Kava, matcha ir matė: tonizuoja, tačiau veikia skirtingai. Kada kurią gerti?

Visai gali būti, kad šią savaitę daugelis gersime daugiau kavos. Nieko keista, kėlimasis visa valanda anksčiau – nemenkas išbandymas. Kavą ir kitus tonizuojančius gėrimus netrukus litrais gers ir studentai bei moksleiviai – baigiamųjų darbų finišas ir egzaminai ne už kalnų. Kad ir dėl kokių priežasčių griebtumėtės tonizuojančio gėrimo puodelio, neprošal žinoti, kaip koks gėrimas veikia.
Kava
Kavos kultūros dienų momentas / Viganto Ovadnevo/Žmonės.lt nuotr.

Šįkart pakalbėkime apie tris skirtingus gėrimus, kurių kiekvienas turi tonizuojančių medžiagų, geriami su saiku nekenkia ir netgi turi naudingų medžiagų. Šis trejetas – tai kava, stulbinančiai populiarėjanti japoniška žalioji arbata matcha ir iš specialaus indo geriama Pietų Amerikos numylėtinė matė.

Koks kiekvieno šių gėrimų tonizavimo pobūdis, kiek jis tęsiasi, komentuoja VšĮ „Skonio ir kvapo akademija“ vadovė Dovilė Grigalavičienė.

Kava: populiariausias tonizuojantis gėrimas, kurio griebiamės dažniausiai, kai stokojame energijos. Skonio reikalas, ką renkatės, kavą su pienu, espresso, tiesiog puodelyje plikytą kavą, tam tikrą dozę kofeino gausite.

Audriaus Dzimidavičiaus nuotr./Kavos ruošimas
Audriaus Dzimidavičiaus nuotr./Kavos ruošimas

Tonizuojantis veikimas: suveikia labai greitai, išgėrus kavos paprastai energijos antplūdis juntamas jau po 10–15 min., tačiau ta energija greitai, t.y. maždaug po pusvalandžio, ir nuslopsta, o tada daugelis žmonių tipena į tualetą, nes kava plečia inkstų kraujagysles ir „išvaro“ vandenį. Štai kodėl kavinėje mūsų teiraujamasi, ar prie espresso pageidausime vandens. Jo užsinorėsite labai greitai, nes organizmas tiesiog signalizuos, kad praranda vandenį.

Kada gerti: prieš egzaminą, testą, tada, kai per trumpą laiką reikia pademonstruoti susikaupimą, išlaikyti dėmesį. Tačiau turite „tilpti“ į tas minėtąsias 30 min., nes gali tekti pabėgėti į tualetą.

Matcha: japoniška žalioji arbata nėra skubos gėrimas, kol kas tinkamai paruoštos jos galima paragauti retoje kavinėje (tiesa, kai kuriose populiarėja pieniškoji Matcha Latte). Ji ruošiama iš miltelių, gautų sutrynus žaliosios arbatos lapelius. Šių miltelių tradiciškai beriama į plačią pialą, pilami kiek pravėsusio virinto vandens ir išplakama specialiu bambukiniu šepetėliu, iki suputos.

Vida Press nuotr./Matcha arbata
Vida Press nuotr./Matcha arbata

Tonizuojantis veikimas: tonizuojantį matchos poveikį pajusite ne taip greitai kaip kavos – maždaug po 20 min., tačiau lėtai pakilęs energijos lygis bus juntamas apie 1,5 valandos, o ir vėliau energingumas blės pamažu.

Kada gerti: prieš užduotis, kai dėmesį reikia išlaikyti ilgiau, laukia gal ne toks įtemptas, bet ilgesnio susikaupimo reikalaujantis protinis darbas.

Matė: Pietų Amerikoje, ypač Argentinoje, populiarus gėrimas, ruošiamas iš smulkintų jauno paragvajinio bugienio lapelių. Paprastai matė ruošiama specialiame inde, vadinamame kalebasu (jis gaminamas iš skobtų mažųjų moliūgų) ir siurbiama per metalinį šiaudelį bombilą. Ir matės, ir įrankių jai gerti nesunkiai įsigysite ir parduotuvėse Lietuvoje.

Vida Press nuotr./Matė
Vida Press nuotr./Matė

Tonizuojantis veikimas: veikia dar sudėtingiau, nei kava ar matcha – energijos lygį ji pakelia gana greitai. Tačiau veikimas susijęs su savotišku jos gėrimo būdu, kai ant tų pačių žolių nuolat vis užpilama vandens. Pirmasis užpylimas organizmui suteiks daug kofeino, o su vėlesniais, paprastai jau kiek vėsesniu vandeniu, bus ekstrahuojamos kitos medžiagos.

Kada gerti: Pagal savo smūginį veikimą matė yra artimesnė kavai, o ne matcha arbatai, taigi, ir ji geriama prieš užduotis, kurios reikalauja gana trumpalaikio susikaupimo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis