moterų stiliaus. Keičiantis laikams vyrai jaučia vis mažiau barjerų, drąsiai skolinasi tradicines moterų stiliaus detales, nesibaimina aukštakulnių ar veidą paryškinti dažais.
Pagrindinis Justo kolekcijos įkvėpimas – Pietų Amerikoje auganti gėlė Victoria Cruziana, kuri ne tik ant savo lapo gali išlaikyti vaiką, bet per dvi dienas pakeičia lytį ir pražysta skirtingomis spalvomis. Būtent šios gėlės spalvos – balta, rožinė ir žalia – tapo pagrindinėmis kuriant kolekciją „Modernus dendis“.
Lauros Kunciūtės ir Marijos Garnak kolekcija
Kūrybinis Vilniaus dailės akademijos absolvenčių Marijos Garnak ir Lauros Kunciūtės duetas sukūrė kolekciją „Suknelė Visatai“. Jas patraukė šiuolaikinio gyvenimo aktualijos, kuriose vertinamas greitis ir pasimiršta tikrosios vertybės. Todėl savo kolekcija dizainerės kuria kontrargumentą, kuris kviečia sustabdyti akimirką, pajusti tylą, pažinti amžinybę. Tai – priešprieša mados industrijai, kuriančiai griežtus lyties, dydžio, statuso rėmus, kviečiančiai vartoti daugiau, labiau, greičiau.
Rūtos Lendraitytės kolekcija
Dizainerę Rūtą Lendraitytę, jau penkerius metus plėtojančią savo prekių ženklą „Utalla“, kolekcijai „The clothes are alive“ įkvėpė vokiečių psichoanalitikės Karen Horney tyrimas „Neurotinė gynyba kostiume“. Savo knygoje tyrėja išskiria keturis asmenybės tipus ir jiems būdingas aprangos simbolikas.
Dizainerė savo kolekciją skiria asmenybei, vengiančiai kontakto su kitais žmonėmis. Tokio tipo žmonės renkasi plačius siluetus, saugumo jiems suteikia daug kišenių, o gąsdinimo efektą kuria švelniai į priekį pakrypę siluetai. Kiekviena Rūtos kolekcijoje atsiradusi detalė – vis kitas simbolis.
Melitos Rus kolekcija
Įvairiausi konkursai, kolekcijų pristatymai dizainerei Melitai Rus – jau ne naujiena. Savo kūrybą ji pristatė ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje, Airijoje, Turkijoje. Tačiau labiausiai Melitos vardą garsina jos vystomas prekių ženklas „Mellow“, kuriame statybinės medžiagos susilieja su brangiaisiais ir pusbrangiais akmenimis bei metalais. Rezultatas – juvelyrika, kuri stebina, kviečia žiūrėti, liesti, tirti ir analizuoti. „Injekcijoje“ Melita pristatė savo drabužių kolekciją.
Redos Paulos kolekcija
Su žinoma Londono dizainere Emilia Wicksted dirbusią Redą Paulą kūrybai įkvėpė senelių netektys ir akimirkos, sustabdytos jų nuotraukų albumuose. „Gražus pavasaris“ – tai ir Redos kolekcijos pavadinimas, ir žodžiai, kuriais savo rankraštį 1912 m. pradėjo Redos proprosenelė. Moteriška, romantiška ir paslaptinga dizainerės kolekcija ragina domėtis protėvių palikimu, savo tapatybės kilme. Apie tai, kas buvo, kalba ir R.Paulos drabužiai, kuriuose dizainerė sulieja praeitį su šiandiena.
TAIP PAT SKAITYKITE: Mados „Injekcijos“ jaunųjų dizainerių kūrybą lokomotyvų ceche vertino stilinga publika