Tiesa, be neužgęstančios aistros griliui, lietuvis pasaulį stebina ir unikaliomis kepsninėmis. Tačiau apie jas – kiek vėliau.
Apdovanojimų nebeskaičiuoja
N.Navickas nuo 2010 metų yra nuolatinis tarptautinių ir pasaulio čempionatų dalyvis. Lietuvis be apdovanojimų namo negrįžta.
2016 metais Jungtinėje Karalystėje vykusiame čempionate „King of the Grill“ burgerių kategorijoje N.Navickas tapo geriausiu, 2017 metais jis visiems nušluostė nosis kiaulienos kepimo kategorijoje ir kituose barbekiu čempionatuose. Šiais metais jau spėjo iškovoti dvi pirmąsias vietas krūtininės mėsos (brisket) kepimo kategorijoje, taip pat buvo pirmas vištienos ir šonkaulių kepimo rungtyse, o kur dar dar 2-oji ir 3-ioji prizinės vietos kitose mėsos kepimo kategorijose.
Suskaičiuoti, kiek apdovanojimų turi, nepavyksta jau nė pačiam Nerijui. Tačiau vyras nesipuikuoja pasiekimais, o svajoja lipti aukščiau ir aukščiau. „Vien Europoje yra per tris šimtus stiprių komandų ir tapti vienu iš geriausių, patikėkite, yra ką veikti. Kiekvienais metais mūsų rezultatai vis gerėja, bet tobulėja ir kiti dalyviai, tad turime nuolatos dirbti“, – sakė N.Navickas.
Grilinininkas nesureikšmina ir pirmųjų vietų. Pasak jo, pergalės svoris ir saldumas priklauso nuo konteksto. Būti trečiu iš septyniasdešimties stiprių komandų, gerokai smagiau, nei laimėti pirmą vietą tarp dvidešimt penkių dalyvių.
Nuo pomėgio – prie verslo
Nuolat sukiojantis prie kepsninės, 2008 metais N.Navickui gimė ir verslo idėja. Jo komandos sukurtos, pagamintos Lietuvoje „BM Grills & Smokers“ originalių ir klasikinių formų kepsninės – dažnas įvairiausių renginių dėmesio traukos centras visame pasaulyje.
Šią vasarą „BM Grills & Smokers“ kepsninė-garvežys stebino Kaunas–Druskininkai kryptimi judančius vairuotojus, o Tarptautiniame barbekiu ir grilio čempionate „Geros valios taurė 2018“ tiesiai iš garvežio kvepiančiais kepsniais buvo vaišinami renginio svečiai. Prie originalios kepsninės nusidriekė eilė norinčių paragauti neįprastai paruoštų patiekalų.
Lietuviai pagaliau pradeda suprasti, kad ant kepsninės galima išsikepti ne tik šašlyką.
Aistringas grilio profesionalas N.Navickas džiaugiasi, kad po truputį ir Lietuvoje žmonių supratimas apie grilį plečiasi, o ir susidomėjimas auga. Lietuviai pagaliau pradeda suprasti, kad ant kepsninės galima išsikepti ne tik šašlyką. „Kepsninių galimybės išskirtinai didžiulės. Jose gaminius galima rūkyti šaltuoju ir karštuoju būdu, kepti įvairias mėsos rūšis, žuvį, jūros gėrybes, daržoves, pagaminti desertą ir panašiai. Ir nesvarbu kokios formos būtų kepsninė – garvežio, apvali, pagaminta iš keramikos ar metalo“, – pasakojo N.Navickas.
Žinomi visame pasaulyje
Pradėjus verslą, N.Navicko komandos gaminamos kepsninės tenkino tik Anglijos rinkos poreikius. Šiandien per 70 proc. gaminių keliauja į kitas Europos šalis – Skandinaviją, Vokietiją, Prancūziją, Belgiją, Olandiją, Švediją.
Lankantis Europoje vykstančiuose muzikos ar gatvės maisto festivaliuose yra didelė tikimybė pamatyti lietuvaičių sukurtose kepsninėse ruošiamus patiekalus, nes pagrindiniai jų užsakovai ir pirkėjai – būtent didelių renginių organizatoriai. Nemažai kepsninių yra įsigiję ir turgeliai.
Pavyzdžiui, viena kompanija nupirko net penkis garvežius. Rūkstančiais „BM Grills & Smokers“ garvežiais puikuojasi ir garsieji Londono turgūs „Camden Town Market“ ir „Smithefield Market“.
Perka kaip restorano dekoraciją
Tiesa, pasitaiko ir tokių pirkėjų, kurie „BM Grills & Smokers“ garvežį-kepsninę įsigyja dėl grožio. Restoranų savininkai juos naudoja kaip viliojančią restorano dekoraciją.
„Kuomet ėmiau pasakoti kepsninės privalumus, technines charakteristikas, nuorodas, kaip naudotis, gavau pastabą: „Aš joje nieko nekepsiu, todėl nesivarginkite. Perku ją dėl grožio“, – pasakoja N.Navickas.
Akiai neįprastos ir tikrai įspūdingos kepsninės – išties negali nestebinti. Garvežio dydis prasideda nuo trijų su puse metro. Vieno kepimo metu galima paruošti kepsnių, kurių pakanka pavaišinti net du šimtus žmonių. Kiti modeliai – dar didesni. Didžiausias jų siekia net 6 metrus ilgio ir sveria per 2,5 tonos.
Menai nedomina
N.Navicko įmonė pradžioje daug dėmesio skyrė garvežio išvaizdai. Kepsninės išties atrodo tarsi kalvystės meno kūriniai. Tačiau ilgainiui dailiais ornamentais puoštų kepsninių gamybos apimtis kompanija ėmė mažinti, nes pastebėjo, kad Vakarų Europoje kepsninės estetinio vaizdo pirkėjai nesureikšmina.
Prekyboje akivaizdžiai pirmauja amerikietiška klasika, o ne kalviški garvežiai. „Dauguma europiečių yra amerikietiškų tradicijų gerbėjai. Ten viskas labai paprasta, kaip kirviu nukirsta. Grožybių jie neieško. Žinoma, jie žavisi, gėrisi, fotografuoja, bet pirkdami renkasi klasikinius dalykus. Kepsninės forma – garvežys – jiems priimtina. Garo mašinos, garvežiai, istoriniai dalykai – jų silpnybė. Tačiau juos žavi pati garvežio forma, bet ne kalviškos detalės“, – sakė N.Navickas.
Vienas keistuolis, prisižiūrėjęs „Karibų jūrų piratų“, užsimanė laivo formos kepsninės.
O štai skandinavams, lenkams, rusams, turintiems kalvystės tradicijas, gausus dekoras patinka.
Pasiteiravus, ar pasitaiko kokių netikėtų klientų pageidavimų, Nerijus šypteli: „Buvo tokių. Vilkiko vairuotojas norėjo vilkiko formos kepsninės, tačiau finansiškai jam buvo per brangu, tad idėjos atsisakė. Tiesa, dar vienas keistuolis, prisižiūrėjęs „Karibų jūrų piratų“, užsimanė laivo formos kepsninės.“
Naujovių neieško
Bandant išklausti, ar pats Nerijus, ruošdamas patiekalus, naudojasi kokiomis gudrybėmis rinkdamasis anglis ar medieną, padažus ir prieskonius, Nerijus tikina, kad nenaudoja nieko netradicinio: „Žuviai – alksnis, kitiems patiekalams – vyšnia, obelis, ąžuolas. Anglai apskritai konservatyvūs, jie viską daro kaip visi ir kaip visada, nebando išrasti nieko naujo, tik todėl, kad būtų nauja. Lietuvoje, vien kečupų yra dvidešimt aštuonios rūšys, o čia – „Heinz“ ir „Heinz“. Ir užtenka, aš tam pritariu.“
Ta pati taisyklė galioja ir renkantis kepsnines, teigia jų ekspertas. „Jei jau anglas perka grilį ar rūkyklą, renkasi klasikinį, kuriuo naudojasi didžioji dalis amerikiečių. Jis neieškos kokio kosminio modelio, kuris atrodo gražiau, arba tokio, kurio niekas nematė. Svarbiau turėti praktišką kepsninę, atitinkančią poreikius“, – pasakoja N.Navickas.
Svarbu net mėsos išpjaustymas
Niekam ne paslaptis, kad patiekalo skonį nulemia daugybė veiksnių: mėsos kokybė ir jos paruošimas, prieskoniai, kepimo laikas, temperatūra ir panašiai. Pasirodo, net tik mėsos kokybė, bet ir jos netinkamas išpjaustymas gali pakenkti patiekalo skoniui. „Lietuvoje sunku gauti tinkamai išpjaustytos mėsos. Jei kas ir sugeba, kaina eiliniam vartotojui per didelė. Žinoma, kas įperka grilį, kainuojantį daugiau kaip tūkstantį, tas įperka ir tokią mėsą. Kiti kepa šašlyką“, – pastebi N.Navickas.
Lietuvos rinkoje esantys padažai ir prieskoniai, Nerijaus vertinimu, yra vidutiniški. „Padažų ir prieskonių asortimentas kol kas Lietuvoje labai mažas. Vietinės gamybos prieskoniai ir padažai dar nėra tiek tobuli, kad galėtų konkuruoti su amerikietiškais. Importuoti iš Amerikos ar kitų šalių prieskoniai ir padažai yra ganėtinai brangūs, galbūt dėl to, kad Lietuvoje kol kas yra per maža rinka. Tačiau džiugu, kad ji auga, kad žmonės kepa, rūko ir nuoširdžiai domisi“, – tendencijas apibendrina Nerijus.
Kepsninėje rūkyta antis pagal N.Navicką
Ingredientai:
marinatui:
- 3 l vandens;
- 280 g druskos;
- 1 svogūno galva;
- 0,5–1 česnako galvutė;
- pipiro, baziliko, raudonėlio (pagal skonį);
- Vorčesterio (arba sojos) padažo (40 g litrui vandens);
- 50 g obuolių acto (kai atvės marinatas).
Gaminimas:
1. Užvirti marinatą ir vienai minutei į jį panardinti antį, o tada ištraukti.
2. Atvėsinti marinatą ir užpilti juo antį, kad apsemtų visą. Palaikyti per naktį.
3. Rūkyti 80–100 laipsnių temperatūroje ant anglių 3–4 val. Likus apie 1 valandai uždėti malkų dėl dūmo.